Przybornik
Logo BIP Herb

BIULETYN INFORMACJI PUBLICZNEJ

BIP Urzędu Miejskiego w Łomży

Na 1 posiedzeniu w dniu 20 grudnia 2006 roku

Komisja realizowała następujący porządek obrad: 1. Informacja Powiatowego Urzędu Pracy o sytuacji na lokalnym rynku pracy za III kwartał 2006 roku. 2. Analiza budżetu na 2007 rok w działach merytorycznie podległych Komisji. 3. Zaopiniowanie wniosku Prezydenta Miasta w sprawie zmian w budżecie na 2006 rok. 4. Zaopiniowanie wniosku Prezydenta w sprawie wydatków, które wygasają z upływem 2006 roku. 5. Zgłoszenie propozycji do planu pracy Komisji na 2007 rok oraz propozycji do planu pracy Rady na 2007 rok. 6. Sprawy różne.
Ad. 1

Przewodniczący Komisji otworzył dyskusję na temat sytuacji na lokalnym rynku pracy za III kwartały (informacja w załączeniu).
Pan Piotr Grabani stwierdził, że po wstąpieniu do UE i możliwości korzystania ze środków pomocowych bardzo aktywnie weszły w to aktywnie urzędy pracy. Chciałby zadać pytanie w kontekście tego, co nas czeka, ponieważ to, co jest mamy w przedłożonej informacji. Poprosił o wyjaśnienie czy zapowiedzi dotyczące nowych propozycji dla Powiatowego Urzędu Pracy w Łomży na aktywne formy zatrudniania, tworzenie nowych stanowisk pracy są tylko zapowiedziami czy też konkretnymi decyzjami, które od początku roku będą miały przełożenie w działaniach.
Pani Alicja Bandzul zabierając głos stwierdziła, że jest bardzo dużo ofert pracy z prywatnych instytucji i firmy te nie mogą znaleźć pracowników przy tak dużym bezrobociu w mieście, nie ma ludzi do pracy.
Pan Zbigniew Lipski zgodził się z wypowiedzią radnej Bandzul. Stwierdził, że znalezienie wykwalifikowanego pracownika, fachowca nie jest prostą sprawą. Może się okazać, że zgromadzone środki na funduszu remontowym w spółdzielni mieszkaniowej mogą nie zostać przerobione ze względu na brak ludzi do pracy.
Pan Tadeusz Zaremba poprosił o wyjaśnienie na ile, w sposób trwały, te wszystkie formy zmieniają faktycznie zdolność do podjęcia pracy i czy istnieją formy polegające na tym, że przygotowuje się pracownika pod konkretnego pracodawcę.
Pan Mieczyław Bieniek – Dyrektor PUP przedstawił zamierzenia na następny rok. Wyjaśnił, że na dzień dzisiejszy przedłużony jest program refinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego dla młodzieży z kwotą dotacji w wysokości 300 tys. oraz przedłużono program dla osób długotrwale bezrobotnych powyżej 25 roku życia z kwotą ponad 800 tys. zł. Przewidziane są w tych programach prace interwencyjne dla ponad 100 osób, staże i dotacje na podjęcie działalności gospodarczej. Dodał, że stary rok PUP zamyka wydatkami rzędu 5.800 tys. zł. Ok. 400 osób zostało zaktywizowanych poprzez prace interwencyjne, roboty publiczne, staże, przygotowanie zawodowe, refundacja kosztów stanowisk pracy, prace społeczno-użyteczne, szkolenia. Odnosząc się do zapytania radnej Bandzul stwierdził, ze wszyscy, którzy godzili się na wejście Polski do UE zdawali sobie sprawę, że wolny przepływ kapitału wiązać się będzie z wolnym przepływem siły roboczej i część osób bardziej przedsiębiorczych, operatywnych wyemigrowała. Część z tych osób wraca w tej chwili i dlatego notowany jest m.in. wzrost bezrobocia. Ponadto wpływ na wzrost bezrobocia ma również fakt, że kończą się prace sezonowe. Część osób bezrobotnych nie jest zainteresowana pracą. Osoby te zainteresowane są ubezpieczeniem albo pracują na czarno. W stosunku do osób, które odmawiają podjęcia zatrudnienia bądź skierowania na szkolenia, PUP ma tylko jedną sankcję w postaci wyłączenia z ewidencji na okres 3 miesięcy. Przedstawił następnie informację o sytuacji na lokalnym rynku pracy na obszarze działania PUP w Łomży w październiku i listopadzie 2006 roku (w załączeniu do protokołu).
Pan Tadeusz Zaremba stwierdził, że Urząd Pracy w Łomży jest urzędem należącym do bardzo sprawnych i kompetentnie działających urzędów. Za problem bezrobocia jednak odpowiada nie urząd pracy, ale cały samorząd i całe środowisko. W związku z tym tworzone są różnego rodzaju inicjatywy np. pewne formy partnerstwa, które integrują działania organizacji pozarządowych, samorządu i podmiotów gospodarczych. Stwierdził następnie, że zanosi się na to, że rynek usług budowlanych będzie w niedługim czasie deficytowy. W związku z tym zaproponował, aby komisja rozważyła możliwość zainicjowania działań z grupy partnerstwa lokalnego, gdzie integrowane będą działania organizacji pozarządowych, samorządu i instytucji publicznych oraz podmiotów gospodarczych, które wzmocnią rynek pracy. Zaproponował, aby był to jeden z tematów planu pracy komisji.
Pan Józef Kosiorek stwierdził, że dzisiaj pracodawca szuka określonych osób. Czy w związku z tym nie można byłoby wytypować osoby, która zajęłaby się współpracą z pracodawcami i wyszukiwaniem osób o określonym profilu wymaganym przez pracodawców.
Pan Mieczysław Bieniek – Dyrektor PUP wyjaśnił, że w urzędzie zatrudnione są dwie osoby, są to licencjonowani doradcy, którzy zajmują się selekcją ewentualnych kandydatów na określone stanowiska pracy, sprawdzają predyspozycję niektórych osób.
Przewodniczący Komisji podsumowując dyskusję stwierdził, że temat bezrobocia jest bardzo szeroki na jednym posiedzeniu problemu nie rozwiążemy. Stwierdził, że pod koniec I kwartału komisja wróci do tematu.


