Przybornik
Logo BIP Herb

BIULETYN INFORMACJI PUBLICZNEJ

BIP Urzędu Miejskiego w Łomży

Na 29 posiedzeniu w dniu 30 października 2008 roku

Komisja wspólnie z Komisja Gospodarki Komunalnej zapoznała się z koncepcją architektoniczno - urbanistyczną galerii handlowo - usługowej przy Al. Legionów w Łomży oraz studium transportowym miasta Łomży z uwzględnieniem wpływu planowanej lokalizacji na ruch drogowy.
 

Posiedzenie Komisji otworzył i obradom przewodniczył Pan Janusz Nowakowski – Przewodniczący Komisji Gospodarki Komunalnej, który po zapoznaniu się z listą obecności i stwierdzeniu quorum poinformował, że celem dzisiejszego spotkania jest zapoznanie się z koncepcją architektoniczno – urbanistyczną galerii handlowo-usługowej przy Alei Legionów w Łomży oraz studium transportowym miasta Łomży z uwzględnieniem wpływu planowanej lokalizacji na ruch drogowy. Dodał, że dzisiejsze wspólne posiedzenie Komisji jest efektem pisma Prezydenta Miasta skierowanego do Przewodniczącego Rady Miejskiej z prośbą o umożliwienie firmie Rank Progress S.A przedstawienia koncepcji na posiedzeniach Komisji (pismo w załączeniu). Poprosił przedstawicieli firmy o dokonanie prezentacji.

Pani Barbara Dyś – Pełnomocnik Zarządu Spółki Rank Progress S.A. do spraw Rozwoju, w imieniu Prezesa Spółki Jana Mroczka, podziękowała za umożliwienie przedstawienia projektu od strony architektonicznej i funkcjonalno – przestrzennej. W związku z tym, że warunkiem miasta jest układ transportowy, firma uzupełniła studium transportowe dla miasta Łomży z uwzględnieniem wpływu na ruch drogowy planowanych inwestycji m.in. galerii handlowej oraz opracowała opinię komunikacyjną o oddziaływaniu galerii handlowej przy Al. Legionów na system transportowy miasta Łomży z pokazaniem wariantów skutkujących wprowadzeniem tam i generowaniem dodatkowego ruchu jakim będzie galeria z racji odwiedzających ją klientów. W związku z powyższym jako pierwsza będzie prezentacja firmy, następnie przedstawienie projektu przez architekta i na koniec transport prezentowany przez dr Andrzeja Brzezińskiego ze Spółki Trans Eko. Dodała, że właścicielem Rank Progress S.A. jest Pan Jan Mroczka i Andrzej Bartnicki. Spółka ze 100 % kapitałem polskim, działa na rynku inwestycyjno – deweloperskim o d11 lat. Do 2004 była głównym deweloperem dla firmy Tesco w Polsce. Od 2004 roku głównym operatorem firmy w centrach handlowych jest firma Carrefour Francja. Spółka specjalizuje się w dwóch dziedzinach działalności. Pierwszy segment rynku to są obiekty wielkopowierzchniowe handlowe, duże centra, galeria śródmiejskie w miastach od 60 – 250 tysięcy mieszkańców oraz wielofunkcyjne, mieszkaniowe i biurowe obiekty, które są na razie raczkującym segmentem.

Pan Dariusz Wyborski – przedstawiciel firmy Rank Progress S.A dokonał prezentacji multimedialnej firmy.

Następnie Pan Artur Kabza – reprezentant Biura Projektowego z Poznania przedstawił koncepcję programowo - przestrzenną w planowanej galerii handlowej w Łomży. Stwierdził, że planowana galeria ma zajmować w zamiarze ok. 15 tys. m 2 powierzchni zabudowy, ma być ok. 30 tys. m 2 powierzchni, ok. 25 tys. m 2 powierzchni handlowej. Ma być to budynek 2-kondygnacyjny wysokości 10-15 m. Przedstawił projekt graficzny galerii.

Pani Barbara Dyś uzupełniając wyjaśniła, że wartość inwestycji szacowana jest w granicach 90 – 100 mln. zł. Zatrudnienie planowane na poziomie 300 osób. Materiały, z którym ma być wykonana galeria to kamień, szkło i aluminium.

Pan Andrzej Brzeziński – Spółka Trans Eko zaprezentował układ transportowy Łomży i wpływ inwestycji na sieć drogową. Przedstawił wyniki analizy, której celem było sprawdzenie oddziaływania komunikacyjnego planowanego przez firmę Rank Progress w rejonie Al. Legionów. Dodał, że wcześniej przygotowywane były analizy dla dwóch innych obiektów tj. obiektu przy ul. Zawadzkiej i przy ul. Wojska Polskiego. Punktem początkowym było wykonanie opracowania, które analizowało cały układ komunikacyjny Łomży i dzięki współpracy miasta z deweloperami, którzy chcą inwestować w Łomży powstał model komunikacyjny, ruchowy. Łomża jest jednym z niewielu miast w Polsce, które taki model posiada. Tylko większe miasta takie jak Warszawa, czy Kraków posiadają takie modele, mniejsze miasta nie. Przedstawił wpływ galerii na funkcjonowanie układu drogowego i warianty obsługi komunikacyjnej tego obiektu, wyniki prognoz ruchu i ocenę oddziaływania tego obiektu na system. Następnie przedstawił wizualizację, jak przy zakładanych natężeniach ruchu i przy zakładanej wielkości galerii będzie funkcjonować układ komunikacyjny.

