Przybornik
Logo BIP Herb

BIULETYN INFORMACJI PUBLICZNEJ

BIP Urzędu Miejskiego w Łomży

Na 8 posiedzeniu w dniu 28 czerwca 2011 roku

 

Komisja realizowała następujący porządek obrad:

1.    Przyjęcie protokołów z poprzednich posiedzeń komisji:

 

2.    nr 5/2011 z dnia 28 kwietnia 2011 roku

 

3.    nr 6/2011 z dnia 16 maja 2011 roku

 

4.    Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie zmian w budżecie miasta

 

5.    Omówienie wyjazdowego posiedzenia Komisji, które odbyło się dnia 2 czerwca br. na stadionie miejskim – wnioski komisji

 

6.    Informacja na temat imprez turystycznych, rekreacyjnych i sportowych organizowanych podczas wakacji przez organizacje i stowarzyszenia podległe miastu

 

7.    Ocena przygotowań obiektów sportowych i turystyczno-rekreacyjnych do sezonu letniego

 

8.    Propozycja organizacji Maratonu Łomżyńskiego

 

9.    Sprawy różne

 

 

Ad. 1

 

Przyjęcie protokołów z poprzednich posiedzeń komisji:

  

1.    nr 5/2011 z dnia 28 kwietnia 2011 roku – Komisja nie wniosła uwag do protokołu nr 5/2011 i w wyniku głosowania przyjęła go jednogłośnie 6 głosami za

 

2.    nr 6/2011 z dnia 16 maja 2011 roku – Komisja nie wniosła również uwag do protokołu nr 6/2011 i w wyniku głosowania przyjęła go jednogłośnie 6 głosami za.

 

 

Ad. 2

 

Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie zmian w budżecie miasta – druk nr 126, 126A

  

            Wniosek w powyższej sprawie przedstawiła komisji Pani Jadwiga Kozłowska – Skarbnik Miasta – zgodnie z drukiem nr 126 – w załączeniu do protokołu.

 

 

            Przewodniczący obrad zwrócił się do Pani Skarbnik z prośbą o wyjaśnienie przyczyny zwiększenia kwoty na zadanie „zakup kontenera i montaż instalacji elektrycznej i sanitarnej na bocznym boisku piłkarskim przy ul. Zjazd”. Dodał, że przyjęta na to zadanie w budżecie miasta kwota to 220tys.zł.

 

            Pani Jadwiga Kozłowska – Skarbnik Miasta wyjaśniła, że kwota zaproponowana w projekcie uchwały została określona wg cen obowiązujących na dzień dzisiejszy. Jest to szacowana wielkość środków, natomiast ostateczny koszt tej inwestycji zostanie określony w przetargu. Dodała, że kwota 220tys.zł to kwota określona na to zadanie w roku 2009. Od tego czasu wartość zadania niestety wzrosła.

 

            Więcej uwag w tym temacie komisja nie zgłosiła i w wyniku głosowania jednogłośnie pozytywnie – 7 głosami za zaopiniowała projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie miasta na 2011r., w działach merytorycznie podległych komisji.

 

 

Ad. 3

 

Omówienie wyjazdowego posiedzenia Komisji, które odbyło się dnia 2 czerwca br. na stadionie miejskim – wnioski komisji

  

            Przewodniczący obrad wprowadzając do tematu stwierdził, że zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami, w dniu dzisiejszym komisja zajmie się omówieniem uwag zgłoszonych na wyjazdowym posiedzeniu komisji. Następnie poprosił członków o zgłaszanie uwag i wniosków.

 

            Radna Bernadeta Krynicka stwierdziła, że w czasie wyjazdowego posiedzenia komisji radni mówili o tym, że ledwo stadion powstał, a już wymaga remontu, że usterek jest bardzo dużo.

 

            Przewodniczący obrad stwierdził, że w dniu dzisiejszym komisja zajmie się omówieniem usterek typowo sportowych, natomiast usterkami technicznymi zajmie się Komisja Gospodarki Komunalnej.