Ad. 2

Pani Jadwiga Kozłowska – Skarbnik Miasta przedstawiła projekt budżetu miasta na 2007 rok po stronie wydatków w dziale 710 działalność usługowa obejmująca plany zagospodarowania przestrzennego, prace geodezyjno-kartograficzne (projekt budżetu w załączeniu ).
Przewodniczący Komisji poprosił o uwagi i pytania do projektu budżetu miasta na 2007 rok.
Pan Tadeusz Zaremba stwierdził, że strony wydatkowa i dochodowa równoważą się. Chciałby wiedzieć jakie kredyty brane są pod uwagę.
Pani Jadwiga Kozłowska – Skarbnik Miasta wyjaśnił, że deficyt wynosi 3.846.461 zł. Jest to różnica pomiędzy wydatkami, a dochodami. Drugą sprawą jest sprawa przychodów i rozchodów. 7.877 tys. zł jest to kwota planowanych kredytów długoterminowych na okres 5 lat. Pozostaje sprawa spłaty kredytu i planowana jest kwota 7.268.800 zł z czego 3. 448 tys. zł to spłata pożyczek z wojewódzkiego funduszu, spłata kredytów inwestycyjnych w wysokości 2.500 tys. i spłata kredytów refinansowanego w kwocie 1.311 tys. zł. wg wskaźników zadłużenie może wynosić do 60 % w stosunku do planowanego dochodu. Co do spłaty, maksymalny wskaźnik wynosi 15, a w przypadku naszego budżetu będzie to 4,3 czyli sytuacja finansowa budżetu miasta jest dobra.
Pan Maciej Głaz odnosząc się do różnicy pomiędzy przychodami budżetu miasta 2006 roku, a przychodami budżetu na 2007 rok stwierdził, ze jest znacząca. Z czego wynika tak niski przychód w planowanym projekcie.
Pani Jadwiga Kozłowska – Skarbnik Miasta stwierdziła, że przychód nie jest niski. Wyjaśniła, że w roku 2006 miasto otrzymało dofinansowanie z UE. W ubiegłym roku również zostały przekazana środki przez podmioty uczestniczące w finansowaniu zadań z pomocy UE. W tym roku tych zadań nie ma. Wskaźnik w roku bieżącym jest zwiększony o 15 %, a poza tym będziemy realizowali uchwały podjęte w 2006 roku, które spowodują zmniejszenie dochodów o ok. 2 mln. zł. Mowa tu o uchwale dot. wysokości opłat podatku od nieruchomości.
Pan Józef Kosiorek zwrócił uwagę na wzrost o ponad 100 % opłat za dzierżawę wieczystą.
Pani Jadwiga Kozłowska – Skarbnik Miasta wyjaśniła, że opłaty za wieczyste użytkowanie nie podnosi się każdego roku. Zmiany dokonywane są w momencie przeszacowania gruntów. Jest to procedura bardzo złożona, wymagająca dużych nakładów i odbywa się sukcesywnie.
Pan Maciej Głaz stwierdził, że to samo zapytanie dot. wzrostu opłat za wieczyste użytkowanie skierowało do niego kilku przedsiębiorców i wg niego miasto się rozwija, ceny gruntów rosną i jest to naturalne. Jego zdaniem Komisja winna zwrócić uwagę na to w jaki sposób dokonywane są przeszacowania, jakie działki są przeszacowywane i czy nie jest to wykonywane wybiórczo. Dodał, że jest to jego wniosek.
