Przybornik
Logo BIP Herb

BIULETYN INFORMACJI PUBLICZNEJ

BIP Urzędu Miejskiego w Łomży

Protokół nr 27/13 z dnia 16 września 2013 r.

Posiedzenie Komisji otworzył i obradom przewodniczył Maciej Głaz– Przewodniczący Komisji Rozwoju, Przedsiębiorczości i Zagospodarowania Przestrzennego, który po zapoznaniu się z listą obecności i stwierdzeniu quorum przedstawił porządek obrad (w załączeniu). Zaproponował, aby przed sprawozdaniem z wykonania budżetu miasta za 2013 rok członkowie Komisji zapoznali się z problemem dot. planu zagospodarowania przestrzennego, z którym na posiedzenie Komisji przyszła mieszkanka miasta. Zaproponował również uzupełnienie porządku obrad o zaopiniowanie autopoprawki do projektu uchwały w sprawie przyjęcia założeń polityki społeczno-gospodarczej miasta – druk nr 589/1. Poprosił o uwagi do zaproponowanego porządku obrad. Komisja nie wniosła uwag i w wyniku głosowania 10 głosami za – jednogłośnie, przyjęła następujący porządek obrad wraz z poprawkami: 1. Przyjęcie protokołu nr 26/13 z dnia 22 sierpnia 2013 r. 2. Zaopiniowanie sprawozdania z wykonania budżetu miasta za I półrocze 2013 roku w działach merytorycznie podległych Komisji – druk nr 579. 3. Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie przyjęcia założeń polityki społeczno – gospodarczej na rok 2014 - druk nr 589, 589A , 589/1. 4. Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na złożenie wniosku o dofinansowanie Projektu pn. „Termomodernizacja budynków przedszkoli w Łomży” i ze środków programu priorytetowego p.n.: System zielonych inwestycji (GIS – Green Investment Scheme) Część 1) Zarządzanie energią w budynkach użyteczności publicznej oraz zabezpieczenia środków, niezbędnych na realizację Projektu w przypadku jego umieszczenia na liście rankingowej i otrzymania decyzji o przyznaniu dofinansowania -druk nr 584, 584A. 5. Zaopiniowanie projektu uchwały zmieniającej uchwałę Rady Miejskiej Łomży w sprawie przyjęcia Wieloletniego Planu Inwestycyjnego Miasta Łomża na lata 2010 - 2018 - druk nr 586, 586A. 6. Sprawy różne.

Ad. 1

Przewodniczący Komisji poprosił o uwagi do protokołu z poprzedniego posiedzenia Komisji.

Członkowie Komisji nie wnieśli uwag do protokołu z poprzedniego posiedzenia i w wyniku głosowania 10 głosami za - jednogłośnie, przyjęli protokół nr 26/13 z dnia 22 sierpnia 2013 roku.

W dalszej części posiedzenia głos zabrała Ewa Zabielska – mieszkanka miasta. Poinformowała, że nie zgadza się z planem zagospodarowania przestrzennego terenu osiedla Łomżyca, w części, w której znajduje się m.in. ul. Ogrodnika. Okazało się po roku czasu, że miasto planuje budowę równoległej ulicy do ulicy istniejącej. Dodała, że ta droga nikomu nie jest potrzebna, może poza jednym domem. Zwróciła się z prośbą o wzięcie pod uwagę koszty budowy drogi oraz fakt jej przydatności. Jej zdaniem budowa drogi byłaby absurdalnym posunięciem. Poinformowała, że w tej sprawie złoży stosowne pismo na ręce Przewodniczącego Komisji.