 

            Radny Witold Chludziński – Przewodniczący Komisji Gospodarki Komunalnej potwierdził, że Komisja Gospodarki Komunalnej sprawę wyjazdowego posiedzenia Komisji omówi na swoim posiedzeniu w sierpniu. Chciałby jednak w dniu dzisiejszym zgłosić swoje uwagi wynikające z wizyty na stadionie. Ponadto chciałby usłyszeć od Dyrektora Sasinowskiego, który jest zarządcą stadionu i powinien wiedzieć najlepiej, jakie są niedoróbki na obiekcie, jakie ma uwagi, co na dziś jest na stadionie najpilniejsze do zrobienia.

 

            Pan Zbigniew Sasinowski – Dyrektor MOSiR wyjaśnił, że usterek na stadionie jest dużo. Wszystkie je zgłaszał na piśmie, konsultował z Wydziałem Inwestycji i niektóre z nich już wykonawca usunął. Na wiele zgłaszanych przez radnych, czy działaczy sportowych usterek MOSiR ma bardzo ograniczony wpływ, gdyż wyjaśnienie na ich zgłoszenie jest jedno – że obiekt został wykonany zgodnie z projektem. Dotyczy to np. niewłaściwego umiejscowienia rzutni do pchnięcia kulą, młotem, oszczepem, czy też sposobu wykonania przeszkody rowu z wodą. Ponadto szereg rzeczy zostało wykonanych w sposób nieprzemyślany, np. wysokość siedzisk na części VIP. Niektóre sprawy można byłoby dostosować, poprawić, ale MOSiR nie ma na to nakładów, ma tylko pieniądze na bieżące utrzymanie.

 

            Radny Witold Chludziński – Przewodniczący Komisji Gospodarki Komunalnej ponownie zabierając głos w dyskusji stwierdził, że najbardziej istotną kwestią są siedziska zamontowane na trybunie dla VIP. Są one niezgodne z dokumentacją, są za wysokie, a winą za ten błąd Naczelnik Wydziału Inwestycji – Pani Anna Armista próbuje teraz obarczyć pracowników wydziału – Pana Jerzego Kuciela i Pana Ryszarda Klimka. To nie jest zgodne z prawdą, bo ci panowie robili wszystko zgodnie z jakimiś ustaleniami. Należy sprawdzić w dokumentacji kto i kiedy zadecydował o zmianie typu krzeseł zamontowanych na trybunach w sektorze dla VIP, czy krzesła te posiadają wymagane atesty oraz w jaki sposób należy rozwiązać zaistniały problem związany z wysokością siedzisk. Ponadto stwierdził, że na obiekcie stadionu należy zamontować stojaki do flag oraz znicz. Kończąc wypowiedź stwierdził, że na inwestycji stadionu jest wiele niedoróbek, niedociągnięć, rażących odstępstw od dokumentacji.

 

            Radna Brernadeta Krynicka stwierdziła, że rolą nadzoru budowlanego jest sprawdzenie zgodności inwestycji z przyjętym planem. Jeżeli więc na stadionie nie wszystko wykonane zostało zgodnie z projektem to pyta gdzie był nadzór budowlany i dlaczego wydał decyzję o dopuszczeniu obiektu do użytku.

 

            Pan Ryszard Klimek – inspektor Wydziału Inwestycji wyjaśnił, że w trakcie realizacji inwestycji stadionu dokonano aktualizacji projektu i zgodnie z przyjętą aktualizacją inwestycja ta została wykonana. Jeżeli chodzi o wyposażenie stadionu wyjaśnił, że w chwili obecnej nie jest w stanie udzielić odpowiedzi na zapytania zadane przez radnego Cludzińskiego – kto i kiedy zdecydował o zmianie siedzisk w sektorze dla VIP. Jeżeli komisja przedłoży wniosek w tej sprawie, zostanie sprawdzona dokumentacja całej inwestycji i udzielona odpowiedź komisji.

 

            Przewodniczący obrad zwrócił się do pracowników Wydziału Inwestycji z zapytaniem jaki sposób należy rozwiązać zaistniały problem związany z wysokością siedzisk.

 

            Pan Ryszard Klimek – inspektor Wydziału Inwestycji wyjaśnił, że jest kilka rozwiązań inżynieryjnych, których zastosowanie rozwiąże problem, np. wykonanie nadlewki, zamontowanie stałych podestów czy wymiana krzeseł.

