Przybornik
Logo BIP Herb

BIULETYN INFORMACJI PUBLICZNEJ

BIP Urzędu Miejskiego w Łomży

Protokół nr 20/12 z dnia 19 listopada 2012 r.

Posiedzenie Komisji otworzył i obradom przewodniczył Maciej Głaz– Przewodniczący Komisji Rozwoju, Przedsiębiorczości i Zagospodarowania Przestrzennego, który po zapoznaniu się z listą obecności i stwierdzeniu quorum przedstawił porządek obrad (w załączeniu). Poprosił o uwagi do zaproponowanego porządku obrad. Komisja nie wniosła uwag i w wyniku głosowania 5 głosami za – jednogłośnie przyjęła następujący porządek obrad: 1. Przyjęcie protokołu nr 19/12 z dnia 29 października 2012 r. 2. Zaopiniowanie projektu budżetu miasta na 2013 rok w działach merytorycznie podległych Komisji druk nr 420. 3. Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie określenia wysokości stawek podatku od środków transportowych – druk nr 414, 414 A 4. Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miasta Łomża, terenów położonych w rejonie ulic: Wojska Polskiego, Polnej i Łukasińskiego – obszar P 8 – druk nr 412, 412 A. 5. Informacja o pozyskanych środkach zewnętrznych na inwestycje w 2012 r. – druk nr 419, 419 A. 6. Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie zasad i trybu przeprowadzania konsultacji społecznych z mieszkańcami miasta Łomża – druk nr 410, 410 A 7. Sprawy różne.

Ad. 1

 

                Przewodniczący Komisji poprosił o uwagi do protokołu z poprzedniego posiedzenia Komisji.

            Członkowie Komisji nie wnieśli uwag do protokołu nr 19/12 z dnia 29 października 2012 roku i w wyniku głosowania 5 głosami za – jednogłośnie,  przyjęli powyższy protokół.

 

 

Ad. 2

 

            Bożena Szypulska – Gł. Księgowa UM przedstawiła projekt budżetu miasta na 2013  (w załączeniu) w działach merytorycznie podległych Komisji .

            Przewodniczący Komisji otworzył dyskusję.

            Głosów w dyskusji nie zgłoszono. Komisja, w wyniku głosowania 5 głosami za, przy braku głosów przeciw i 1 głosie wstrzymującym, zaopiniowała pozytywnie projekt budżetu miasta na 2013 rok w działach merytorycznie podległych Komisji.

 

 

 

Ad. 3

 

            Edyta Woźniak – Oddział Podatków UM przedstawiła wniosek i projekt uchwały w sprawie określenia wysokości stawek podatku od środków transportowych (w załączeniu).

            Przewodniczący Komisji otworzył dyskusję. Poprosił o wyjaśnienie, czy propozycje stawek zbliżyły się w którejś pozycji do górnych stawek.

            Edyta Woźniak – Oddział Podatków UM wyjaśniła, że taka sytuacja ma miejsce w przypadku samochodów ciężarowych o dopuszczalnej masie całkowitej równiej lub wyższej 12 ton górna granica stawki wynosi 3.097,68 zł, natomiast zaproponowana stawka na 2013 wynosi 3.093 zł. Ponadto w przypadku  pojazdów do 36 ton włącznie, górna granica stawki wynosi 2.394,29 zł, natomiast propozycja na 2013 r. – 2.390 zł.

            Radny Andrzej Modzelewski odnosząc się do wypowiedzi Pani Woźniak stwierdził, że padło sformułowanie „działanie na rzecz wspierania rozwoju przedsiębiorczości”. Uważa, że wspieranie poprzez podwyżki jest co najmniej dziwne. Przedsiębiorcy mogą przenosić swoją działalność do innych miast.  Poprosił o wyjaśnienie z czego wynika ta podwyżka i jak to ma działać na wspieranie przedsiębiorczości.

            Przewodniczący Komisji poprosił o informację, jakie są wpływy do budżetu miasta z tytułu podatku od środków transportowych.

             Edyta Woźniak – Oddział Podatków UM poinformowała, że w przypadku osób fizycznych będzie  to kwota 1.235.490 zł. Gdyby stawki pozostały na poziomie 2012 roku byłaby to kwota 1.187.850 zł. W przypadku osób prawnych wpływy do budżetu wg stawek proponowanych na 2013 rok dałyby kwotę 567.213  zł, natomiast na poziomie 2012 roku kwotę 545.365 zł. Różnica więc wyniosłaby ok. 70 tys. zł.

