Przybornik
Logo BIP Herb

BIULETYN INFORMACJI PUBLICZNEJ

BIP Urzędu Miejskiego w Łomży

Na 4 posiedzeniu w dniu 22 marca 2011 roku

Komisja realizowała następujący porządek obrad:

1.    Przyjęcie protokołu z poprzedniego posiedzenia komisji

 

2.    Informacja Prezydenta Miasta w sprawie terminów realizacji inwestycji – bulwary miejskie

 

3.    Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie nieodpłatnego korzystania przez uczestników XII Ogólnopolskiej Olimpiady Młodzieży „Podlaskie 2011” ze środków komunikacji miejskiej w Łomży” – druk nr 64, 64A

 

4.    Analiza funkcjonowania organizacji, instytucji i stowarzyszeń sportowych, turystycznych i rekreacyjnych /w tym klubów sportowych/ - współpraca z MOSiR

 

5.    Analiza znowelizowanych zasad przyznawania dotacji finansowych stowarzyszeniom i klubom sportowym działającym na terenie miasta Łomży

 

6.    Analiza zestawienia dotacji przyznanych z budżetu miasta Łomży na dofinansowanie zadań publicznych, zleconych do realizacji klubom sportowym i stowarzyszeniom kultury fizycznej w sferze sportu w latach 2007-2010 / - druk nr 61

 

7.    Sprawy różne

  

Ad. 1

  

Przyjęcie protokołu z poprzedniego posiedzenia komisji

  

            Komisja nie wniosła uwag do protokołu nr 3/11 z poprzedniego posiedzenia i w wyniku głosowania przyjęła go jednogłośnie – 7 głosami za.

  

Ad. 2

  

Informacja Prezydenta Miasta w sprawie terminów realizacji inwestycji – bulwary miejskie

  

            Informację w powyższej sprawie przedstawiła komisji Pani Anna Armista – Naczelnik Wydziału Inwestycji – informacja w załączeniu do protokołu.

 

            Komisja informację przyjęła, nie wniosła do niej żadnych uwag.

  

Ad. 3

  

Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie nieodpłatnego korzystania przez uczestników XII Ogólnopolskiej Olimpiady Młodzieży „Podlaskie 2011” ze środków komunikacji miejskiej w Łomży – druk nr 64, 64A

  

            Komisja nie wniosła uwag do projektu w/w uchwały i w wyniku głosowania zaopiniowała go jednogłośnie pozytywnie – 7 głosami za.

  

Ad. 4 i 5

  

Analiza funkcjonowania organizacji, instytucji i stowarzyszeń sportowych, turystycznych i rekreacyjnych /w tym klubów sportowych/ - współpraca z MOSiR. Analiza znowelizowanych zasad przyznawania dotacji finansowych stowarzyszeniom i klubom sportowym działającym na terenie miasta Łomży

  

            Pani Ewa Grygo i Pan Józef Babiel – pracownicy Biura Kultury, Sportu i Turystyki przedłożyli komisji:

 

1.    Sprawozdanie z działalności MOSiR od czasu utworzenia ośrodka do dnia 31.12.2010r.

 

2.    Informację o funkcjonujących na terenie miasta stowarzyszeniach kultury fizycznej i klubach sportowych, organizacjach turystycznych i rekreacyjnych

 

3.    Dotychczas stosowane zasady przyznawania dotacji klubom sportowym na realizację programów szkolenia sportowego dzieci i młodzieży oraz zestawienie przyznanych dotacji klubom i stowarzyszeniom w latach 2007-2010

  

Następnie Przewodniczący obrad udzielił głosu Panu Jerzemu Lipińskiemu – Prezesowi LOT Ziemia Łomżyńska.

 

Pan Jerzy Lipiński pokrótce przedstawił komisji dotychczasową działalność LOT ZŁ, jej współpracę z miastem i ościennymi samorządami, jak też plany rozwoju LOT ZŁ w zakresie promocji ziemi łomżyńskiej na terenie miasta Łomży, w całym kraju i poza jego granicami. Podkreślił również dobrą współpracę z samorządem miasta Łomży oraz innymi podmiotami, z którymi współpracuje w realizacji statutowych zadań dla dobra lokalnej społeczności.

 

Następnie radna Bernadeta Krynicka zabrała głos w sprawie pływalni miejskich. Stwierdziła, że są to deficytowe jednostki, miasto do nich dokłada dużo środków własnych. W związku z powyższym zwróciła się do Dyrektora MOSiR z zapytaniem, czy dokonano analiz i czy jest szansa na to, że wpływy z pływalni będą większe, że miasto dzięki temu będzie mniej do nich dokładało?

