Przybornik
Logo BIP Herb

BIULETYN INFORMACJI PUBLICZNEJ

BIP Urzędu Miejskiego w Łomży

Na 20 posiedzeniu w dniu 16 marca 2004 roku

Komisja realizowała nastepujący porządek:
1.
Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie zatwierdzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miasta Łomży dotyczącej terenów położonych w rejonie ulic: Al. Legionów, Sikorskiego, Mickiewicza i Wyszyńskiego.

2.
Ocena przekształceń własnościowych w jednostkach podległych Prezydentowi Miasta.

3.
Informacja z przygotowania zadań inwestycyjnych planowanych do realizacji z wykorzystaniem funduszy strukturalnych UE.

4.
Przyjęcie informacji z realizacji zadań ujętych w Wieloletnim Planie Inwestycyjnym 2002 – 2006 za 2003 rok.

5.
Informacja z realizacji Strategii Zrównoważonego Rozwoju Miasta Łomży do 2015 roku.

6.
Sprawy różne.


Ad. 1

Pan Andrzej Zajkowski – Architekt Miejski przedstawił wniosek Prezydenta Miasta o podjęcie uchwały w sprawie zatwierdzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miasta Łomży dotyczącej terenów położonych w rejonie ulic Al. Legionów, Sikorskiego, Mickiewicza i Wyszyńskiego – obszar P2 (druk nr 241, 241A w załączeniu do protokołu).
Komisja nie wniosła uwag i w wyniku głosowania 9 głosami za – jednogłośnie zaopiniowała pozytywnie projekt uchwały (druk nr 241A) zgodnie z wnioskiem Prezydenta Miasta.


Ad. 2

Pan Marcin B. Sroczyński – Z-ca Prezydenta Miasta poprosił o pytania do przedłożonej informacji na temat przekształceń własnościowych w jednostkach podległych Prezydentowi Miasta Łomży ( informacja w załączeniu do protokołu).
Pan Paweł Borkowski poprosił o wyjaśnienie czy dojdzie do podziału MPGKiM, czy nie. Odnośnie budynków komunalnych poprosił o wyjaśnienie czy miasto będzie coś robić, czy będzie czekać na środki unijne.
Pan Marcin B. Sroczyński – Z-ca Prezydenta Miasta wyjaśnił, że zmierzamy do tego, aby doprowadzić, z zamknięciem roku, do przekształcenia firmy. Wykonana została analiza. Podział MPGKiM jest nadal jak najbardziej zasadny i rozdzielilibyśmy przedsiębiorstwo na dwa zakłady budżetowe. Odpowiadając na drugie pytanie stwierdził, że zakres remontów, który jest potrzebny w zasobach komunalnych przerasta możliwości samorządu. W chwili obecnej jest wykonana dokumentacja na 24 budynki, a sam proces rewitalizacji przygotowany jest nie na rok czy dwa lata. Dodatkowo dokumentacja została rozszerzona o projekty mieszkań na poddaszu dzięki czemu będzie możliwość uzyskania 60 mieszkań w istniejących zasobach komunalnych.
W dalszej części posiedzenia Komisja w wyniku głosowania 9 głosami za – jednogłośnie przyjęła informację dot. przekształceń własnościowych w jednostkach podległych Prezydentowi Miasta.

