Przybornik
Logo BIP Herb

BIULETYN INFORMACJI PUBLICZNEJ

BIP Urzędu Miejskiego w Łomży

Protokół nr 31/13 z dnia 2 grudnia 2013 r.

Posiedzenie Komisji otworzył i obradom przewodniczył Maciej Głaz– Przewodniczący Komisji Rozwoju, Przedsiębiorczości i Zagospodarowania Przestrzennego, który po zapoznaniu się z listą obecności i stwierdzeniu quorum przedstawił porządek obrad (w załączeniu). Poprosił o uwagi do zaproponowanego porządku obrad. Komisja nie wniosła uwag i w wyniku głosowania 8 głosami za - jednogłośnie , przyjęła następujący porządek obrad: 1. Przyjęcie protokołu nr 30/13 z dnia 18 listopada 2013 r. 2. Zaopiniowanie projektu budżetu miasta Łomża na 2014 rok w działach merytorycznie podległych Komisji – druk nr 621 3. Sprawy różne.

Ad. 1

Przewodniczący Komisji poprosił o uwagi do protokołu z poprzedniego posiedzenia Komisji.

Członkowie Komisji nie wnieśli uwag i w wyniku głosowania 7 głosami za, przy braku głosów przeciw i 1 głosie wstrzymującym, przyjęli protokół nr 30/13 z dnia 18 listopada 2013 roku.

Ad. 2

Grażyna Kołodziejska – Skarbnik Miasta przedstawiła projekt budżetu miasta (w załączeniu) w działach merytorycznie podległych Komisji.

Przewodniczący Komisji otworzył dyskusję. Odnosząc się do str. 2 projektu budżetu zwrócił uwagę na planowane wpływy z tytułu odpłatnego nabycia prawa własności oraz prawa użytkowania wieczystego w wysokości 410, 26 %.

Grażyna Kołodziejska – Skarbnik Miasta wyjaśniła, że ta kwota została określona w oparciu o przewidywaną sprzedaż konkretnych nieruchomości, konkretnych terenów. W stosunku do roku bieżącego jest to znaczny wzrost, jednak jej zdaniem nie można tej pozycji dokładnie procentowo określić. Były planowane dochody z tytułu sprzedaży działek w specjalnej strefie ekonomicznej. Poza tym w bieżącym roku nie doszła do skutku sprzedaż terenów za planowaną kwotę 2 mln. zł.

Radna Bernadeta Krynicka odnosząc się do wcześniejszych wypowiedzi Prezydenta Miasta i Zastępcy Prezydenta, poprosiła o wyjaśnienie określenia budżetu proinwestycyjnego, a ponadto stwierdziła, że niektóre inwestycje typu ul. Meblowa, park przemysłowy idą w kierunku strefy ekonomicznej. Obawia się jednak, że tej strefy nie będzie. Ponadto stwierdziła, że jej zdaniem należy zrobić 1-pasmową ul. Meblową, a nie 2-pasmową. W ten sposób będzie taniej.

Beniamin Dobosz – Z-ca Prezydenta wyjaśnił, że jeśli chodzi o proinwestycyjny charakter budżetu miasta, to wydatki inwestycyjne maja kwotę 73 mln. zł, co stanowi ponad 20 % budżetu 2014 roku. Udział procentowy na inwestycje w porównaniu do innych miasta pozwala mówić, że jest to budżet proinwestycyjny. Odnośnie strefy ekonomicznej stwierdził, że nie mamy wpływu na podjęcie decyzji przez Radę Ministrów. Decyzja na razie została odsunięta w czasie. Uważa, że spełniliśmy wszystkie kryteria i jesteśmy przygotowani do tego, aby u nas stosować takie rozwiązania. Ma nadzieję, że na przełomie tego i następnego roku taka decyzja zapadnie.

Grażyna Kołodziejska – Skarbnik Miasta wyjaśniła, że III etap usprawnień drogowych z 50 % dofinansowaniem spowoduje, że struktura wydatków majątkowych na rok przyszły ulegnie zmianie. Różnica będzie polegała na tym, że łącznie wydatki majątkowe z 73 mln. zł wzrosną do 76. 130 tys. zł, przy czym spadnie wartość kredytów i pożyczek, które planowane były do zaciągnięcia z 17 mln. zł na 13 mln. zł. Udział środków unijnych ulegnie zmianie łącznie z 32.326.498 zł do kwoty 39.683.697 zł.