 

Pan Zbigniew Sasinowski – Dyrektor MOSiR w Łomży wyjaśnił, że MOSiR wykonał takie analizy dla wszystkich obiektów. Pokazują one, jakie należy osiągać przychody, tj. jaka powinna być jednostkowa cena np. wejścia na pływalnię, czy opłata za mecz na poszczególnych boiskach – aby pokryły one koszt utrzymania tych obiektów. Dodał, że zastosowanie wyliczonych przez MOSiR stawek spowodowałoby, że mieszkańcom opłaciłoby się jechać na basen do Warszawy – tak dużo te inwestycje pochłonęły środków, a poniesione koszty mają ogromny wpływ zarówno na bazową stawkę wynajmu pomieszczeń w tych obiektach, jak i na cenę biletów na pływalnie czy mecze. Następnie poinformował, że obecnie w Polsce dochodową pływalnią może być tylko pływalnia niepubliczna, komercyjna, działająca w całych kompleksach wraz ze SPA, które powstają przy obiektach hotelowych, wypoczynkowych. W takich komercyjnych pływalniach, przyhotelowych wymogi w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa nie są tak rygorystyczne, jak w obiektach publicznych, a to się przekłada na koszty. Dodał, że zastosowany na nowej pływalni system uzdatniania wody /ozonowanie/ jest systemem bardzo drogim, energochłonnym i on również ma wpływ na koszty utrzymania. Stwierdził, że analizy wynajmu boisk na stadionie również zostały opracowane. Przewidziano organizowanie na stadionie imprez kulturalnych, które by generowały przychody, a tym samym pozwolą obniżyć koszt utrzymania tego obiektu. Wyjaśnił, że np. koszt 3 godzinnego meczu na płycie głównej stadionu, przy zastosowaniu sztucznego oświetlenia to kwota 2tys.2.300zł – na to łomżyńskich klubów sportowych nie stać. Następnie stwierdził, że tego typu obiekty jak pływalnie czy stadiony miejskie są obiektami deficytowymi i samorządy muszą je utrzymywać. W Łomży powstało obecnie kilka takich obiektów i należy teraz szukać rozwiązań, które pomniejszą koszty ich utrzymania, a koszty te są one ogromne. Poinformował, że koszt utrzymania kriokomory znajdującej się na obiekcie pływalni nr 2 również jest ogromny i to bez względu na to, czy ktoś z tej kriokomory skorzysta, czy nie, czy ona zadziała, czy nie, to i tak MOSiR musi zapłacić miesięcznie z tytułu dzierżawy zbiornika na ciekły azot 1.350zł netto.  Z przeprowadzonych analiz wynika, że na kriokomorze w naszym mieście zarobić się raczej nie da. Trwają rozmowy z dyrekcją szpitala w kwestii zabezpieczenia obsługi lekarskiej, pielęgniarskiej, itd. Jest to bardzo kosztochłonna część pływalni. Dodał, że przedstawił Prezydentowi Miasta dwa warianty rozwiązania kwestii funkcjonowania kriokomory. Czeka na odpowiedź. Stwierdził, że w przeciągu miesiąca sprawa kriokomory powinna być ostatecznie załatwiona.

 

Radna Hanka Gałązka zwróciła się do Dyrektora MOSiR z prośbą o wyjaśnienie: 1/ jak technicznie wyglądają rozliczenie z miastem wejścia uczniów na basen przy ul. Niemcewicza, 2/ czy były robione analizy ekonomiczne prowadzenia części SPA /jako jedynej części dochodowej/ na nowej pływalni przez MOSiR – co byłoby lepszym rozwiązaniem – planowane wydzierżawienie tej części jakiemuś podmiotowi czy przez sam MOSiR. Ponadto stwierdziła, że ktoś, kto podjął decyzję o tak drogim zadaniu przy basenie jakim jest kriokomora, podjął ją bez odpowiedzialności, a teraz trzeba będzie ponosić tego konsekwencje w postaci dużego dofinansowania tego zadania przez miasto. Poza tym stwierdziła, że z wielką szkodą dla miasta jest to, że nowo wybudowany basen nie ma standardów międzynarodowych, a na to Łomża liczyła. Ktoś za to też powinien odpowiadać.

 

Pan Zbigniew Sasinowski – Dyrektor MOSiR w Łomży wyjaśnił, że MOSiR otrzymał tylko te obiekty sportowe w  zarząd. MOSiR nie brał udziału w ich projektowaniu, budowaniu, itd., gdyż wówczas jeszcze nawet nie istniał. Nie jest więc osobą kompetentną do udzielenia odpowiedzi w kwestii kriokomory czy standardów pływalni nr 2. Zgodził się natomiast z wypowiedzią radnej Gałązka, że przy takich kosztach, jakie na ten obiekt wydatkowano warto było dołożyć jeszcze tyle środków, aby z tego obiektu można było korzystać w pełnym wymiarze. Odnosząc się do kwestii rozliczeń miasta ze szkołami za wejścia uczniów na basen wyjaśnił, że wejścia uczniów w ramach zajęć programowych, uks-ów i sekcji sportowych są za pomocą czytników rejestrowane, ale w opcji „opłata zero”.

 

Kolejno głos w dyskusji zabrał radny Andrzej Grzymała. Poprosił o wyjaśnienie, czy prawdą jest, że basen przy ul. Niemcewicza zostanie zamknięty.

