Przybornik
Logo BIP Herb

BIULETYN INFORMACJI PUBLICZNEJ

BIP Urzędu Miejskiego w Łomży

Na 26 posiedzeniu w dniu 4 wrzesnia 2008 roku

Komisja realizowała następujący porządek obrad: 1. Przyjęcie protokołu z poprzedniego posiedzenia Komisji. 2. Prezentacja koncepcji zagospodarowania terenu bulwarów nadnarwiańskich. 3. Omówienie zaawansowania prac nad miejscowymi planami zagospodarowania przestrzennego miasta Łomży zaplanowanymi do realizacji w 2008 roku. 4. Sprawy różne.
 

Ad. 1

Przewodniczący Komisji poprosił o uwagi do protokołu z poprzedniego posiedzenia Komisji.

Komisja nie wniosła uwag i w wyniku głosowania 6 głosami za – jednogłośnie przyjęła protokół nr 25/08 z dnia 25 sierpnia 2008 roku.

Ad. 2

Przewodniczący Komisji poprosił o prezentację koncepcji zagospodarowania terenu bulwarów nadnarwiańskich.

Pan Marcin Sroczyński – Z-ca Prezydenta Miasta zabierając głos zwrócił uwagę, a by nie mówić o koncepcji, a o dokumentacji projektowej, bo tego dotyczy przedłożone opracowanie. Stwierdził, że jest to temat oczekiwany przez mieszkańców od 7 lat. W chwili obecnej wpłynęła do miasta, zgodnie z podpisana umową, dokumentacja projektowa przedstawiająca zagospodarowanie poszczególnych elementów bulwarów. Podstawowymi elementami bulwarów są: port rzeczny, plaża miejska, wieża widokowa wraz z parkiem oraz teren pod hotel. Następnie przedstawił dokumentację projektową terenu bulwarów. Stwierdził, że jest możliwość realizacji bulwarów wraz ze ścieżką rowerowa na terenach miejskich, które ciągną się do wysokości ul. Zielonej. Za terenami ZST znajdują się już tereny prywatne. Dodał, że cały projekt bulwarów z portem rzecznym wpisuje się w szlak wodny Wisła, Narew, Biebrza, Kanał Augustowski, Niemen. Wyjaśnił, że projekt wymaga wielu uzgodnień i dlatego też miasto rozpoczęło już proces uzgadniania. Ponadto przedsięwzięcie uzależnione jest od porozumienia, które ma zapaść pomiędzy województwem podlaskim i województwem mazowieckim w kierunku wspólnych działań. Jest możliwość pozyskania funduszy na realizację zadania. Stwierdził, że bulwary rozpoczną się na moście przy ul. Zjazd, okalają istniejące oczko wodne. Następnie projektanci wskazują na możliwość realizacji prywatnej mariny i tak zostaną poprowadzone ścieżki piesze i rowerowe, aby nie kolidowały z tym przedsięwzięciem. Ścieżki biegną dalej za wałem stadionu wzdłuż byłej plaży wojskowej i dochodzą do zakola za stadionem. Na wysokości ulicy „Via Baltica” bulwary się rozdzielą i będą dwupoziomowe przechodząc przy Hospicjum i dochodzą do terenów, gdzie planowane jest urządzenie parku z wieżą widokową. Dalej ma powstać port rzeczny. Wskazane jest również miejsce pod lokalizację hotelu. Plaża miejska pozostałaby w dotychczasowym miejscu. Oprócz tej istniejącej części kąpieliska należałoby pomyśleć o wykonaniu parkingów, na które wjeżdżałoby się od ul. Sikorskiego. Planowane jest również projektowanie kompleksu sportowo - rekreacyjnego z kilkoma boiskami, zapleczem technicznym typu przebieralnie, prysznice i odkrytym basenem, który funkcjonowałby w okresie letnim. W tej chwili w ramach tego opracowania najistotniejsze jest przebieg całości bulwarów, które znajdują się na terenie miejskim, uzyskanie na ten przebieg uzgodnień, a następnie uzyskania pozwolenia na budowę oraz przystąpienie do realizacji. Ważne jest również określenie wielkości gruntów, które miasto musi nabyć, aby bulwary projektować do końca, a więc aż do ciągu ul. Sikorskiego i wskazanie terenów do zainwestowania m.in. pod hotel. Poprosił o składanie uwag do zaprezentowanej dokumentacji.