Beniamin Dobosz – Z-ca Prezydenta Miasta stwierdził, że tak, jak każdy plan zagospodarowania przestrzennego, ten również przeszedł całą procedurę aż do momentu jego uchwalenia. W trakcie procedury projekt planu był 2-krotnie wyłożony do publicznego wglądu 4 - 24 czerwca 2010 roku oraz 7 – 28 grudnia 2010 roku. Po okresie pierwszego wyłożenia wpłynęło 10 pism z uwagami. Wszystkie zostały rozpatrzone, z czego 4 uwagi uwzględniono w całości, 1 w części, a 5 nie uwzględniono. W wyniku drugiego wyłożenia projektu planu nie wpłynęła żadna uwaga. Dodał, że nie ma takiego planu zagospodarowania przestrzennego, który naruszałby czyjeś interesy. Są plany, które w sposób kompromisowy próbować rozwiązać czasami sprzeczne interesy np. droga, która musi być poprowadzona, przebiega przez działki prywatne. Możemy zgodzić się z tezą, że budowa drogi narusza Pani układ działki, ale prowadzenie tej drogi, uznanej przez władze miasta uchwałą Rady, za potrzebną.

Przewodniczący Komisji stwierdził, że skoro tereny przez, które przebiega droga są terenami prywatnymi, to w jaki sposób miasto ma zamiar pozyskać te tereny.

Beniamin Dobosz – Z-ca Prezydenta Miasta wyjaśnił, że w sytuacji, kiedy będzie projektowany ciąg pieszo-jezdny, uzyskana zostanie stosowana decyzja i teren zostanie wykupiony.

Przewodniczący Komisji stwierdził, że z pism kierowanych do Pana Prezydenta wynika, że ta droga jest nikomu niepotrzebna, poza jedna osobą, która o tę drogę wnioskuje. Rozumie, że Rada podjęła uchwałę, rozumie, że mieszkańcy nie ingerowali w trakcie procedowania uchwały, ale w tej chwili, jeśli chodzi o interes społeczny, przy wywłaszczaniu mieszkańców jest on mało skuteczny. Większość mieszkańców, których działki mają być zajęte przez drogę jest przeciwko, to gdzie jest interes społeczny.

Beniamin Dobosz – Z-ca Prezydenta Miasta stwierdził, że sytuacja, w której mieszkańcy akceptują przebieg drogi przez swoje działki należy do rzadkości. Nie chce dyskutować z faktami, które miały miejsce, zostały zaproponowane takie, a nie inne rozwiązania projektowe, dyskusje były, państwo nie wnosili żadnych uwag w tym zakresie i sprawa została przekazana pod obrady Rady Miejskiej, która analizowała sytuację. W chwili obecnej nie jest interesem publicznym uwzględnianie subiektywnej, indywidualnej prośby po przyjęciu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Każdy plan okaże się niesprawiedliwy jeżeli weźmiemy pod uwagę wnioski niezadowolonych.

Przewodniczący Komisji stwierdził, że koszty zmiany planu zagospodarowania przestrzennego są potężnymi, ale jego zdaniem można wybrnąć z tej sytuacji. Jest to tylko dobra wola Prezydenta i Rady Miejskiej.

Radna Bogumiła Olbryś stwierdziła, że nie ma tak, że jest coś zaplanowane, usankcjonowane i od tego nie ma odstępstw. Pierwsze pytanie to w jakim celu jest ta droga. Dwie działki przecinane są niemal na pół. Który właściciel działki chciałby mieć taki układ działek. Nikt z mieszkańców miasta nie śledzi non stop bip-u, przepisów prawa budowlanego, aby na bieżącą wszystkich spraw dopilnować. Po to jest Urząd Miejski, po to są radni, aby rozwiązywać takie sytuacje. Zgodziła się z wypowiedzią Przewodniczącego Komisji, że jest tu tylko akcent dobrej woli. Są rejony miasta, gdzie mieszkańcy proszą o realizację drogi i nie mogą doczekać się tego. Uważa, że założenie celowości wykonania tej inwestycji budzi wątpliwości, bo jak można budować ulicę przy ulicy, no i te podatki, które niepotrzebnie są nie wpłacane do miasta. Zwracając się do Prezydenta zaapelowała o pomoc mieszkańcom w tej sprawie.