Przewodniczący Komisji poddał pod głosowanie wniosek radnego Głaza. W wyniku głosowania 8 głosami za – jednogłośnie wniosek został przyjęty. Następnie poddał pod głosowanie przedstawiony projekt budżetu miasta na 2007 rok. Komisja w wyniku głosowania 8 głosami za – jednogłośnie zaopiniowała pozytywnie projekt budżetu miasta w działach merytorycznie podległych Komisji.


Ad. 3

Pani Jadwiga Kozłowska – Skarbnik Miasta przedstawiła wniosek i projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie miasta na 2006 rok (druk 12, 12 A w załączeniu).
Pan Maciej Głaz zwracając uwagę na zadanie: opracowanie dokumentacji technicznej budynku biurowego z parkingiem i garażami przy ul. Woziwodzkiej i Zatylnej na potrzeby Urzędu Miasta z kwotą 220 tys. zł. Stwierdził, że nie słyszał o takim zadaniu. Postawił wniosek, aby kwotę tę przenieść na bieżące utrzymanie dróg.
Przewodniczący Komisji przypomniał, że w minionej kadencji był wniosek radnego Nowakowskiego przy okazji propozycji sprzedaży budynku przy ul. Farnej, że do tematu możemy wrócić w momencie kiedy w budżecie miasta na 2007 rok znajdą się środki na opracowanie dokumentacji.
Pan Zbigniew Lipski zaproponował, aby zadanie to odłożyć jeszcze o rok, bo skąd weźmiemy pieniądze na realizację budynku.
Pani Wiesława Serwatko – Naczelnik WPGiI wyjaśniła, że może zapewnić, iż inwestycja ta nie wejdzie w roku 2007 do budżetu. Dokumentacja może spłynąć w końcu 2007 roku.
Przewodniczący Komisji poddał pod głosowanie wniosek radnego Głaza. W wyniku głosowania 6 głosami za, przy braku głosów przeciw i 2 głosach wstrzymujących Komisja przyjęła wniosek.
Pan Józef Kosiorek zabierając głos stwierdził, że chciałby postawić wniosek o wyszukanie środków w budżecie 2007 roku jeżeli chodzi o zaprojektowanie potrzebnego dla Łomży ogólnodostępnego basenu. W mieście nie mamy marketu - wszyscy jeżdżą do innych miast, nie mamy basenu – jeździmy do Zambrowa, nie mamy kina. Mieszkańcy muszą mieć warunki do normalnego egzystowania. Ponadto stwierdził, że nazwę Komisji rozszerzono o przedsiębiorczość, ponieważ o przedsiębiorczości zupełnie się nie mówi. Na dzisiaj Łomża, nie ma żadnych możliwości rozwoju przedsiębiorczości.
Pan Piotr Grabani stwierdził, że właśnie Komisja Rozwoju powinna być w tej kwestii wiodąca. Należy spojrzeć na miasto, na budżet nie w kontekście budowy uliczek i chodników, a w szerszym.
Przewodniczący zakończył dyskusję i poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie miasta na 2006 rok. Komisja w wyniku głosowania 7 głosami za – jednogłośnie zaopiniowała projekt uchwały zgodnie z drukiem 12 A wraz z przyjętą poprawką.