Pan Janusz Nowakowski zabierając głos stwierdził, że bardzo dobrze się stało, że w końcu wzięła się za to grupa osób, która się na tym zna. Stwierdził, że poprzednie koncepcje nie miały uwarunkowań praktycznych. Przedstawił konkretne uwagi do zaprezentowanej dokumentacji. Po pierwsze kto będzie projektował i kto będzie budował obiekty na terenie bulwarów i po drugie sprawa wahań brzegów rzeki Narwi w zależności od pory roku. Jego zdaniem woda co roku zabiera ok. 1 m brzegu. W związku z tym chciałby wiedzieć na jakim aktualnym podkładzie zostało to narysowane, bo może się okazać, że to, co zaprojektowano będzie miało inny przebieg. Ja przykład podał swoją działkę, której granica znajduje się po środku rzeki, ponieważ woda zabrała 300 m 2. Ponadto poprosił o odpowiedź na pytanie, kto będzie zajmował się utrzymaniem całej infrastruktury. Dodał, że została opracowana koncepcja grodziska, z którym były związane potężne działania inwestycyjne i wg niego koncepcja zagospodarowania terenów po lewej stronie wjazdu bulwarów musi być powiązana z zagospodarowaniem po prawej stronie z grodziskiem całej infrastruktury, ponieważ należy rozwiązać problem komunikacyjny wraz z parkingami. Jego zdaniem nie należy całej koncepcji zagospodarowania terenów przy plaży rozpatrywać oddzielnie z zagospodarowaniem terenu po prawej stronie zjazdu przy grodzisku po prawej stronie ul. Sikorskiego i to jest jego generalna uwaga. Stwierdził następnie, że aby uniknąć potężnych kosztów związanych z dowozem ziemi uważa, że maksymalnie trzeba wykorzystać ziemię z robót roboty inwestycjach miejskich, aby trafiła ona na inwestycję miejską, a nie na prywatne.

Pan Marcin Sroczyński – Z-ca Prezydenta wyjaśnił, że całą koncepcję posiada wyższa szkoła i podejmie się realizacji tego projektu. Odnośnie obiektów na terenie bulwarów wyjaśnił, że miastu chodziło o to, aby wskazać teren niezbędny do realizacji hotelu. Kwestię realizacji miasto pozostawia inwestorowi. Wyjaśnił, że całością będzie zarządzał MOSiR. Stwierdził, następnie, że nie zna takiego przypadku, aby ziemia z inwestycji miejskich trafiła na inwestycję prywatną. Gdyby tak było, wyciągnąłby konsekwencje. Odnosząc się do tematu grodziska wyjaśnił, że będą starali się zastosować takie rozwiązania techniczne i konstrukcyjne, aby maksymalnie obniżyć koszt przedsięwzięcia. Stwierdził, że projektantom zostało zgłoszone, że przewidujemy konieczność wprowadzenia ciągu pieszo – jezdnego na druga stronę rzeki przy plaży. Jedynym rozwiązaniem jest przejście pod mostem i taka uwaga została zgłoszona na etapie drukowania planu. Projektanci zapewnili, że zajmą się wszystkimi uwagami. Wyjaśnił również, że założyliśmy możliwość zalewania bulwarów, ale ma to być tak zrealizowane, aby wysoka woda nie wpływała negatywnie w przypadku zalania, aby bulwary nie popłynęły i nie zostały zniszczone. Są takie odcinki, które nie mogą być zrealizowane i to zostało od razu uwzględnione, chodzi o to, że gdybyśmy przyjęli najwyższą rzędną na wodę 100-letnią, to bulwary trzeba by było wynieść bardzo wysoko. Bulwary będą tak zrealizowane, aby można było wykorzystać je przez cały rok, a ze względu na poziom wody będą takie odcinki, które będą dostępne w okresie letnim. Uważa, że takie podejście jest bardziej logiczne.