 

Pan Zbigniew Sasinowski – Dyrektor MOSiR w Łomży wyjaśnił, że nie jest to prawda. Prawdą jest natomiast, że zostaną zmienione godziny pracy pływalni nr 1 przy ul. Niemcewicza. Będzie ona obecnie czynna w godzinach od 8 do 20, a nie jak dotychczas od 6 do 22. Dodał, że z chwilą otwarcia pływalni nr 2 takie rozwiązanie jest bardziej ekonomicznie uzasadnione. Wykonane analizy to potwierdzają. Wyjaśnił, że dzięki takiemu rozwiązaniu na pływalni nr 1 ograniczone zatrudnienie o 4-5 etatów, spadną ogólnie jej koszty utrzymania. Dodał, że pracownicy nr 1 pływalni zostaną przeniesieni do pracy na pływalni nr 2, żaden pracownik nie zostanie zwolniony. Kończąc wypowiedź wyjaśnił, że pływalnie muszą być raz na pół roku zamykane, aby została w nich wymieniona i odkażona woda, itd.  Takie są wymogi, tego należy przestrzegać. Inne przyczyny zamknięcia pływalni nie są mu znane. Plotkę o zamknięciu basenu przy SP 10 zdementował.

 

Kolejno radny Andrzej Modzelewski poprosił o wyjaśnienie kwestii udostępniania obiektów MOSiR ŁKS-owi i grupom młodzieżowym? Dodał, że Prezydent wspominał, że obiekty mają być im za darmo udostępniane.

 

Pan Zbigniew Sasinowski – Dyrektor MOSiR w Łomży wyjaśnił, że projekty unijne, dzięki którym zrealizowano obiekty sportowe na stadionie, nie pozwalają na bezpłatne ich użyczanie. Kluby korzystające z infrastruktury stadionu będą musiało ponosić za korzystanie z boisk jakieś chociażby drobne opłaty. Tak jest w innych miastach również, że kluby za korzystanie z boisk ich zarządcom płacą. Przeciwieństwo stanowią ORLIKI, którymi MOSiR zarządza, ponosi koszty ich użytkowania, a nie ma prawa za to od ich użytkowników pobierać jakichkolwiek opłat.

 

Następnie radna Hanka Gałązka poprosiła o wyjaśnienie, czy solary, które będą instalowane na basenie przy SP 10 do ogrzewania wody będą również służyły do ogrzewania szkoły.

 

Pan Zbigniew Sasinowski – Dyrektor MOSiR w Łomży wyjaśnił, że instalacja solarowa będzie ogrzewała tylko wodę na basenie, szkoły nie. Następnie odnosząc się do zapytania radnego Modzelewskiego w sprawie udostępniania boisk na stadionie miejskim klubom sportowym wyjaśnił, że przedłożył Prezydentowi Miasta analizy kosztów użyczania obiektów, w tym m.in. ceny za mecz, trening, itd. Następnie, na prośbę Przewodniczącego Komisji zobowiązał się do przedłożenia w dniu jutrzejszym w/w cennika do wiadomości komisji.

 

Pan Wojciech Winko – mieszkaniec Łomży, dziennikarz, zabierając głos w dyskusji poprosił o wyjaśnienie, w czyjej gestii leży aby dzieci z innych szkół niż SP nr 10 i PG 2 mogły korzystać z basenu przy ul. Niemcewicza? – władz miasta, szkół, czy też rodziców.

 

Przewodniczący obrad wyjaśnił, że MOSiR swego czasu skierował do wszystkich szkół propozycję nieodpłatnego korzystania z basenu. Wiązało się z tym jednak pokrycie kosztów dowozu dzieci na i z basenu i na to środki musiałyby dać szkoły lub komitety rodzicielskie szkół.

 

Następnie Przewodniczący obrad poprosił o zabranie głosu Pana Adama Gajownika – Prezesa MŁKS Łomża.

 

Pan Adam Gajownik – Prezes MŁKS Łomża zabierając głos potwierdził wcześniejszą wypowiedź Dyrektora MOSiR, że każde miasto pobiera od klubów opłaty za korzystanie z boisk. Jakie będą ceny w Łomży za wynajem boisk - na to kluby czekają, bo cennik Dyrektor MOSiR przedłożył do akceptacji Prezydentowi Miasta. Następnie poinformował, że jego współpraca z Dyrektorem MOSiR przebiega w sposób właściwy, zadawalający. Był wcześniej problem z udostępnianiem boiska bocznego na stadionie, ale wynikał on z awarii kanalizacji na tym obiekcie. Następnie stwierdził, że problemem klubu jest brak środków finansowych. Klub liczył na środki z miasta, jednak konkurs dopiero zostanie ogłoszony, a środki najwcześniej zostaną uruchomione za ok. miesiąc. Z przyczyn czysto finansowych klub przekłada na terminy późniejsze mecze rundy wiosennej, bo nie chce się zadłużać. Klub znalazł się w sytuacji patowej, czeka na uruchomienie konkursu, by otrzymać środki na realizację zadań.