Ad. 4

Pani Wiesława Serwatko – Naczelnik WPGiI przedstawiła wniosek i projekt uchwały w sprawie wydatków, które nie wygasają z upływem 2006 roku ( druk nr 14, 14 A w załączeniu do protokołu).
Komisja nie wniosła uwag.

Przewodniczący Komisji zwrócił się z prośba o poparcie wniosku Komisji Gospodarki Komunalnej w sprawie zmiany terminu realizacji inwestycji – modernizacja ulic: Ks. Anny, Kierzkowej i Dobrej z 30 listopada 2007 roku na 30 lipca 2007 rok. Poddał pod głosowanie wniosek Komisji Gospodarki Komunalnej. Komisja w wyniku głosowania 7 głosami za – jednogłośnie przyjęła powyższy wniosek. Następnie Komisja 7 głosami za – jednogłośnie zaopiniowała pozytywnie projekt uchwały zgodnie z drukiem 14 A wraz z przyjętą poprawką.


Ad. 5

Przewodniczący Komisji otworzył dyskusję na temat propozycji do planu pracy komisji na 2007 rok.
Pan Józef Kosiorek zabierając głos stwierdził, że Łomża nie żadnych atutów jakie maja inne miasta , to nasi przedsiębiorcy nie będą rozwijać się w mieście i nikt do tego miasta nie przyjdzie. Poinformował, że swoją firmę również przenosi do Zambrowa. Co zrobić, żeby przyciągnąć inwestycje do Łomży, żeby można było w tym mieście inwestować.
Pan Zbigniew Lipski zaproponował, aby Komisja Rozwoju była inicjatorem spotkania radnych z Prezydentem i jego zastępcami na temat rozwoju miasta na najbliższe 4 lata.
Pan Tadeusz Zaremba stwierdził, że po to znalazł się w tej Komisji, aby radzić doradzać, realizować różne działania, które poprawią sytuację w mieście. jest coś takiego jak przedsiębiorczość młodych i rzecz polega na tym żeby nie rozmawiać tylko o sprawach inwestycyjnych, które wymagają dużych nakładów finansowych, ale również o takich prostych, które umożliwią młodym ludziom rozwijać się. Chciałby, aby właśnie tu znalazło się miejsce na takie debaty.
Przewodniczący komisji stwierdził, że jego zdaniem komisja powinna skonkretyzować, co można zrobić w okresie 4-letniej kadencji bez wybiegania w lata 2010 czy 2015. Następnie poinformował, że na następne posiedzenie komisji przygotuje projekt planu pracy komisji na 2007 rok.

Ad. 6

Nie zgłoszono.
W związku z wyczerpaniem porządku Przewodniczący zamknął posiedzenie komisji.

  • Data powstania: Data powstania: środa, 7 mar 2007 10:02
  • Data opublikowania: środa, 7 mar 2007 10:05
  • Data przejścia do archiwum: wtorek, 21 gru 2010 11:11
Banner Cyfrowy Urząd Podawczy
Banner ePUAP
Banner Wojewódzki Biuletyn Informacji Publicznej
Banner Główny Biuletyn Informacji Publicznej