Radna Bernadeta Krynicka stwierdziła, że tej drogi w tym miejscu nie powinno być i uważa, że coś jest nie tak. Jeżeli są wątpliwości, to trzeba do tego wrócić i zrezygnować z tej drogi.

Beniamin Dobosz – Z-ca Prezydenta Miasta wyjaśnił, że droga jest w takim samym celu jak ul. Śmiarowskiego. Odnosząc się do wypowiedzi radnej Krynickiej stwierdził, że zmiana miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego wymaga wywołania procedury, opracowania nowego projektu planu dla całego obszaru i innego wyjścia nie ma. Procedura potrwałaby ok. 1 roku albo dłużej.

Radna Elżbieta Rabczyńska poprosiła o wyjaśnienie jaką długość będzie miała ta droga wg planu zagospodarowania przestrzennego i dokąd ta droga ma prowadzić. Zwracając się do Pani Zabielskiej poprosiła o wyjaśnienie, skąd wziął się ten niepokój mieszkańców. Miasto nie ma pieniędzy.

Beniamin Dobosz – Z-ca Prezydenta Miasta odpowiadając na pytanie przedstawił przebieg drogi na planie zagospodarowania przestrzennego. Dodał, że ulice, w sposób usystematyzowany, łączą osiedle z ul. Spokojną. Ciąg pieszo-jezdny jest zaplanowany, ale jeszcze nie istniejący. Zwrócił się z zapytaniem, czy Państwo Zabielscy są właścicielami tych działek

Ewa Zabielska – mieszkanka miasta wyjaśniła, że pół roku temu dowiedzieli się o nowym planie. Nie są właścicielami tych działek.

Beniamin Dobosz – Z-ca Prezydenta Miasta stwierdził, że przypuszcza, że ten fakt mógł mieć wpływ na decyzję jak usytuować przebieg drogi. Jeżeli działki są własnością miasta to droga zostaje przeprowadzona nieinwazyjnie.

Radna Bernadeta Krynicka stwierdziła, że trzeba wiedzieć, kiedy się przyznać do błędu. Trudno powiedzieć, że to jest błąd popełniony przez Radę, ale należy wyciągnąć wnioski, co do dalszych planów zagospodarowania przestrzennego, a w
tym przypadku trzeba próbować to naprawić w jakiś sposób.

Przewodniczący Komisji zamknął dyskusję. Poprosił Panią Zabielską o przedstawienie sprawy na piśmie. Dodał, że Komisja zajmie się tym tematem na następnym posiedzeniu z udziałem Pana Prezydenta i architekta miejskiego.

Ad. 2

Bożena Szypulska – Kierownik Oddziału Budżetu UM przedstawiła sprawozdanie z wykonania budżetu miasta za I półrocze 2013 roku (w załączeniu).

Przewodniczący Komisji otworzył dyskusję.

Radny Andrzej Grzymała poprosił o wyjaśnienie, czy zostało wykonane studium wykonalności Parku Przemysłowego Łomża. Jeżeli zostało wykonane to dlaczego radni nie mają tego w materiałach celem sprawdzenia zasadności PPŁ.

Beniamin Dobosz – Z-ca Prezydenta Miasta stwierdził, że pytania te należy skierować do prezesa PPŁ. Dodał, że został sporządzony biznes plan. Park Przemysłowy Łomża jest zleceniodawcą studium wykonalności i wg jego wiedzy na 90 % zostało wykonane.

Radna Bogumiła Olbryś poprosiła o informacje, jakie plany zagospodarowania przestrzennego są w trakcie realizacji.

Bożena Szypulska – Kierownik Oddziału Budżetu UM wyjaśniła, że w I półroczu 2013 roku były prowadzone prace nad miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego dla terenów Śródmieścia, była zmiana m.p.z.p. obszar P 8, prowadzone były i kontynuowane będą prace nad studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego.

Radny Andrzej Wojtkowski poprosił o wyjaśnienie na jakim etapie jest realizacja planu osiedla Wschód w rejonie ul. Wąskiej.