 

Przewodniczący obrad stwierdził, że  z wypowiedzi Prezesa MŁKS wynika, że nie miał problemów z korzystaniem z boisk MOSiR, natomiast jeden z trenerów innego łomżyńskich klubów poinformował go, że miał problemy z wejściem na Orlik. Poprosił w związku z tym Dyrektora MOSiR o informację w tej sprawie.

 

Pan Zbigniew Sasinowski – Dyrektor MOSiR w Łomży wyjaśnił, że Orliki są czynne w określonym czasie, w porze zimowej korzystać z nich nie można, gdyż nie są one do tego dostosowane.  MOSiR nie może udostępnić boiska bez szatni i toalet. Przerwa w korzystaniu z Orlików jest tylko w czasie zimy. Dodał, że trenować na tych boiskach można i w czasie zimy ale tylko pod warunkiem, że zawodnicy, uczniowie będą przebierali się w szkole czy klubie, a na ORLIKu będą tylko odbywać ćwiczenia, treningi. Tak z ORLIKÓW tej zimy korzystała łomżyńska młodzież. 

 

Następnie radny Andrzej Modzelewski zwrócił się do Prezesa MŁKS z prośbą o wyjaśnienie, jakiej pomocy na dzień dzisiejszy oczekuje od samorządu.

 

Pan Adam Gajownik – Prezes MŁKS Łomża wyjaśnił, że klub potrzebuje na dziś 15tys.zł. Wyjaśnił, że wycofanie grup młodzieżowych z rozgrywek będzie skutkowało  jednoczesnym niedopuszczeniem do rozgrywek drużyny seniorskiej ŁKS 1926, ponieważ wg wymogów PZPN klub ten musi posiadać co najmniej dwie grupy młodzieżowe. Poza tym wycofanie się z rozgrywek wiąże się z bardzo surowymi karami finansowymi ze strony PZPN, które będą nałożone na kluby.

 

Radny Andrzej Modzelewski zwrócił się następnie do Pani Prezydent z zapytaniem, czy widzi możliwość przekazania MŁKS kwoty 15 tys. zł np. z promocji miasta.

 

Pani Mirosława Kluczek – Zastępca Prezydenta Miasta stwierdziła, że jej zdaniem takiej możliwości nie ma, jednak jutro wyjaśni to z Panią Skarbnik. Dodała, że obawia się, że jeśli takiej pomocy samorząd udzieliłby jednemu klubowi, inne również będą jej zaraz oczekiwały.

 

Radny Andrzej Grzymała stwierdził, że przy uchwalaniu budżetu miasta na ten rok proponował utworzenie rezerwy budżetowej na sport, turystykę i rekreację, jednak go zbyto. Dziś mając taką rezerwę, można byłoby MŁKS-owi udzielić pomocy.

 

Kolejno głos w dyskusji zabrał Przewodniczący obrad. Nawiązując do wypowiedzi Prezesa MŁKS odnośnie dotacji i ogłoszenia konkursu przez miasto stwierdził, że on jest również przedstawicielem klubu sportowego. Klub, który reprezentuje obecnie bierze udział w rozgrywkach centralnych i do dnia dzisiejszego działacze klubu płacą za wszystko z własnych pieniędzy. Dodał, że ustawa z dnia 24 kwietnia 2003 roku mówi, że uchwała w sprawie rocznego programu współpracy miasta z organizacjami pozarządowymi powinna być uchwalona do dnia 30 listopada danego roku kalendarzowego. Tak się jednak nie stało. Oświadczył, że nie jest to winą tej Rady Miejskiej, że uchwała w sprawie rocznego programu współpracy na rok 2011 została uchwalona tak późno, a przez to tak późno zostanie ogłoszony i rozstrzygnięty konkurs. Wyjaśnił ponadto, że można winę zrzucić na to, że w tym czasie odbywały się wybory, że potem była nowa Rada, itd., ale prawdą jest, że przez kilka ostatnich lat nigdy program nie był uchwalony w ustawowym terminie, zawsze później. Dobrze pamięta, że kluby dopiero w marcu, kwietniu każdego roku otrzymywały pieniądze. W dniu dzisiejszym może tylko obiecać, że ta Rada zrobi wszystko, że w tym roku program zostanie uchwalony do dnia 30 listopada br., a konkursy ogłoszone w grudniu i w styczniu-lutym 2012 roku kluby dostaną już środki. Raz jeszcze podkreślił, że nigdy nie było winą radnych to, że konkursy były ogłaszane tak późno, bo to nie radni te konkursy ogłaszają. To wina, zaniedbanie poprzednich władz. Radni tej kadencji wnioskowali o zmianę regulaminu przyznawania środków, o to wnioskowali, o tym dyskutowali, ale nie o wstrzymaniu konkursów. Ponadto stwierdził, że nie ma przepływu informacji w sprawie konkursów i procedur z nimi związanych.