Radna Elżbieta Rabczyńska zabierając głos w tym temacie stwierdziła, że jej zdaniem błędy i usterki zaistniałe na stadionie są wynikiem braku nadzoru przy realizacji tego zadania w trakcie jego wykonywania. Przy realizacji tak wielkiej inwestycji wszystko odbywa się zgodnie z planem, z procedurami i wszystko musi być zaakceptowane i realizowane zgodnie z projektem. W końcowej fazie inwestycji następuje odbiór i dziwi się, że nikt nie zakwestionował tam tak wielu usterek, że dopiero radni musieli pojechać na stadion, stwierdzić powstałe braki, usterki i zgłosić je. Należy ustalić kto i na jakim etapie zdecydował o zmianie projektu, czy stadion był realizowany zgodnie z planem, jeżeli wniesiono zmiany do projektu to kto, na jakim  etapie realizacji inwestycji i dlaczego o tym zdecydował. Należy też określić termin przekazania komisji wszelkich wątpliwości, aby do sprawy nie wracać, wyjaśnić to ostatecznie.

 

Przewodniczący obrad poprosił radną Rabczyńską o sformułowanie wniosku na piśmie. Pod koniec dyskusji wniosek radnej podda pod głosowanie.

 

Radna Bernadeta Krynicka stwierdziła, że dziwi się temu, że to radni będąc na stadionie stwierdzili usterki i je zgłaszają. Od tego są odpowiednie służby i to one powinny już wcześniej znać co jest nie tak na stadionie wykonane, zgłaszać i co możliwe usuwać. Z chwilą zamontowania siedzisk w sektorze dla VIP już było wiadome, że są one za wysokie, nie rozumie dlaczego nic w tym temacie do tej pory nie zrobiono, nie wyjaśniono tego.

 

Pani Mirosława Kluczek – Zastępca Prezydenta Miasta wyjaśniła, że miesiąc przed posiedzeniem komisji na stadionie osobiście wizytowała ten obiekt wraz z pracownikami MOSiR i wszelkie wykryte usterki zostały protokolarnie przekazane do Wydziału Inwestycji. Nie jest więc tak, że usterki były znane i w ich sprawie nie interweniowano.

 

Przewodniczący obrad stwierdził, że do radnych żadne wyjaśnienia w sprawie zgłoszonych usterek na stadionie nie wpłynęły. W dniu dzisiejszym komisja przyjmie wniosek i przedłoży go Prezydentowi Miasta. Ma nadzieję, że uruchomi to kwestię wyjaśnienia wszelkich błędów powstałych na obiekcie stadionu. Następnie poprosił o zabranie głosu Pana Jana Kotowskiego – trenera ŁKS Narew Kurpiewski Łomża i przedstawienie spraw do wykonania na stadionie miejskim w Łomży przy ul. Zjazd

 

Pan Jan Kotowski – trener ŁKS Narew Kurpiewski Łomża stwierdził, że istotnymi sprawami do wykonania na miejskim stadionie są:

 

 

1.    weryfikacja stadionu przez Polski Związek Lekkiej Atletyki i uzyskanie świadectwa PZLA o rejestracji obiektów lekkoatletycznych

 

2.    zmiana umiejscowienia reklam i ławek piłkarskich tak, aby nie stały one na murawie i bieżni tartanowej i nie niszczyły tych obiektów

 

3.    konieczność wymiany piasku w piaskownicach do skoku w dal, ponieważ obecny nie nadaje się do uprawiania tej dyscypliny sportu /po uzgodnieniach z fachowcami proponuje się zakup piasku w żwirowni w Drogoszewie/

 

4.    zakup nowych stojaków i poprzeczek do skoku wzwyż /niższych, szkolnych/, ponieważ obecne nie są przystosowane dla dzieci ze szkół podstawowych /np. Czwartki Lekkoatletyczne, 4-bój/

 

5.    zakup kolorowych znaczników do oznaczania rozbiegu

 

6.    zakup taśm stalowych do pomiaru odległości w skokach i rzutach

 

7.    zakup pomiaru teleskopowego do pomiaru wysokości 2,5m

 

8.    zakup listwy /zwykłej/ na belce do skoku w dal

 

9.    likwidacja krawężników przy rozbiegach do rzutu oszczepem

 

10. udrożnienie wypływu wody z nawierzchni koła do pchnięcia kulą i rzutu dyskiem

 

11. zakup znaczników śladu w skokach i rzutach

 