Ad. 3

Przewodniczący komisji otworzył dyskusję na temat zadań inwestycyjnych planowanych do realizacji z wykorzystaniem funduszy strukturalnych UE ( informacja w załączeniu do protokołu).
Pan Jerzy Brodziuk odnosząc się do pkt-u 4 informacji poprosił o wyjaśnienie na jakim etapie jest przygotowanie programu rewitalizacji miasta Łomży. Zwrócił uwagę, że nie ma terminów.
Pan Andrzej Zajkowski – Architekt Miejski wyjaśnił, że musimy opracować program rewitalizacji. Z programu powinny wynikać projekty i ma on udowadniać jakie cele sobie społeczność lokalna sobie założyła i co chce osiągnąć w celu przekształcenia przestrzeni. Są to aspekty gospodarcze, ekonomiczne, społeczne w tym również przekształcenia przestrzeni, remontów budynków, elewacji i budowy. Problem polega na tym, że nie ma fachowców w tej dziedzinie i musimy liczyć na własne siły. Nie da się tego zrobić zza biurka. Doszliśmy do takich wniosków, że przygotujemy taki uproszczony program do tych projektów, które są już w opracowaniu. Program rewitalizacji jest ciągle programem otwartym dlatego, że w trakcie realizacji i po realizacji musi być zapewnienie funkcjonowania tego, co zostało zrealizowane. Program ten nie może odbyć się bez współpracy, beż udziału i zaangażowania właścicieli nieruchomości, społeczeństwa lokalnego w szerokim pojęciu. Dodał, że każdy pomysł odnośnie programu rewitalizacji będzie mile widziany.
Pani Wiesława Serwatko – Naczelnik WPGiI dodała, że terminów zgłoszeń nie ma, ponieważ terminy te nie są ogłoszone. W momencie wejścia do unii komisja ogłosi terminy do kiedy można składać wnioski. W chwili obecnej wyprzedzamy fakty i program rewitalizacji jest wyprzedzeniem faktów. Okazuje się bowiem, że to nie tylko budynki, ale cała przestrzeń. Stwierdziła, że dopóki nie wejdziemy do unii i nie zostaną zatwierdzone pewne dokumenty, poruszamy się trochę „na zaś”.
Pan Marcin B. Sroczyński – Z-ca Prezydenta Miasta wyjaśnił, że wiemy w jakim kierunku się poruszać. Pani Naczelnik, zaczynając prace w urzędzie, powiedziała, że nie korzystamy z programów, które są inwestycją w ludzi. Mamy programy inwestycyjne, a nie korzystamy z europejskiego funduszu społecznego. Odnosząc się do rewitalizacji stwierdził, że trzeba pamiętać, że rewitalizacja to nie jest tylko i wyłącznie remont budynku. Przy rewitalizacji należy osiągać odpowiednie współczynniki tj. czynnik ekonomiczny, społeczny, estetyczny i czynnik odtworzeniowy. Należy więc wszystkie te kryteria spełnić.
Pan Paweł Borkowski poprosił o wyjaśnienie przebiegu kanału sanitarnego w Szosie Zambrowskiej.
Pan Andrzej Zajkowski – Architekt Miejski wyjaśnił, że od ul. Księżnej Anny w kierunku ul. Piłsudskiego, po prawej stronie, jest zabudowa wielorodzinna z wykonanymi przyłączami. Po lewej stronie są tereny, które zostaną obsłużone poprzez kanalizację z ul. Wąskiej. Od ul. Ks. Anny po lewej stronie są tereny wolne od zabudowy i to jest Osiedle Wschód, które jest objęte uchwałą i ten problem zostanie rozwiązany na etapie opracowania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Dzisiaj prowadzenie kanału w pustą przestrzeń jest bezprzedmiotowe. Zmiany przepisów spowodowały to, że przygotowane dokumenty na przetargi musiały być cofnięte i w chwili obecnej, zgodnie z nowymi przepisami, trzeba przygotowywać nowe przetargi i stąd to opóźnienie.
Pan Janusz Nowakowski stwierdził, że mamy zgłoszonych 20 projektów infrastrukturalnych i czy Pani Naczelnik i Pan Prezydent znają kryteria i preferencję jakie będą brane pod uwagę. Uważa, że wnioski te nie są listą zamkniętą i mogą pojawiać się ciekawsze wnioski przygotowane przez urząd.
Pani Wiesława Serwatko – Naczelnik WPGiI wyjaśniła, że jest wersja angielska.
Pan Marcin B. Sroczyński – Z-ca Prezydenta Miasta wyjaśnił, że zachodzą zmiany, ale w sposób pozytywny dla naszych projektów. Możemy np. w tej chwili ujmować budowę dróg gminnych i powiatowych, co do tej pory było niemożliwe.
Pan Jerzy Brodziuk stwierdził, że argument, że jest to w wersji angielskiej nie jest żadnym argumentem. Jego zdaniem Komisja winna skierować wniosek do Pana Prezydenta o poinformowanie przynajmniej członków tej komisji o tym jakie są możliwości generalnie skorzystania na dzisiejszym etapie i z jakich środków. I drugi wniosek do Prezydenta o powołanie ciała koordynującego, aby funkcjonował zintegrowany system działań podejmowanych przez miasto.
Pan Marcin B. Sroczyński – Z-ca Prezydenta Miasta stwierdził, że nie jest to takie proste. Musi być koordynacja wszystkich wydziałów i musi być wydział wiodący, w przypadku rewitalizacji jest to Wydział Architektury. Można napisać najlepszy program współpracy pomiędzy wydziałami, a i tak on niczego nie załatwi.
Przewodniczący komisji poddał wnioski radnego Brodziuka pod głosowanie. Komisja w wyniku głosowania 9 głosami za przyjęła wniosek o przedstawienie Komisji Rozwoju i Zagospodarowania Przestrzennego informacji o postępach i aktualnych możliwościach uzyskiwania środków z nowych i istniejących funduszy strukturalnych oraz 7 głosami za przy braku głosów przeciw i 2 głosach wstrzymujących wniosek o przedstawienie informacji jak prezentują się działania zmierzające do pozyskiwania i wykorzystania środków z UE.