            Beniamin Dobosz – Z-ca Prezydenta Miasta stwierdził, że podatki niestety dla płacących są obciążeniem, natomiast dla miasta są jednym ze składników dochodów lokalnych, z których finansowane są zadania w miarę możliwości. Trudno określić, czy nie podwyższanie podatków będzie miało przełożenie na wzrost zainteresowania Łomżą firm zewnętrznych. Jego zdaniem 70 tys. zł z punktu widzenia budżetu jest ważne, ponieważ walczymy o każdy tysiąc złotych. Zwrócił się z prośbą do Komisji o kompleksowe spojrzenie na zagadnienia związane z wydatkami.

            Andrzej Wojtkowski – radny stwierdził, że podniesienie podatków od środków transportowych wpłynie  na podwyższenie cen przez przewoźników z tytułu wynajmu autokarów. Uważa, że podwyższając podatki działamy przeciwko sobie.

            Beniamin Dobosz – Z-ca Prezydenta Miasta stwierdził, że stawki podatku w mieście nie odbiegają od tego, co mamy na Podlasiu. Nie wyróżniamy się, ale nie odstajemy. Chcemy robić ważne rzeczy, które mogą być w innych sferach pożyteczniejsze dla przedsiębiorców. Uważa, że w 2013 roku należy przejrzeć się sprawom ulg podatków w ramach podzespołu roboczego. Można byłoby spróbować zastosować wyższe ulgi inwestycyjne, które dotyczyłyby wszystkich tworzących miejsca pracy. Jeszcze raz podkreślił, że podatki mają charakter fiskalny. Decyzja jest trudna, bo z jednej strony chciałby aby Łomża była atrakcyjna do inwestowania, a z drugiej chciałby, aby mieszkańcy mieli satysfakcję, że mieszkają w mieście, w którym coś się dzieje.

            Przewodniczący Komisji zgodził się z wypowiedzią Prezydenta, że jest to trudna decyzja tym bardziej, że nie ma pewności, że nie podnoszenie tych podatków, przyniesie jakiekolwiek miejsca pracy. Nie ma też pewności, czy podwyższenie stawek podatku „zabierze” firmy z Łomży. Kwota 70 tys. zł wpływów do budżetu na pewno jest znacząca i można cos za nią zrobić, ale równie dobrze można, kontrolując dokładniej budżet, znaleźć te oszczędności gdzie indziej. Nie wie czy nie lepszym byłoby spojrzenie mieszkańców, przedsiębiorców, że na ten rok kryzysowy staramy się jednak znaleźć jakieś rozwiązanie i będzie to dobrym sygnałem. Postawił wniosek o pozostawienie stawek podatku od środków transportowych na 2013 rok, na poziomie stawek obowiązujących w 2012 roku. Poddał powyższy wniosek pod głosowanie.

            Komisja w wyniku głosowania 4 głosami za, przy braku głosów przeciw i 2 głosach wstrzymujących wniosek przyjęła.

           

 

Ad. 4

 

            Marek Jankowski – Architekt Miejskie przedstawił wniosek i projekt uchwały w sprawie  zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miasta Łomża, terenów położonych w rejonie ulic: Wojska Polskiego, Polnej i Łukasińskiego – obszar P 8 (w załączeniu).

            Komisja nie wniosła uwag i w wyniku głosowania 6 głosami za – jednogłośnie zaopiniowała pozytywnie projekt uchwały zgodnie z drukiem nr  412 A.

 

 

Ad. 5

 

 

            Andrzej Kiełczewski – Naczelnik WRF przedstawił informację o pozyskanych środkach zewnętrznych na inwestycje w 2012 r. (w załączeniu). Uzupełniając wyjaśnił, że w piątek wpłynęło pismo odnośnie termomodernizacji placówek oświatowych, w którym poinformowano Prezydenta, że dopiero w styczniu będzie ewentualnie podpisana umowa. Zaburzy to nam budżet jeżeli chodzi o wpływy. Następna sprawa to informacja związana z narodowym programem przebudowy dróg lokalnych i wnioskiem dot. ul. Giełczyńskiej, Rządowej, że są cięcia środków o 50 % . Wniosek powinien zostać zaakceptowany.