 

Kolejno głos w dyskusji zabrała radna Hanka Gałązka. Stwierdziła, że Roczny Program Współpracy Miasta z Organizacjami Pozarządowymi zawiera również określone kwoty na określone zadania i je również zatwierdza Rada, ale dopiero po uchwaleniu budżetu miasta. Budżet miasta na rok 2011 został zatwierdzony dopiero w lutym. Ponadto wyjaśniła, że na wspólnym posiedzeniu Komisji Edukacji i Kultury z Komisją Sportu, Turystyki i Rekreacji padł wniosek w sprawie wprowadzenia zmian w regulaminie przyznawania dotacji. Temat zmian został podjęty przez powołany przez PM zespół. Na wniosek Przewodniczącego Komisji Sportu wiele klubów sportowych zgłosiło swoje uwagi do dotychczas obowiązującego regulaminu przyznawania dotacji klubom sportowym. Dodała, że ona osobiście pracowała w tym zespole jako przedstawiciel Komisji Edukacji i radny Andrzej Wojtkowski jako przedstawiciel Komisji Sportu. Zespół pracował intensywnie przez 2 dni. Pracę zakończył 2 marca br. i już miał być ogłoszony konkurs. Konkurs jednak nie został ogłoszony. W związku z tym poprosiła o wyjaśnienie dlaczego konkurs nie został ogłoszony. Kończąc swoją wypowiedź stwierdziła, że Rada zrobiła wszystko to, co do jej obowiązków należało w tym zakresie i to w możliwie najszybszym trybie. Od czasu zakończenia pracy zespołu upłynęło już 20 dni, a pomimo to konkurs nie został jeszcze ogłoszony.

 

Pan Józef Babiel – pracownik Biura Kultury, Sportu i Turystyki wyjaśnił, że procedura ogłoszenia konkursu nie jest procedurą łatwą. Dodał, że Prezydent Miasta podpisał już w dniu dzisiejszym zarządzenie o ogłoszeniu konkursu. Jutro zostanie ono opublikowane na stronie internetowej miasta. Następnie stwierdził, że za zaistniałą sytuację, tj. tak późne ogłoszenie konkursu nie należy obwiniać ani poprzedniej Rady, ani radnych obecnej kadencji, jednak nie należy też tym obwiniać Prezydenta Miasta. Co prawda Rada Miejska do ogłaszania konkursu nie ma bezpośredniego przełożenia, ale uchwały Rady powodują i dają Prezydentowi Miasta uprawnienia do jego ogłaszania. Zmiany i dyskusje nad zasadami przyznawania dotacji klubom sportowym wstrzymywały tok przygotowania tego konkursu. Następnie stwierdził, że odsunięcie w czasie ogłoszenia tego konkursu w efekcie wyszło na korzyść, gdyż po raz pierwszy konkurs został ogłoszony zupełnie inaczej, tj. ze środków działu 851 ochrona zdrowia i przeciwdziałanie alkoholizmowi wyodrębniona została kwota 180tys.zł i na taką kwotę został ogłoszony konkurs dla wszystkich, którzy pracują na rzecz upowszechniania kultury fizycznej, a jeszcze nie punktują we współzawodnictwie. Dzięki tej wyodrębnionej z działu 851 kwocie można było jednocześnie ogłosić konkurs na kolejnych 180tys.zł w dziale kultura fizyczna na sport seniorski. Kończąc swoją wypowiedź stwierdził, że znowelizowane przepisy dają prawo Prezydentowi Miasta ogłaszać konkurs już na podstawie projektu budżetu, więc sądzi, że tego typu opóźnienia w latach kolejnych nie będą już miały miejsca.

 

Przewodniczący obrad ponownie zabierając głos w dyskusji stwierdził, że zespół pracował nad zmianami w regulaminie przyznawania dotacji, wypracował je, jednak komisja ich do dnia dzisiejszego nie otrzymała. W materiale otrzymanym w druku nr 67 zostały komisji przedłożone nadal stare zasady. Nie rozumie tego, bo komisja powinna je dzisiaj otrzymać. Na ich podstawie miał być ogłoszony konkurs. Dobrze się stało, że już jutro konkurs zostanie ogłoszony, ale na jakich zasadach, tego komisja nadal nie wie. Ponadto stwierdził, że zasady przyznawania dotacji klubom sportowym miały być również umieszczone na stronie internetowej miasta wraz z ogłoszeniem konkursu, aby wszyscy regulamin znali, by był on podany do publicznej wiadomości, by kluby wiedziały o jakie środki i z jakiego działu mają prawo się ubiegać. 