Ad. 4, 5

Pan Marcin B. Sroczyński – Z-ca Prezydenta Miasta przedstawiając informację z realizacji zadań inwestycyjnych ujętych w WPI (w załączeniu do protokołu) wyjaśnił, że to, co było zamierzone, zostało zrealizowane i plan nawet jest zrealizowany „do przodu”. Niektóre inwestycje zostały wykonane z dużym wyprzedzeniem.
Pan Paweł Borkowski poprosił odnosząc się do wykazu działek nabytych pod realizacje inwestycji miejskich w roku 2003 poprosił o wyjaśnienie dlaczego w tym wykazie nie ma pozycji – Szosa Zambrowska 92.
Pan Marcin B. Sroczyński – Z-ca Prezydenta stwierdził, że na pewno ta działka będzie potrzebna, ale w tej chwili nie jest planowana tam żadna inwestycja. Musieliśmy dokonać zamiany pozostałego gruntu, ponieważ właściciel powiedział, że nie dokona z miastem sprzedaży 71 m działki dopóki miasto nie da mu gruntu zamiennego za pozostałą działkę i ta pozostała działka nie jest pod inwestycje miejskie. Pod inwestycje miejskie jest tylko ta mała działka.
Pan Jerzy Brodziuk stwierdził, że realizacja zadania pierwszego Strategii w kontekście materiałów, pokazuje się, że atrakcyjność Łomży zmalała zdecydowanie. Okazuje się, że te wszystkie działania są mnie lub bardziej udanymi, ale mają się nijak do uwarunkowań zewnętrznych.
Pan Marcin B. Sroczyński dodał, że wpisane zostały działania, które są całkowicie niezależne od miasta.


Ad. 6

Przewodniczący komisji poinformował, że do Komisji wpłynęły i zostały przesłane członkom Komisji informacje Powiatowego Urzędu Pracy przedstawiające sytuacje na lokalnym rynku pracy w 2003 roku oraz w miesiącach styczeń i luty 2004 roku ( informacje w załączeniu). Ponadto wpłynęło pismo z zaproszeniem na szkolenie m.in. dot. funduszy strukturalnych odbywające się w Warszawie w dniach 20 – 24. 04. 2004 rok.
Pan Jerzy Brodziuk zwrócił się z pytaniem do Pana Prezydenta odnośnie budynku PRI.
Pan Marcin B. Sroczyński – Z-ca Prezydenta wyjaśnił, że Pan Wojewoda powiedział, że nie widzi możliwości jakiegokolwiek wygaszenia zarządu. W chwili obecnej miasto walczy o majątek po likwidowanym składzie wojskowym i ma obietnice ze ten majątek zostanie albo nam przekazany, albo miasto będzie nim dysponowało.
W związku z wyczerpaniem porządku Przewodniczący zamknął posiedzenie Komisji.













  • Data powstania: Data powstania: czwartek, 17 cze 2004 08:42
  • Data opublikowania: czwartek, 17 cze 2004 08:52
  • Data przejścia do archiwum: wtorek, 19 gru 2006 10:36
Banner Cyfrowy Urząd Podawczy
Banner ePUAP
Banner Wojewódzki Biuletyn Informacji Publicznej
Banner Główny Biuletyn Informacji Publicznej