Radna Bernadeta Krynicka poprosiła o wyjaśnienie, kiedy będzie wiadomo, że ul. Meblowa będzie 2-pasmowa, czy 1 –pasmowa.

Radny Zbigniew Lipski stwierdził, że przygląda się strefie ekonomicznej w Białymstoku, powstaje strefa w Łapach, śledzi materiały w tej sprawie. Dodał, że konstruktorzy przedłożonego projektu budżetu musieli skorzystać z takich założeń, bo budżet by się nie „dopiął”. Radni powinni się cieszyć, aby te założenia były zrealizowane, ponieważ wtedy mamy pieniądze i możliwość finansowania zadań.

Beniamin Dobosz – Z-ca Prezydenta na mapie przedstawił zakres inwestycji w ramach II etapu zadania - przygotowanie i uzbrojenie terenów inwestycyjnych. Stwierdził, że przyjęcie założenia, że tereny inwestycyjne sprzedamy po 100 za metr nie jest założeniem nadmiernie optymistycznym. Wskazał na mapie tereny, które aż do granic Łomży, będą terenami przemysłowymi. Mamy unikalną sytuację, że za 90 % dotacji możemy wybudować bardzo ważną arterię, która będzie łączyła ul. Wojska Polskiego z ul. Poznańską. Studium uwarunkowań przewiduje podstawowy element komunikacyjny, łączący ul. Wojska Polskiego z ul. Nowogrodzką jako przedłużenie ul. Meblowej. Będzie to to, czym była kiedyś ul. Zawadzka na osiedlu Południe. Ulica oznaczona na mapie 4KDL w planie budowy ulic przyjętym przez Radę jest zaplanowana do realizacji na 2014 rok. Jej nie ma co prawda w propozycjach na 2014 rok z uwagi na możliwości, ale uznaliśmy, analizując wtedy, że ona poprzez ta ulicę komunikowałaby te tereny z zespołem handlowym. Odpowiadając na pytanie radnej Bogumiły Olbryś odnośnie ścieżek rowerowych i pasów zieleni wyjaśnił, że przy realizacji ulic zawsze planowana jest budowa ścieżek rowerowych, natomiast odnośnie pasów zieleni stwierdził, że rolnicy zwrócili się z prośbą, aby umożliwić im dojazd. W związku z tym w pasie drogowym są zaprojektowane drogi techniczne, serwisowe, które zbierają ruch i prowadzą do wyjazdu.

Radna Bogumiła Olbryś poprosiła również o wyjaśnienie, czy są jeszcze w mieście czarne plamy w mieście jeśli chodzi o plany zagospodarowania przestrzennego. Są takie sytuacja, że ktoś wydał pozwolenie na budowę bez możliwości dojazdu. Czy w budżecie miasta znajdują się środki przeznaczone na sytuacje, kiedy nie ma dojazdu i trzeba korzystać z drogi koniecznej. Można dopominać się od miasta zapłaty za korzystanie z drogi koniecznej. Nikt nie ubiegał się o takie środki, ale wie, że jest taka możliwość, że miasto musi płacić za to, że ktoś przez swoją własność umożliwia dojazd. Trzeba pamiętać, aby zarezerwować pieniądze właśnie na ten cel.

Beniamin Dobosz – Z-ca Prezydenta wyjaśnił, że jeżeli ktoś złożył wniosek o wydanie warunków zabudowy , a toczy się postępowanie w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, to takie warunki powinny być wydane. Odmowa była uchylana przez SKO i takie decyzje były wydane. Powstawały więc domy w wielu miejscach, które nie znajdowały swojego oparcia w infrastrukturze technicznej, ponieważ nie było planu, który by wyznaczał i nakładał na miasto obowiązek uzbrojenia.

Radny Andrzej Wojtkowski poprosił o wyjaśnienie, jeśli to wszystko zostanie zrobione, to jakie będą to koszty. Porobimy wszystko i działki będą stały. Czy miasto na tym traci i czy nie ryzykujemy za dużo inwestując w te tereny, nie mając pewności, że rząd nam to da w prezencie.