            Przewodniczący Komisji otworzył dyskusję.

            Radny Andrzej Wojtkowski  stwierdził, że są problemy ze środkami unijnymi. W związku z tym poprosił o wyjaśnienie, czy nie będzie cięć i czy miasto otrzyma wszystkie środki, jakie zaplanowało, czy istnieje niebezpieczeństwo, że tych środków całości nie dostaniemy.

 

 

            Beniamin Dobosz – Z-ca Prezydenta Miasta stwierdził, że pytanie jest zasadne. Mamy zapewnione środki i jeśli podpisujemy umowę np. w ramach RPO z Urzędem Marszałkowskim, to możemy środki w ramach tej umowy egzekwować nawet na drodze sądowej. Nie obawia się o to. Ponadto nie było żadnych sygnałów, że pojawiają się problemy natury płatniczej. Uważa, że tego nie należy się obawiać, obawiać się należy tego, czy będziemy mieli pieniądze na udział własny.

            Innych uwag i pytań nie zgłoszono.

            Komisja, w wyniku głosowania 6 – głosami za – jednogłośnie zaopiniowała pozytywnie informacje zawartą w druku nr 419 .

 

 

Ad. 6

 

            Tamara Małachowska – Sekretarz Miasta przedstawiła wniosek i projekt uchwały w sprawie zasad i trybu przeprowadzania konsultacji społecznych z mieszkańcami miasta Łomża ( w załączeniu ).

            Komisja nie wniosła uwag i w wyniku głosowania 6 głosami za – jednogłośnie zaopiniowała pozytywnie projekt uchwały zwarty w druku nr 410 A.

 

 

 

Ad. 7

 

            Radny Andrzej Grzymała odnosząc się do uchwały Rady Miejskiej w sprawie strefy płatnego parkowania stwierdził, że właściciele sklepów, które znajdują się w strefie płatnego parkowania,  zwracają uwagę na problemy związane z dowozem i rozładunkiem towarów do sklepów. Uważa, że należy wnieść poprawkę do uchwały, która  zwolni dostawców z opłat za parkowanie i umożliwi dostawę towaru. W chwili obecnej dostawcy biegają do parkomatów i wnoszą opłaty, bądź są karani za brak opłat za parkowanie.

            Beniamin Dobosz – Z-ca Prezydenta Miasta stwierdził, że zobowiąże Naczelnika WGK do przygotowania propozycji rozwiązania tego problemu.

            Radny Andrzej Modzelewski zwrócił uwagę na postój taxi przy ul. Giełczyńskiej. Praca silników pod oknami staje się uciążliwa dla mieszkańców sąsiadującego z postojem taxi bloku.

            Beniamin Dobosz – Z-ca Prezydenta Miasta wyjaśnił, że zostały zlikwidowane dwie strefy taxi przy Starym Rynku. Zaproponowano 4 miejsca bezpłatne przy ul. Giełczyńskiej i płatne miejsca przy ul. Dwornej. Póki co, żadna korporacja nie zgłosiła chęci wykupu miejsc przy ul. Dwornej. Byłby daleki od tego, aby likwidować postój przy ul. Giełczyńskiej. Dodał, że w związku z inwestycjami prowadzonymi w mieście taksówkarze mają trudniej w mieście.  W chwili obecnej są np. utrudnienia na ul. Dworcowej. Nie możemy podchodzić do problemu „róbcie sobie, co chcecie”. Są to małe firmy i nie należy utrudniać im prowadzenia działalności.

            Radny Janusz Nowakowski stwierdził, że intencją strefy płatnego parkowania jest zwiększenie rotacji, aby jak najwięcej samochodów korzystało ze strefy w zakresie niezbędnym do załatwienia sprawy. Uważa, że należy wszystkie tematy załatwić kompleksowo i rozważyć kwestie rozszerzenia strefy, można dla różnych samochodów wprowadzić różne opłaty itd.

W związku z wyczerpaniem porządku obrad Wiceprzewodniczący zamknął posiedzenie Komisji.

 

  • Data powstania: Data powstania: czwartek, 28 lut 2013 08:13
  • Data opublikowania: czwartek, 28 lut 2013 08:16
Banner Cyfrowy Urząd Podawczy
Banner ePUAP
Banner Wojewódzki Biuletyn Informacji Publicznej
Banner Główny Biuletyn Informacji Publicznej