12. zakup ławek niskich dla zawodników oczekujących i umieszczenie ich przy poszczególnych konkurencjach lekkoatletycznych

 

13. zamontowanie progu przy rzutni do pchnięcia kulą od strony boiska bocznego

 

14. zakup statywów i uchwytów kaskadowych do fotokomórek

 

15. zakup schodków dla sędziów mierzących czas na mecie i celowniczych

 

16. przeciągnięcie kabla do fotokomórki na mecie pod bieżnią tartanową

 

17. zakup wkładki do rowu z wodą

 

18. zmiana miejsca, ewentualnie przesunięcie stanowiska do rzutu młotem /za blisko boiska piłkarskiego/

 

Kontynuując wypowiedź Pan Jan Kotowski stwierdził, że na stadionie znajduje się bardzo duża ilość sprzętu i wyposażenia. Sprzęt ten jest jednak jeszcze nie został rozpakowany, nie ma możliwości korzystania z niego.

 

Przewodniczący obrad potwierdził, że na stadionie znajduje się bardzo duża ilość sprzętu, że jest on nie wypakowany. Zwrócił się więc z prośbą do Dyrektora MOSiR o wypakowanie sprzętu i umożliwienie korzystania z niego zawodnikom i trenerom, jak też o przeszkolenie pracowników, którzy ten sprzęt będą udostępniać.

 

            Dyrektor Sasinowski potwierdził, że obsługa stadionu jeszcze się uczy infrastruktury lekkoatletycznej. Dodał, że zadba o to, by sprzęt został wypakowany, żeby wszystko funkcjonowało jak należy. Wszystko jest kwestią społecznej współpracy pomiędzy pracownikami MOSiR i trenerami.

 

            Radna Bernadeta Krynicka ponownie zabierając głos w dyskusji stwierdziła, że należy ustalić kto będzie odpowiedzialny za to, kto zajmie się usuwaniem stwierdzonych usterek i uwag.

 

            Pani Mirosława Kluczek – Zastępca Prezydenta Miasta wyjaśniła, że osobą odpowiedzialną za inwestycję stadionu jest Pani Naczelnik Wydziału Inwestycji.

 

            Radny Andrzej Grzymała stwierdził, że swoje uwagi radni mogą zgłosić tylko do Prezydenta Miasta, a nie do pracowników urzędu, czy dyrektora MOSiR.

 

            Dyrektor MOSiR stwierdził, że wiele zgłoszonych przez komisję i MOSiR usterek i błędów już zostało na etapie wykonawstwa uwzględnionych.

 

            Przewodniczący Komisji stwierdził, że konieczne jest także zamontowanie wyższych co najmniej o 2 metry piłko-chwytów na sztucznym boisku piłkarskim na stadionie, aby piłka nie wypadła na ul. Zjazd, by nie doszło do jakiegoś wypadku. Ponadto należy zamontować brakujące piłko-chwyty w miejscach słupów oświetleniowych. Kończąc dyskusję w tym temacie stwierdził, że do tematu stadionu, jego wyposażenia, usterek i zgłaszanych wniosków komisja jeszcze nie raz powróci, będzie go pilotować. Następnie zwracając się do Pani Prezydent stwierdził, że Prezydent obiecał przedstawić komisji cennik usług MOSiR, jednak do dnia dzisiejszego nie trafił on do komisji.

 

            Pani Mirosława Kluczek – Zastępca Prezydenta Miasta wyjaśniła, że cennik został przez Prezydenta podpisany. Został on przyjęty w formie zarządzenia Prezydenta Miasta i jest opublikowany na stronie BIP UM. Dodała, że cennik określa możliwość udzielania rabatu od cen określonych cennikiem, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach Prezydent Miasta podejmuje ostateczne decyzje co do opłat za korzystanie z obiektów sportowych i urządzeń MOSiR.

 

            Radny Andrzej Modzelewski zwrócił się do Pani Prezydent z zapytaniem, jakie opłaty ponosił będzie za korzystanie z obiektów i urządzeń MOSiR  młodzieżowy ŁKS. Dodał, że uzyskał informację, że ma to być 50zł za wszystkie mecze, że taką obietnicę klub otrzymał od Pani Prezydent.

 

            Pani Mirosława Kluczek – Zastępca Prezydenta Miasta wyjaśniła, że kwotę 50zł zapłacił ten klub, ale była to sytuacja wyjątkowa, gdy nie było jeszcze cennika opłat MOSiR.