Beniamin Dobosz – Z-ca Prezydenta wyjaśnił, że nie tracimy na tym. Stwierdził, że nakłady inwestycyjne zawsze są minusem, bo wydajemy pieniądze. Dochody są plusem, ale są w pewnym sensie niepewne, ale musimy wziąć pod uwagę skalę przedsięwzięcia. Jeżeli mówimy o uzbrojeniu terenów inwestycyjnych, to otrzymaliśmy dotację w wysokości 75 %, w przypadku usprawnień drogowych, czyli II etapu ul. Meblowej dostajemy 90 %.

Przewodniczący Komisji odczytał zapis z projektu uchwały dot. upoważnienia Prezydenta do zaciągania kredytów i pożyczek. Stwierdził, że zobowiązujemy się do spłacania kredytów, a nie do brania następnych kredytów i generowania kosztów. Wg niego jest to nie do przyjęcia.

Grażyna Kołodziejska – Skarbnik Miasta wyjaśniła, że dochody bieżące planowane są na 239.553 tys. zł, wydatki 229.544 tys. zł, czyli dochody bieżące mamy wyższe o ponad 10 mln. zł niż wydatki. To, o czym mówił Pan Przewodniczący jest kwestią konstrukcji całości budżetu. Spłaty wcześniej zaciągniętych kredytów w wysokości 6 mln. zł spokojnie mieści się w tej puli. Cały mechanizm polega na tym, że te środki przesuwamy na wkład własny w inwestycje, natomiast w to miejsce bierzemy kredyt. Z 10 mln. zł moglibyśmy sfinansować spłatę kredytów, zostałoby 4 mln. zł plus dochody z majątkowych i moglibyśmy te środki przesunąć w wydatkach majątkowych biorąc większy kredyt, a mniejszy wkład własny na inwestycje. Wynika to z możliwości układana budżetu.

Przewodniczący Komisji stwierdził, że zgodziłby się z Panią Skarbnik gdyby nie to, że uważa, iż nie osiągniemy dochodów w zakładanej kwocie. Stąd też uważa, że nie mamy możliwości w spłacie tego kredytu. Same ponad 8 mln. zł przychodu ze sprzedaży majątku jego zdaniem jest nierealne do osiągnięcia, nawet przy sprzedaży terenów jeśli powstanie strefa ekonomiczna. Zakładamy wpływy całościowe, a nie cały wpływ będzie to kasy miasta, ponieważ będziemy musieli zapłacić strefie . W tej chwili nie możemy tego planować, bo jest to wydatek nierealny, ponieważ powstanie on w momencie kiedy będziemy musieli się rozliczać. Uważa, że jest to zbyt optymistyczne.

Innych uwag nie zgłoszono.

Przewodniczący zamknął dyskusję, a następnie poddał pod głosowanie projekt budżetu. Komisja, w wyniku głosowania 3 głosami za, przy 2 głosach przeciw i 2 głosach wstrzymujących, zaopiniowała pozytywnie projekt budżetu miasta na 2014 rok w działach merytorycznie podległych Komisji.

Ad. 3

Ewa Zabielska – mieszkanka miasta poinformowała, że otrzymała odpowiedź Prezydenta Miasta (w załączeniu) na jej wniosek. Stwierdziła, że odpowiedź ta absolutnie ją nie satysfakcjonuje, ponieważ nie wzięto pod uwagę opinii mieszkańców, którzy podpisali się pod jej pismem. Jest napisane o kontynuacji zabudowy, ale wg niej, ta kontynuacja jest tylko na papierze. 20 lat temu zatwierdzono jakiś tam plan zagospodarowania przestrzennego, który nie został zrealizowany nawet w znikomym procencie. Sprawy finansowe nie są obojętne nikomu i dziwi się bardzo, jak można zatwierdzić coś, co będzie generowało ogromne koszty, a będzie w zasadzie drogą prywatną tylko do jednej posesji. Tak nie powinno być, jest to niemożliwe.