Pan Janusz Nowakowski zwracając się do architekta miejskiego zwrócił się z zapytanie czy Pan architekt ma jakieś uwagi do opracowanej koncepcji.

Pan Marek Jankowski – Architekt Miejski stwierdził, że zgłosił swoje uwagi na tym etapie opracowania. Stwierdził, że jeżeli wykonawca przedstawi dalszy etap opracowania, to będziemy mogli sprawdzić czy wszystkie, zgłoszone uwagi zostały uwzględnione.

Pan Zbigniew Lipski stwierdził, że gdyby wszystko organizacyjnie poszło i technicznie poprawnie, to kiedy mogło by dojść do przetargu na wykonawstwo.

Pan Marcin Sroczyński – Z-ca Prezydenta Miasta stwierdził, że w przyszłym roku o tej porze prawdopodobnie będziemy już mieli ogłoszony przetarg i będziemy w trakcie przetargu. Dokumentacja ma być gotowa na wiosnę przyszłego roku i gdyby uzgodnienia były szybkie, to na wiosnę również można by było uzyskać pozwolenia na budowę i będzie możliwe ogłoszenie przetargu na wykonawstwo. Odpowiadając radnemu Kleczyńskiemu odnośnie drogi dojazdowej do Hospicjum wyjaśnił, że będzie projektowana droga.

Przewodniczący Komisji zamknął dyskusję.

Ad. 3

Przewodniczący Komisji poprosił o przedstawienie stanu zaawansowania prac nad miejscowymi planami zagospodarowania przestrzennego.

Pan Marek Jankowski - architekt miejski zabierając głos wyjaśnił, że przy planowaniu nie może zakładać, że będą problemy tego rodzaju, że będzie kilka wyłożeń. Procedowanie planu zakłada jedno wyłożenie, rozpatrzenie i przekazanie do uchwalenia. Procedowanie jest również związane z uzgadnianiem. Protesty i ich rozpatrzenie, powtórne wyłożenia powodują wydłużenie procedury. Poinformował, że plan dotyczący terenów Osiedla Wschód i plan dot. terenów przy ul. Zawadzkiej i Sikorskiego są po wyłożeniu i przed wyłożeniem. W wyniku uwzględnienia uwag w obu planach zostały wprowadzone stosowne zmiany i w związku z tym oba plany wymagają uzgodnień, komisji, ponownego wyłożenia i rozstrzygnięcia. Procedura jest ponawiana, ale ma nadzieje, że oba plany trafia pod obrady sesji jeszcze w tym roku.

 Pan Jan Kleczyński zwrócił uwagę, że powinniśmy uwzględniać uwagi mieszkańców, bo przez to, że nie były respektowane uwagi mieszkańców, to w kadencji 1998-2002 upadł plan i pieniądze poszły do kosza. Plan obejmujący Osiedle Wschód jest to trzeci z kolei plan, a wiążą się z tym ogromne koszty i dalej się powiela sytuację z poprzednich lat dot. pasa zielonego prawie 6 ha. Właściciele się nie zgadzają, bo są najbardziej pokrzywdzeni.

Pan Marek Jankowski – architekt miejski wyjaśnił, że albo realizujemy politykę przestrzenną, którą określamy w studium albo nie. Uwagi trzeba uwzględniać ale w zgodności z polityka przestrzenna miasta i ten pas zieleni, o którym mówi pan radny wynika z polityki przestrzennej miasta. W momencie uchwalania planu miejscowego musi być pełna zgodność planu ze studium.