 

            Dyrektor MOSiR zwrócił się do radnych z prośbą, by troszcząc się o kluby sportowe nie zapominali o kosztach związanych z utrzymaniem całej infrastruktury sportowej miasta, na której utrzymanie miasto wydatkuje milionowe koszty stałe.

 

            Kończąc dyskusję Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie wniosek zgłoszony przez radną Elżbietę Rabczyńską, uzupełniony o wnioski wypływające z dyskusji:

 

„Komisja Sportu, Turystyki i Rekreacji na posiedzeniu w dniu 28 czerwca 2011r. omówiła wyniki wyjazdowego, wspólnego z Komisją Gospodarki Komunalnej posiedzenia, które  odbyło się dnia 2 czerwca br. na stadionie miejskim przy ul. Zjazd.

 

W związku z uwagami zgłaszanymi przez radnych w zakresie obiektu „stadion miejski” komisja wnioskuje do Pana Prezydenta o:

 

 

1.    sprawdzenie projektów stadionu oraz zmian naniesionych do projektów /data, kto był autorem zmian, kto dokonał zmian/,

 

2.    sprawdzenie czy inwestycja była realizowana zgodnie z projektem,

 

3.    wskazanie danych personalnych, tj. imię i nazwisko, funkcja, kogo osoba reprezentowała podczas budowy stadionu w ramach nadzoru

 

4.    sprawdzenie czy były wpisy w dokumencie budowy /”dziennik”/

 

5.    poinformowanie komisji kiedy dokonano odbioru zakończenia budowy stadionu i kto uczestniczył w odbiorze wg dokumentacji

 

6.    przedstawienie wykazu usterek i uwag zgłoszonych przez nadzór budowlany i pracowników Urzędu Miejskiego po dokonanym odbiorze

 

7.    szczegółowe sprawdzenie w dokumentacji inwestycji stadionu kto i kiedy zdecydował o zmianie typu krzeseł zamontowanych na trybunach w sektorze dla VIP, czy krzesła te posiadają wymagane atesty oraz w jaki sposób należy rozwiązać zaistniały problem związany z wysokością siedzisk

 

 

      Odpowiedzi na w/w zagadnienia oraz przedstawienie propozycji rozwiązania zgłoszonych uwag dotyczących stadionu miejskiego /w załączeniu/ Komisja oczekuje w terminie do dnia 28 lipca 2011r.”

 

W wyniku głosowania komisja wniosek przyjęła jednogłośnie – 7 głosami za, kierując go do Prezydenta Miasta”.

 

 

Ad. 4

 

Informacja na temat imprez turystycznych, rekreacyjnych i sportowych organizowanych podczas wakacji przez organizacje i stowarzyszenia podległe miastu

  

            Przewodniczący Komisji stwierdził, że w/w temat był już przedmiotem obrad ostatniej sesji. Wpisał go do porządku posiedzenia, bo jest to punkt znajdujący się w planie pracy komisji. Następnie poprosił o zabranie głosu Pana Jerzego Lipińskiego – Prezesa LOT ZŁ o przedstawienie informacji dotyczących form wypoczynku letniego, organizowanych przez stowarzyszenie którym kieruje.

 

            Pan Jerzy Lipiński – Prezes LOT ZŁ wyjaśnił, że w w/w materiale była także informacja o imprezach organizowanych przez LOT. Uzupełniając informację poinformował, że dodatkowo LOT będzie w czasie wakacji organizatorem dwóch rajdów rowerowych. Jeden z nich będzie skierowany dla dzieci z miasta Łomży, a drugi do dzieci z okolic ościennych gmin. Zadanie to zostało dofinansowane przez Urząd Miejski w Łomży. Ponadto poinformował, że został utworzony społeczny komitet budowy pomnika, który ma stanąć na bulwarach. Niebawem komitet otrzyma projekty pomnika i chciałby je umieścić w korytarzu ratusza, żeby wszyscy obywatele miasta mogli go obejrzeć, a następnie zagłosować, który projekt jest ich zdaniem lepszy, który z nich ma stanąć na łomżyńskich bulwarach.