Przewodniczący Komisji stwierdził, że z odpowiedzi Prezydenta zrozumiał, że jedyną możliwością działania Państwa Zabielskich jest złożenie wniosku o zmianę planu zagospodarowania przestrzennego, ponieważ ani Komisja nie jest ponad prawem, ani Prezydent, ani żaden z radnych. Państwo Zabielscy mogą tylko i wyłącznie to zrobić, uzasadniając, że są to niepotrzebne koszty. Nie możemy zbudować ulic, gdzie ludzie dojeżdżają do swoich domów topiąc się w błocie, a będziemy budowali coś, czego ludzie nie chcą. Uważa, że mija się to z celem. Dlatego też zaproponował, aby Państwo Zabielscy złożyli oficjalny wniosek o zmianę planu zagospodarowania przestrzennego. Dodał, że działania związane ze zmianą planu nie trwają miesiąc, czy dwa. Trwa to dosyć długo , co najmniej pół roku.

Radna Bogumiła Olbryś zwróciła uwagę, że w odpowiedzi użyto stwierdzenia „modyfikują”. Uważa, że jeżeli będziemy tak modyfikować układ komunikacyjny jakiegokolwiek osiedla, to dojdziemy do absurdu. Mieszkańcy nie chcą tego ciągu pieszo – jezdnego. Jak można dopuścić do takich paradoksów planując ulicę przy ulicy.

Beniamin Dobosz – Z-ca Prezydenta stwierdził, że plan został przyjęty przez Radę Miejską na wniosek Prezydenta. Zostało zaproponowane rozwiązanie jedynie dopuszczalne formalnie i prawnie. Był wykładany 2 – krotnie do publicznej wiadomości, był konsultowany, prace nad nim trwały na pewno długo ok. 2 lat, procedura została w pełni zachowana. Wszyscy w chwili obecnej się zgadzają, że można w tym zakresie podjąć procedurę legislacyjną i dalsza dyskusja jest niepotrzebna. Nie jest to komfortowa sytuacja dla miasta, ponieważ musimy ponieść koszty.

Przewodniczący Komisji dodał, że koszty na pewno będą mniejsze nić budowa ulicy, której mieszkańcy nie chcą.

Następnie głos zabrała Aleksandra Dzbeńska. Podziękowała członkom Komisji za wsparcie i poinformowała, że rozmowy, w obecności Pana Prezydenta, zakończyły się sukcesem. Umowa dzierżawy została zmieniona, ale nie został wyznaczony czas i niestety mijają 4 tygodnie i sprawa jest odwlekana z tygodnia na tydzień. Ciągle czekamy na realizację konkretnych ustaleń.

Beniamin Dobosz – Z-ca Prezydenta stwierdził, że jest zaskoczony postawą dzierżawcy tym bardziej, że ustalenia są wiążące. Dodał, że poczeka jeszcze tydzień i jeśli sytuacja nie ulegnie zmianie, sięgnie do argumentu w postaci rozwiązania umowy dzierżawy.

Przewodniczący Komisji poprosił Prezydenta o poinformowanie Komisji o rozwiązaniu sprawy Państwa Dzbeńskich.

Radny Andrzej Grzymała zwrócił uwagę, że Rada Miejska w niedługim czasie będzie zatwierdzała program profilaktyki i chciałby, aby w przyszłości nie powtarzały się sytuację związane z koncesjami. Jeśli w punkcie są 3 przypadki, w których ubiegający się mogą otrzymać, bądź nie otrzymać koncesji, jest data wpływu wniosku. Uważa, że mogłaby być data wpływu i kolejność. Uważa, że to rozwiązywałoby sprawę. Zwrócił również uwagę, że minął termin oddania hali targowej.

Radny Zbigniew Lipski zaproponował, aby zdjąć limit punktów sprzedaży alkoholu.

Beniamin Dobosz – Z-ca Prezydenta stwierdził, że rozwiązanie proponowane przez radnego Grzymałę spowodowałoby protesty zainteresowanych. Odnośnie hali targowej stwierdził, że jest wniosek w tej sprawie i w dniu jutrzejszym zapadnie decyzja. Dodał, że musimy zdawać sobie sprawę, że podstawowym celem jest doprowadzenie do końca inwestycji.

W związku z wyczerpaniem porządku Przewodniczący zamknął posiedzenie Komisji.

  • Data powstania: Data powstania: piątek, 24 sty 2014 09:21
  • Data opublikowania: piątek, 24 sty 2014 09:22
Banner Cyfrowy Urząd Podawczy
Banner ePUAP
Banner Wojewódzki Biuletyn Informacji Publicznej
Banner Główny Biuletyn Informacji Publicznej