 

Pan Józef Babiel – pracownik Biura Kultury, Sportu i Turystyki wyjaśnił, że zasady – pewien algorytm, którym kierowano się przy ogłaszaniu tego konkursu  na realizację programów szkolenia sportowego były zasadami stosowanymi przez ostatnie lata przez poprzednie władze miasta. Były to czasy, w których Rada Miejska miała prawo dotowania, przyznawania środków organizacjom w formie uchwały. Przepisy prawa zmieniły się. Dziś Rada przekazując budżet do wykonania Prezydentowi Miasta, daje mu równocześnie w ramach tego budżetu legitymację do ogłaszania otwartych konkursów ofert na różne zadania. Do każdego konkursu odrębnie powoływana jest komisja konkursowa. Jest ona ciałem niezależnym i może w sposób sobie wybrany proponować Prezydentowi wysokości dotacji. Zasady, które wypracowywał zespół, o którym mowa w dyskusji, z pewnością Prezydent miasta wziął pod uwagę przy ogłaszaniu konkursu na dofinansowanie zadań klubom w ramach współzawodnictwa sportowego. Dodał, że na dziś jednak Prezydent Miasta - jak napisał w piśmie przewodnim do komisji, nie ma gotowego regulaminu, dlatego przedstawił dotychczas stosowany. Kończąc wypowiedź stwierdził, że Prezydent przy rozstrzyganiu konkursu będzie stosował sobie właściwe zasady przyznawania dotacji i myśli, że te, zaproponowane przez zespół, weźmie również pod uwagę.

 

Przewodniczący obrad odnosząc się do w/w wypowiedzi stwierdził, że zespół pracował nad unowocześnieniem zasad, a okazuje się, że Prezydent będzie mógł wg swojego uznania posługiwać się nowelizowanymi zasadami lub dotychczas obowiązującymi. Nie jest to dla niego jasne i zrozumiałe. Nie rozumie po co w takim razie zespół w ogóle pracował, tracił czas – okazuje się, że niepotrzebnie. Uważa, że każdy konkurs powinien być jasny, jawny, powinien się kierować konkretnymi zasadami, powszechnie znanymi. Takie jasne zasady chciała wypracować komisja i po to powstał zespół, po to pracował i zaproponował zmiany do dotychczas obowiązującego regulaminu.

 

Pan Józef Babiel – pracownik Biura Kultury, Sportu i Turystyki wyjaśnił, że dla Prezydenta Miasta ani opinia zespołu, który pracował nad zasadami, ani nawet opinia komisji konkursowej nie są wiążące. Dodał, że najprawdopodobniej Prezydent Miasta z wypracowanych przez zespół zasad skorzysta. Dodał, że zasady tego konkursu wraz z ogłoszeniem o konkursie znajdą się na stronie internetowej miasta. Inne konkursy rządzą się innymi zasadami i one również w momencie ogłoszenia konkursu będą publikowane w Internecie.

 

Radna Bernadeta Krynicka odnosząc się do w/w wypowiedzi Pana Babiela stwierdziła, że w takim razie konkurs mógł być ogłoszony dużo wcześniej. W związku z w/w wypowiedziami uważa, że sprawa tego konkursu została celowo przeciągnięta w czasie.

 

Pan Józef Babiel stwierdził, że gdyby nie wzięto pod uwagę sugestii komisji do powołania zespołu i zmiany zasad przyznawania dotacji, wówczas można by mówić, że Radę zignorowano. Jednak tak się nie stało, wręcz przeciwnie. Fakt, że powstał zespół spowodował to, że na pewien sposób zmieniło się myślenie o sposobie finansowania sportu. Wyszło to generalnie z pożytkiem. Zarzutami o przeciąganie kwestii ogłoszenia konkursu prosi o obciążanie jego osoby, ale opóźnienie to nie wynikło z pewnością z jego opieszałości. Dodał, że jedyną zmianą jakiej dokonał zespół w regulaminie było dodanie ilości osób objętych szkoleniem, co przy ogłoszonym konkursie na sport nie miało znaczenia.

 

Radny Andrzej Grzymała stwierdził, że z w/w dyskusji wynika, że powstało jakieś nieporozumienie, bo radni chcieli poprzez zmianę regulaminu mieć pewien wpływ na to, jak będą wydatkowane pieniądze z budżetu miasta na organizacje pozarządowe, aby było to z pożytkiem dla organizacji, aby dofinansowaniem z miasta zostały objęte wszystkie organizacje, a nie cały czas te same.

 

Następnie Przewodniczący obrad stwierdził, że z dyskusji wynika, że on i radna Hanka Gałązka pomimo tego, że uczestniczyli w pracy zespołu, nie wiedzą co się dzieje, że nic nie zrobili, nie przyczynili się do żadnych zmian. Nie zgadza się z tym, bo zespół wypracował pewne zmiany i powinny być one dziś na komisji przedstawione, a tak się nie stało. Do komisji trafił znów stary regulamin. Dodał, że kluby przekazały swoje uwagi, one również nie zostały komisji przedstawione, a było ich kilkanaście. W związku z powyższym złożył wniosek formalny, kierując go do Prezydenta Miasta – o ponowne powołanie komisji ds. przeanalizowania i ostatecznego nadania kształtu regulaminowi przyznawania dotacji klubom sportowym w Łomży, z uwzględnieniem w składzie komisji radnych, którzy uczestniczyli ostatnio w jej pracach.

