Protokół nr 3/19 z dnia 15 stycznia 2019 r.
Ad. 1
Przewodniczący Komisji poprosił o uwagi do protokołu z poprzedniego posiedzenia Komisji.
Komisja przyjęła protokół nr 2/18 z dnia 18 grudnia 2018 roku bez uwag.
Ad. 2
Henryka Pezowicz – Naczelnik WGN przedstawiła wniosek i projekt uchwały w sprawie przyznania pierwszeństwa w nabyciu nieruchomości stanowiącej własność Miasta Łomża (w załączeniu).
Przewodniczący Komisji otworzył dyskusję. Poprosił o wyjaśnienie, czyją własnością jest budynek.
Henryka Pezowicz – Naczelnik WGN wyjaśniła, że zgodnie z kodeksem cywilnym czyj jest grunt, tego budynek, ale nakłady są tego pana i będziemy je odliczać przy rozliczeniu. Mamy taki obowiązek, aby nakłady zaliczyć na poczet wartości tej nieruchomości. Budynek jest własnością miasta i nie można go oddzielić.
Radny Dariusz Domasiewicz zauważył, że z wnioskiem zwraca się osoba fizyczna i jego zdaniem osoba zainteresowana powinna uczestniczyć w posiedzeniu Komisji.
Henryka Pezowicz – Naczelnik WGN wyjaśniła, że wnioskodawca chciał uczestniczyć w posiedzeniu. Dzwoniła dzisiaj, ale niestety nie odbierał telefonu.
Andrzej Garlicki – Z-ca Prezydenta wyjaśnił, że jest to standardowa sprawa i wiele takich rzeczy było procedowanych, głównie garaże.
Radny Dariusz Domasiewicz stwierdził, że skoro budynek jest własnością miasta, to miasto mogłoby wykonać wycenę budynku i poniesionych nakładów przed przetargiem. Może bowiem się okazać, po wycenieniu nakładów, że my jeszcze do tej sprzedaży dopłacimy. W tej chwili mamy taką sytuację, że nie ma osoby zainteresowanej, nie wiemy ile to jest warte itd.
Andrzej Garlicki – Z-ca Prezydenta poprosił, aby nie iść w taką narrację. Zauważył, że z reguły jak były trudniejsze transakcje, to osobiście zabiegał o to, aby wnioskodawcy przychodzili i przekonywali radnych. Pomysł Pana radnego Domasiewicza jest zgodny z tym, co do tej pory robiliśmy i taka praktykę możemy przyjąć jako zasadę, natomiast poprosił, aby nie podchodzić w ten sposób, że nie ma tego pana, nie wiadomo co robić. Sprawa jest dość prosta, bo mówimy o bardzo niewielkiej nieruchomości. Wnioskodawca deklaruje, że z tego żyje i chce prowadzić biznes, a budynek należy odświeżyć, zagospodarować i uatrakcyjnić nadając nowa formę zgodnie z przepisami. Dodał, że nie widzi powodu, aby blokować wnioskodawcy takie przedsięwzięcie. Jeśli ktoś może z tego żyć i na tym zarabiać, a przy tym wyremontować, to uważa, że należy mu pomóc.
Radny Dariusz Domasiewicz zwrócił uwagę, że jeżeli ktoś kupi tę działkę, to nie mamy gwarancji, że cokolwiek tam zrobi, a może kupi działkę i sprzeda komuś innemu. Ani Pan Prezydent, ani Rada nie ma już na to wpływu i o to mu chodzi. Radni wyrażą wolę w głosowaniu, ale brakuje mu paru elementów przy tego typu transakcjach. Nie chodzi mu o to, że sama idea jest zła, po prostu nie ma żadnego dokumentu np. jeśli chodzi o wartość. Deklaracje możne sobie składać różne.
Andrzej Garlicki – Z-ca Prezydenta stwierdził, że załóżmy, że będziemy robić operaty szacunkowe, a Rada nie wyrazi zgody, bo ma prawo mieć wątpliwości, to narażamy się na wydawanie niepotrzebnie pieniędzy. Co do zasady, najpierw jest wyrażenie zgody, potem operat zgodny z prawem i zawsze jest to realizowane z należytą starannością. Jeśli chodzi o kwestię, czy ta osoba sprzeda, czy nie sprzeda, to Pan radny nigdy takiej deklaracji nie będzie miał, bo nikt takiej deklaracji nie złoży. Ktokolwiek to nabędzie, zrobi z tym porządek, bo nie będzie wykładał swoich pieniędzy w coś, co będzie podupadało.
Radny Dariusz Domasiewicz stwierdził, że gdyby to był normalny przetarg, ktoś to by kupił i wszystkie jego pytania, które zadał są niezasadne. Natomiast jeśli jest mowa o pierwszeństwie, to chciałby mieć kilka informacji więcej. Jeśli ich nie ma, to trudno. Zauważył, że radni otrzymują projekty uchwał w sprawie zbycia nieruchomości i jako radny ma prawo wyrazić swoja opinię, a to, że Panu Prezydentowi się to nie podoba, nic na to nie poradzi. Jak byłby zawsze na „tak”, to dobry radny, wg Pana Prezydenta, a jak czasami jest na „nie”, bo ma inne zdanie, to już niedobry radny. W ocenie Pana Prezydenta jest tak, ale decyzję podejmie 23 radnych i rozstrzygną to, o czym w tej chwili rozmawiamy. Jako radny nie ma 23 głosów, tylko jeden, a Pan Prezydent żadnego i to on musi podjąć decyzję, a nie Pan Prezydent.