Beniamin Dobosz – Z-ca Prezydenta Miasta wyjaśnił, że nie jest opracowywany m.p.z.p. dla tego obszaru.

Innych uwag nie zgłoszono. Przewodniczący Komisji zamknął dyskusję.

Komisja w wyniku głosowania 6 głosami za, przy 3 głosach przeciw i 1 głosie wstrzymującym zaopiniowała pozytywnie sprawozdanie z wykonania budżetu miasta za I półrocze 2013 roku w działach merytorycznie podległych Komisji.

Ad. 3, 4

Przewodniczący Komisji zwrócił uwagę, że pkt 3,4 łączą się ze sobą, a ponadto w pkt-e 4 jest zaopiniowanie projektu uchwały, w którym jest przedszkole, które w poprzedniej wersji planu było do likwidacji, przekazania obcemu podmiotowi, a w następnym punkcie mieliśmy je termomodernizować za miejskie środki.

Radna Bernadeta Krynicka stwierdziła, że materiały, nad którymi ma dzisiaj pracuje Komisja, otrzymała w sobotę po południu. Założenia polityki społeczno-gospodarczej to bardzo ważny dokument. Jaka będzie jakość obradowania jeśli radni dopiero w dniu dzisiejszym otrzymają autopoprawkę do założeń. Uważa, że Komisja nie powinna zajmować się tym tematem w dniu dzisiejszym. Radni muszą mieć czas na zapoznanie się z materiałem. Nie można „klepać” założeń polityki społeczno – gospodarczej, bo to jest zbyt poważny dokument.

Przewodniczący Komisji dodał, że pkt 3 wiąże się z pkt-em 4 w związku z powyższym postawił wniosek o przesunięcie powyższych tematów na następne posiedzenie Komisji, które odbędzie się 25 września br. o godz. 9.00. Komisja w wyniku głosowania 9 głosami za, przy braku głosów przeciw i 1 głosem wstrzymującym, przyjęła powyższy wniosek.

Ad. 5

Przewodniczący Komisji zaproponował, aby pkt-em 5 porządku posiedzenia Komisja zajęła się również na następnym posiedzeniu w dniu 25 września br. o godz. 9.00.

Komisja 9 głosami za, przy braku głosów przeciw i 1 głosie wstrzymującym przyjęła propozycję Przewodniczącego Komisji.

Ad. 6

Przewodniczący Komisji przedstawił pismo RO nr 4 w sprawie wykonania remontu nawierzchni chodnika przy ul. Nowogrodzkiej (w załączeniu).

Beniamin Dobosz – Z-ca Prezydenta Miasta zobowiązał się do zapoznania się z pismem RO nr 4. Poinformował, że na następnym posiedzeniu Komisji odniesie się do zawartej w nim sprawie.

Radna Elżbieta Rabczyńska postawiła wniosek, aby plany zagospodarowania przestrzennego były przesyłane do Rad Osiedli. Poprosiła o przegłosowanie wniosku.

Radny Ireneusz Cieślik sprostował wniosek, że nie plany, a powiadomienia o wyłożeniu planów powinny być wysyłane do RO.

Przewodniczący Komisji postawił wniosek o przekazywanie informacji Przewodniczącym Rad Osiedli nt przystąpienia do realizacji m.p.z.p., terminach wyłożeń planów, aby Przewodniczący RO mogli poinformować mieszkańców danego terenu o sporządzaniu planu. Komisja w wyniku głosowania 10 głosami za – jednogłośnie, przyjęła powyższy wniosek.

W związku z wyczerpaniem porządku Przewodniczący zamknął posiedzenie Komisji.

  • Data powstania: Data powstania: piątek, 11 paź 2013 08:14
  • Data opublikowania: piątek, 11 paź 2013 08:17
Banner Cyfrowy Urząd Podawczy
Banner ePUAP
Banner Wojewódzki Biuletyn Informacji Publicznej
Banner Główny Biuletyn Informacji Publicznej