 

W wyniku głosowania komisja wniosek przyjęła 5 głosami za, przy brakiem głosów przeciw i 1 wstrzymującym się.

 

Kolejno radna Elżbieta Rabczyńska stwierdziła, że w związku z niejasnymi wyjaśnieniami pracowników Biura Kultury, Sportu i Turystyki składa wniosek formalny do Prezydenta Miasta z prośbą o pisemne wyjaśnienie dotyczące działań w przygotowaniu materiałów do przeprowadzenia konkursu w ramach programu współpracy miasta z organizacjami pozarządowymi. Informację powyższą prosi o przedłożenie komisji w terminie do dnia 5.04.2011r.

 

W wyniku głosowania komisja powyższy wniosek przyjęła jednogłośnie – 6 głosami za.

 

Kolejno radny Andrzej Modzelewski zgłosił wniosek formalny, kierując go do Prezydenta Miasta - o niezwłoczne zabezpieczenie i przekazanie Młodzieżowemu ŁKS kwoty 15tys.zł ze środków na promocję miasta Łomża lub z innego źródła. Uzasadniając wniosek stwierdził, że kwota 15tys.zł jest niezbędna do przystąpienia grup młodzieżowych ŁKS do rozgrywek rundy rewanżowej i dalszego funkcjonowania klubu, zarówno MŁKS, jak i ŁKS 1926. Wycofanie grup młodzieżowych z rozgrywek będzie skutkowało z jednoczesnym niedopuszczeniem do rozgrywek drużyny seniorskiej ŁKS 1926, ponieważ wg wymogów PZPN klub ten musi posiadać co najmniej dwie grupy młodzieżowe. Poza tym wycofanie się z rozgrywek wiąże się z bardzo surowymi karami finansowymi ze strony PZPN, które będą nałożone na kluby.

 

W wyniku głosowania komisja powyższy wniosek przyjęła jednogłośnie – 6 głosami za.

 

Więcej uwag w tym temacie nie zgłoszono.

  

Ad. 6

  

Analiza zestawienia dotacji przyznanych z budżetu miasta Łomży na dofinansowanie zadań publicznych, zleconych do realizacji klubom sportowym i stowarzyszeniom kultury fizycznej w sferze sportu w latach 2007-2010 / - druk nr 61

  

Na wstępie głos w tym temacie zabrała radna Elżbieta Rabczyńska. Stwierdziła, że komisja na informację w powyższej sprawie czekała bardzo długo, bo od 19 stycznia do 7 marca br. W związku z tym zwróciła się do Kierownika Biura Kultury, Sportu i Turystyki z prośbą o wyjaśnienie dlaczego tak późno ta informacja trafiła do komisji.

 

Pani Ewa Grygo – Kierownik Biura Kultury, Sportu i Turystyki na wstępie wypowiedzi przeprosiła radną Elżbietę Rabczyńską za zaistniałe opóźnienie. Następnie stwierdziła, że wniosku komisji  na piśmie nie otrzymała. Otrzymała natomiast telefonicznie informację od Pani Sekretarz Tamary Małachowskiej, że radna Rabczyńska była u niej osobiście i dopytywała o taką informację. Zaraz po tym telefonie informację sporządziła i przedłożyła komisji.

 

Radna Elżbieta Rabczyńska odnosząc się do w/w wypowiedzi stwierdziła, że Pani Ewa Grygo i pan Józef Babiel byli obecni na wspólnym posiedzeniu Komisji Edukacji z Komisją Sportu, na którym osobiście zgłosiła wniosek o przygotowanie w/w analizy. Ponadto sprawa była ponaglana na sesji, a pomimo tego komisja materiału nie otrzymała, dlatego też udała się do Pani Sekretarz.

 

Pani Ewa Grygo – Kierownik Biura Kultury, Sportu i Turystyki uzupełniając poprzednią wypowiedź stwierdziła, że Biuro Kultury pracuje w składzie dwuosobowym. Przez ostatni czas cały czas Biuro pracuje tylko dla sportu, na pozostałe sprawy nie ma czasu w ciągu 8 godzin pracy, dlatego często pracuje po godzinach. Dodała, że Biuro nadzoruje działalność pięciu dużych jednostek kultury, wielu stowarzyszeń i instytucji działających w zakresie sportu, kultury, załatwia sprawy, nie tylko związane z procedurami konkursowymi, itd.

 

Radna Elżbieta Rabczyńska odnosząc się do w/w wypowiedzi stwierdziła, że następnym razem prosi, aby do Rady wpłynęła informacja o przesunięciu terminu przedłożenia materiałów. Dodała, że komisje i cała Rada pracują w oparciu o przyjęty plan pracy oraz plan kontroli. Tego typu sytuacje powodują, że Rada nie może właściwie i terminowo  wywiązywać się ze swojej pracy.