Andrzej Garlicki – Z-ca Prezydenta poprosił, aby co do zasady nie iść w taką narrację jakoby zabraniał komuś mieć swoje zdanie. Podkreślił, że zawsze cenił sobie zdanie innych, bo czym więcej głosów w sprawie, tym szerszy obraz. Jeśli chodzi o Pana radnego Domasiewicza, to obserwuje, że Pan radny taką narracje przyjął i co do zasady jest zawsze przeciwko i jakiej by, jako Prezydent, nie zgłosił sprawy, to Pan radny będzie miał zadnie przeciwne.
Radny Andrzej Grzymała stwierdził, że nie wie „ o co kruszymy kopię”, ponieważ jest to tylko 64 m i nawet gdybyśmy wystawili nieruchomość w przetargu, to i tak będziemy musieli zwrócić nakłady osobie, która je poniosła.
Radny Wojciech Michalak zauważył, że operat szacunkowy nie będzie dotyczył tylko gruntu, ale całej nieruchomości łącznie z budynkiem. Skoro ktoś wyłożył pieniądze, to po wycenie należałoby mu to oddać. Budynek plus te 64 m to jest jedna nieruchomość i nie ma nic oddzielnie.
Więcej głosów w dyskusji nie zgłoszono.
Komisja, w wyniku głosowania 6 głosami za, przy braku głosów przeciw i 3 głosami wstrzymującymi, pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały określony drukiem nr 36 A.
Ad. 3
Henryka Pezowicz – Naczelnik WGN przedstawiła wniosek i projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody w drodze bezprzetargowej nieruchomości stanowiącej własność Miasta Łomża (w załączeniu). Dodała, że przedstawiony projekt jest konsekwencją poprzedniego projektu.
Przewodniczący Komisji otworzył dyskusję.
Głosów w dyskusji nie zgłoszono.
Komisja, w wyniku głosowania 8 głosami za, przy braku głosów przeciw i 1 głosie wstrzymującym, pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały określony drukiem nr 37 A.
Ad. 4
Henryka Pezowicz – Naczelnik WGN przedstawiła wniosek i projekt uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie określenia warunków udzielania bonifikaty w wysokości stawek procentowych przy sprzedaży lokali mieszkalnych oraz oddania gruntu w użytkowanie wieczyste (w załączeniu).
Przewodniczący Komisji otworzył dyskusję.
Głosów w dyskusji nie zgłoszono.
Komisja, w wyniku głosowania 9 głosami za - jednogłośnie, pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały określony drukiem nr 40 A.
Ad. 5
Przewodniczący Komisji poprosił o uwagi i propozycje tematów do planu pracy Komisji na 2019 rok (projekt planu pracy w załączeniu).
Radna Marianna Jóskowiak zwróciła uwagę na pkt. 2 w IV kwartale projektu planu. Poprosiła o poprawienie zapisu 2019 rok na 2020 rok.
Innych uwag nie zgłoszono. Komisja, w wyniku głosowania 9 głosami za – jednogłośnie przyjęła plan pracy Komisji na 2019 rok ze zgłoszona poprawką.
Następnie Przewodniczący Komisji zaproponował tematy do planu pracy Rady Miejskiej na 2019 rok: I kwartał – pkt 2, 3, 4, II kwartał – pkt 2, 3, 4, III kwartał - pkt 5, IV kwartał – pkt 4.
Innych propozycji nie zgłoszono.
Komisja, w wyniku głosowania 9 głosami za – jednogłośnie – przyjęła zgłoszone przez Przewodniczącego Komisji propozycje tematów do planu pracy Rady Miejskiej na 2019 rok.
Ad. 6
Radny Dariusz Domasiewicz poprosił o wyjaśnienie z czego wynika autopoprawka na dzisiejszą sesję dotycząca ul. Kolejowej.
Andrzej Garlicki – Z-ca Prezydenta wyjaśnił, że wynika to z dwóch rzeczy. W ubiegłym roku został złożony wniosek i jest ona w tzw. „schetynówkach” na 17 miejscu i jest pewna do dofinansowania. Dofinansowanie mieliśmy potwierdzone do 31 grudnia, ale tak się jednak nie stało, ponieważ zaczęła obowiązywać ustawa o budowie dróg lokalnych, która ma zupełnie inny budżet. Skutek tego był taki, że będą mogły to być zadania wieloletnie np. 3-letnie, do tej pory były roczne, natomiast dofinansowanie może być do 80 %. Spodziewamy się, że będziemy mieli zwiększone dofinansowanie i stąd jest ta korekta, a z drugiej strony powstaje zadanie, które chcemy złożyć wniosek w ramach tzw. rezerwy mostowej na przebudowę odcinka ul. Wojska Polskiego od ul. Polowej do ul. Sikorskiego. Chodzi o przebudowę kanalizacji i odbudowę nawierzchni. W budżecie musi być w związku z tym zabezpieczone 3,5 mln. zł.
Następnie radny Dariusz Domasiewicz poruszył kwestię odśnieżania, które „średnio wychodzi”, ale sądzi, że wynika to z dynamicznej pogody.
Andrzej Garlicki – Z-ca Prezydenta wyjaśnił, że poprzedni dyrektor wszystko zabezpieczył. Jest nowy dyrektor, który odpowiada za kampanie odśnieżania. W dniu wczorajszym rzeczywiście pogoda była wyjątkowa, ale sprzęt jest w stanie gotowości, środki finansowe zabezpieczone. Czasami jednak pogoda zaskakuje nie tylko miasto, ale cały region lub kraj.
W związku z wyczerpaniem porządku obrad Przewodniczący zamknął posiedzenie Komisji.
Przewodniczący
Komisji Gospodarki Komunalnej
Marek Dworakowski