 

 

Ad. 5

 

Ocena przygotowań obiektów sportowych i turystyczno-rekreacyjnych do sezonu letniego

  

            Pani Ewa Grygo – Naczelnik Wydziału Kultury, Promocji i Sportu wyjaśniła, że w informacji o wypoczynku letnim, którą komisja analizowała w pkt. 4 porządku obrad była także odrębna informacja MOSiR na temat funkcjonowania pływalni nr 1 i nr 2, na temat terminów przerw technologicznych tych obiektów, terminu otwarcia odkrytego basenu, kąpieliska miejskiego, itd.

 

            Dyrektor MOSiR uzupełniając informacje w tym zakresie wyjaśnił, że pomimo przerwy technologicznej na pływalni nr 2 w okresie od 1do 31.08, to część jej będzie funkcjonowała, tj. część gastronomiczno-kawiarniana, fitness, gabinet masażu, sauna mokra i sauna sucha i jeśli wykonawca zdąży – grota solna.

 

Ad. 6

 

Propozycja organizacji Maratonu Łomżyńskiego

  

            Pan Sylwester Zawadzki – przedstawiciel Łomżyńskiego Klubu Biegowego na wstępie swojej wypowiedzi poinformował komisję o dotychczasowej działalności klubu. Stwierdził, że ŁKB działa od 10 lat i był organizatorem wielu zawodów i imprez związanych z tą dyscypliną sportu. Klub założyło grono zwolenników biegania i pasjonatów organizatorów biegów. Klub jest stowarzyszeniem promującym szeroko pojętą kulturę fizyczną poprzez bieganie. Podstawowym celem ŁKB jest wdrażanie dzieci do uprawiania sportu i zapewnienie im bezpiecznego spędzania czasu wolnego. Od pewnego czasu działalność klubu została zawieszona. Złożyło się na to wiele powodów, w tym przede wszystkim problemy finansowe. Nawiązując do tematu powiedzenia wyjaśnił, że z organizacją maratonu czy pół maratonu wiążą się dwa podstawowe problemy: koszty i termin, który jest bardzo trudny do wyznaczenia z uwagi na szereg tego typu przedsięwzięć organizowanych cyklicznie, od lat na terenie całej Polski. Kończąc wypowiedź stwierdził, że osobą kompetentną, specjalistą od organizacji imprez biegowych jest obecny na posiedzeniu Pan Mariusz Niziński i to on poinformuje o możliwościach organizacji Maratonu Łomżyńskiego.

 

            Pan Mariusz Niziński zabierając głos w dyskusji stwierdził, że organizacja maratonu to koszt ok. 42tys.zł, natomiast pół maratonu 21tys.zł. Oprócz kosztów w organizacji maratonu potrzebne jest zaangażowanie ludzi i ogrom czasu. To bardzo czasochłonne przedsięwzięcie. Innym problemem jest ustalenie terminu maratonu, gdyż takich imprez jest w ciągu roku w Polsce już 600. Dodał, że ŁKB przez 10 lat organizował swój maraton zawsze w pierwszą niedzielę września. W tym roku nie jest możliwe zorganizowanie Łomżyńskiego Maratonu, zbyt mało czasu na to zostało. Na to trzeba czasu, bo należy maraton zareklamować, pozyskać fundusze - po prostu go zorganizować. Jeżeli miasto zabezpieczy środki, w przyszłym roku taki maraton będzie można zorganizować. Zasugerował, żeby był to pół maraton z tego względu, że będzie więcej uczestników.

 

            Komisja po wysłuchaniu w/w informacji zwróciła się do przedstawicieli ŁKB z prośbą o przemyślenie sprawy maratonu, rozważenie możliwości jego organizacji oraz przedstawienie komisji projektu finansowego tego zadania, aby komisja znając koszty, mogła wnioskować do Rady o stosowne środki przy projektowaniu budżetu miasta na rok 2012.

 

 

Ad. 7

 

Sprawy różne:

 

Komisja nie zgłosiła żadnych spraw w tym punkcie obrad.

 

  • Data powstania: Data powstania: poniedziałek, 19 wrz 2011 08:16
  • Data opublikowania: poniedziałek, 19 wrz 2011 09:11
Banner Cyfrowy Urząd Podawczy
Banner ePUAP
Banner Wojewódzki Biuletyn Informacji Publicznej
Banner Główny Biuletyn Informacji Publicznej