 

Radna Bernadeta Krynicka zwróciła się do Kierownika Biura Sportu z zapytaniem, czy przedłożona analiza znajdzie się na stronie internetowej miasta, aby była dostępna społeczności łomżyńskiej.

 

Pani Ewa Grygo – Kierownik Biura Kultury, Sportu i Turystyki wyjaśniła, że omawiana analiza w takiej formie, jak ją przedstawiła w dniu dzisiejszym komisji, nie znajduje się w Internecie. Dodała, że wszystkie uchwały Rady oraz zarządzenia Prezydenta Miasta, którymi przekazywano środki jednostkom, organizacjom, instytucjom przez wszystkie lata, znajdują się na stronie internetowej miasta.  

 

Radna Bernadeta Krynicka ponownie zabierając głos w dyskusji zwróciła się do Pani Kierownik Biura Kultury z prośbą o umieszczenie w/w analizy na stronie internetowej, gdyż jest ona przejrzysta, bardziej czytelna.

 

Pani Ewa Grygo – Kierownik Biura Kultury, Sportu i Turystyki wyjaśniła, że skoro jest taka wola komisji, omawiana analiza zostanie umieszczona w Internecie.

 

Więcej uwag w tym temacie nie zgłoszono.

  

Ad. 7

  

Sprawy różne:

  

1.    Radny Zbigniew Prosiński poruszył sprawę funkcjonowania obiektów sportowych bez zaplecza socjalno-sanitarnego, jak to ma np. miejsce na boisku Orlik, czy też na kompleksie sportowo-rekreacyjnym przy ul. Konstytucji 3 Maja. Stwierdził, że takie sytuacje nie mają prawa mieć miejsce, bo sprawa higieny jest sprawą pierwszorzędną. Dodał, że w sprawie rezygnacji z budowy tego typu urządzeń socjalno-sanitarnych zgłaszał interpelację na sesji. Otrzymał odpowiedź od Prezydenta Miasta, że powodem rezygnacji z budowy tego typu urządzeń na obiekcie przy ul. Konstytucji 3 Maja były koszty ich utrzymania i ochrony. Zdaniem radnego utrzymywanie ochroniarza przy tak rozbudowanym monitoringu na tym obiekcie też nie jest do końca zasadne.

 

            Pan Zbigniew Sasinowski – Dyrektor MOSiR wyjaśnił, że zatrudnienie ochroniarzy na obiekcie przy ul. Konstytucji 3 Maja jest w pełni uzasadnione, gdyż zainstalowany tam monitoring nie spełnia swojej funkcji, gdyż ma zbyt wielki zasięg i pracownicy zatrudnieni do obsługi monitoringu nie są w stanie percepcyjnie tego wszystkiego ogarnąć. Jedynym sposobem jest stworzenie systemu monitoringu, który już został zaplanowany i przedstawiony PM do akceptacji - jest monitoring połączony z patrolami interwencyjnymi firm ochroniarskich, które w konkretnie określonym umową czasie będą przyjeżdżać na interwencje. Następnie stwierdził, że na chwilę obecną MOSiR na Orlikach czy innych obiektach sportowych, na których brak jest zaplecza sanitarnego może umieszczać jedynie przenośne urządzenia sanitarne, na nic innego nie ma pieniędzy.

 

            Radny Zbigniew Prosiński kontynuując wypowiedź stwierdził, że będzie podejmował działania mające na celu budowę pomieszczeń socjalno-sanitarnych na istniejących obiektach sportowych, w tym na obiekcie przy ul. Konstytucji 3 Maja. Dodał, że zarząd ŁSM zadeklarował współfinansowanie tego typu urządzeń, jeśli miasto podejmie takie działanie. Kończąc wypowiedź poprosił radnych o wsparcie. Dodał, że budowa tych urządzeń będzie z pożytkiem dla wszystkich mieszkańców, przede wszystkim mieszkających na Osiedlu Konstytucji.

  

2.    Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej – radny Mariusz Chrzanowski przedstawił komisji pismo EMMET Cruise Jan Popończyk dot. współpracy z miastem przy organizacji rejsów dla wycieczek – oferta w załączeniu. Komisja przekazała pismo zgodnie z właściwością do Prezydenta Miasta z prośbą o rozpatrzenie przedstawionej oferty i udzielenia odpowiedzi zainteresowanemu.

  

3.    Pan Jerzy Lipiński – Prezes LOT ZŁ poprosił o zaproszenie go na kolejne posiedzenie, gdyż chciałby przedłożyć dwa formalne wnioski służące mieszkańcom Łomży.

 

W związku z wyczerpaniem porządku dziennego Przewodniczący obrad zamknął posiedzenie komisji.

 

  • Data powstania: Data powstania: czwartek, 28 kwi 2011 07:44
  • Data opublikowania: czwartek, 28 kwi 2011 07:49
Banner Cyfrowy Urząd Podawczy
Banner ePUAP
Banner Wojewódzki Biuletyn Informacji Publicznej
Banner Główny Biuletyn Informacji Publicznej