Pan Marcin Sroczyński – Z-ca Prezydenta Miasta wyjaśnił, że miasto musi przewidywać robienie parków, bulwarów itp. Na terenach tych poza skeate parkiem jest betonowa pustynia i aż się prosi, żeby pomiędzy ul. Wąską i Zdrojową zagospodarować teren zielony.

Przewodniczący Komisji poprosił o wyjaśnienie na jakim etapie jest plan zagospodarowania przestrzennego terenów położonych przy ul. Zdrojowej oraz przy ul. Poznańskiej i ul. Kraska.

Pan Marek Jankowski - architekt miejski odnośnie ul. Zdrojowej wyjaśnił, że wpłynęła od projektanta koncepcja tego planu. Materiał jest na etapie uzgodnień czyli wykonywane są wszystkie czynności zgodnie z ustawą. Odnośnie planu obejmującego tereny ul. Poznańskiej i ul. Karska stwierdził, że opracowanie było analizowane, było przedmiotem obrad komisji urbanistycznej. Z Kraską były problemy techniczne, a w związku z opinią komisji trzeba było wykonać pewne prognozy. Nie otrzymaliśmy jeszcze takiego materiału. Odnośnie planów obejmujących teren ul. Nowogrodzkiej oraz tereny zawarte pomiędzy ul. Wojska Polskiego, Spokojną i rzeczką Łomżyczką wyjaśnił, że jeśli chodzi o ten drugi plan jest problem, ponieważ tereny występują w dokumentacji jako tereny zalewowe. Były zgłaszane również uwagi w zakresie komunikacji i jest to jeden z ważniejszych elementów, który trzeba skorygować. Natomiast z ul. Nowogrodzka jest innego rodzaju problem. Otóż plan ten został rozpoczęty, właściciele połowy terenów życzą sobie przeprowadzenia drogi. Druga część właścicieli jest przeciwna takiemu rozwiązaniu. Wprowadzenie takiego układu komunikacyjnego spowoduje powstanie działek. Plan można by było uchwalić, ale musi on być zgodny ze studium. Musimy czekać na rozpoczęte zmiany w studium, a jesteśmy na etapie szukania projektantów. Ogłoszenia przetargi i prace te jeszcze potrwają. Jest kilka wariantowych rozwiązań i będziemy się do tego ustosunkowywać.

Pan Marcin Sroczyński – Z-ca Prezydenta stwierdził, że wspólnie z miastem przedsięwzięcie dotyczące rzeczki Łomżyczki będzie realizował Zarząd Melioracji Wodnej. Opracowanie jest o tyle istotne, że dotyczy całego przebiegu rzeki przez miasto, ale ma też wpływ na rozwiązania planistyczne, które przylegają do rzeki. Z dokumentów wynika, że są tereny, które mogą być przeznaczone pod zabudowę, a inne nie.

Przewodniczący Komisji stwierdził, że z omówienia wynika, że w zasadzie na sesję w roku bieżącym trafiłby pod obrady plan zagospodarowania osiedla Wschód i usytuowanie marketu. Zamknął omawianie stanu zaawansowania prac nad planami zagospodarowania przestrzennego.

Ad. 4


Nie zgłoszono.

W związku z wyczerpaniem porządku Przewodniczący zamknął posiedzenie Komisji.


 


 

  • Data powstania: Data powstania: poniedziałek, 8 gru 2008 09:45
  • Data opublikowania: poniedziałek, 8 gru 2008 09:49
  • Data przejścia do archiwum: wtorek, 21 gru 2010 11:16
Banner Cyfrowy Urząd Podawczy
Banner ePUAP
Banner Wojewódzki Biuletyn Informacji Publicznej
Banner Główny Biuletyn Informacji Publicznej