Przewodniczący Komisji otworzył dyskusję.

Pan Krzysztof Sychowicz odnosząc się do prezentacji stwierdził, że w porównaniu z pięknymi inwestycjami, które są realizowane w Polce, inwestycja w Łomży to „bieda z nędzą”. Co do ruchu drogowego i rozwiązań komunikacyjnych zastanawia się jak jest możliwe zrobienie prawoskrętu w ul. Mickiewicza, ponieważ tam jest ulica, chodnik i budynek narożny. Jak jest możliwe zastosowanie podobnych rozwiązań komunikacyjnych z ul. Dworcowej na Al. Legionów. Jeżeli mówimy o tych wszystkich rozwiązaniach komunikacyjnych, to ronda i droga biegnąca równolegle do Al. Legionów owszem „rozładuje” galerie, ale przeniesie problem „korkowania się” Al. Legionów z łącznika przy Statoil na wyjazd z ul. Dworcowej i kilkaset metrów dalej będzie dochodziło do tych samych korków.

Pan Andrzej Brzeziński – Spółka Trans Eko stwierdził, że starano się, tak jak pokazał, szczegółowo rozpoznać co się może wydarzyć jeśli chodzi o natężenia ruchu na Al. Legionów nie tylko w związku z galerią, ale również w związku ze zmianami, jakie będą zachodzić w układzie komunikacyjnym miasta. Zakładamy, że „gdzieś tam w okolicach” roku 2015 - 2016 nastąpi budowa obwodnicy czyli zdecydowana większość ruchu tranzytowego przeniesie się z centrum na obrzeża. Wg naszego rozpoznania rozwiązania, o których mówi radny dadzą się rozwiązać, ale jest to etap wstępny, który ma określić ma podstawowe założenia jak ten układ komunikacyjny powinien funkcjonować. Powinien zostać wykonany projekt drogowy, który sprawdzi każdy krawężnik, czy każdą szerokość i obiekt, który stoi w danym miejscu i potwierdzi, czy tego typu rozwiązanie jest możliwe. Nie miałoby sensu projektowanie poszczególnych rozwiązań, gdyby się okazało, że od strony ruchowej ten układ działałby niesprawnie.

 

Pan Jerzy Brodziuk poprosił o wyjaśnienie kiedy, przy dobrym przebiegu prac przygotowawczych, galeria miałaby funkcjonować. Dodał, że jest jednym ze zwolenników budowy galerii handlowych w mieście, a le jest w mniejszości. Wg niego w trakcie realizacji „wyjdą” 2-3 lata, w którym będzie generowany ruch z zewnątrz i wewnętrzny, a tego sobie nie wyobraża. Druga sprawa to istnieje potrzeba modernizacji skrzyżowania Al. Legionów z ul. Piłsudskiego. Przedstawiona prezentacja nie uwzględnia ruchu z bardzo dużego osiedla, które zlokalizowane jest wzdłuż Al. Legionów.

Pani Barbara Dyś – Rank Progress S.A. wyjaśniła, że cykl realizacji budowy w tym miejscu, przy takiej architekturze to jest w granicach 16 m-cy. Odpowiadając radnemu Sychowiczowi odnośnie wyglądu obiektu stwierdziła, że ubiegając się o rozpoczęcie procedur od 2007 roku, firma stoi w miejscu. W związku z tym firma nie podejmowała konkretniejszych nakładów finansowych na wymodelowanie ostatecznego rozwiązania wyglądu tej galerii. Zapewniła, że galerie realizowane są z wysokiej klasy materiałów i obiekty dostosowywane są do miejsca, w którym maja być zlokalizowane. Ponadto firma nie sprzedaje galerii. Jest to własność firmy, a miejsca są wynajmowane poszczególnym sklepom, lokalnym przedsiębiorcom. Dodała, że firma oczekuje od miasta zindywidualizowanego podejścia do zmiany studium oraz zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. W związku z tym zwróciła się z zapytaniem, czy to będzie trwało rok, czy dwa. Trudno jej powiedzieć kiedy galeria mogłaby funkcjonować, ponieważ to zależy od Rady Miejskiej.

Pan Andrzej Brzeziński – Spółka Trans Eko odpowiadając na wątpliwości radnego Brodziuka wyjaśnił, że było mierzone natężenie ruchu ze wszystkich osiedli położonych bezpośrednio przy Al. Legionów i mających podłączenie poprzez ul. Mickiewicza, czy ul. Spółdzielczą. Uwzględniono wjazdy i wyjazdy z Al. Legionów związane z tym zagospodarowaniem przestrzennym. Było też czynione odwzorowanie zagospodarowanie przestrzenne miasta, ile osób mieszka w 27 rejonach, ile osób pracuje i wykonano założenie rozwojowe. Jego zdaniem to jest uwzględnione.

Pani Bogumiła Olbryś stwierdziła, że jest zainteresowana miejscami parkingowymi i chciałaby wiedzieć ile miejsc parkingowych jest przewidywanych do realizacji.

Pan Dariusz Wyborski – Rank Progress S.A. wyjaśnił, ze planowanych jest ok. 550 miejsc parkingowych z pewnym zapasem. Podkreślił, że to nie jest projekt. Jest to koncepcja, która kosztowała już firmę ok. 300 tys. zł. Przedstawienie wizualizacji natomiast ok. 50 tys. zł. Firma nie chce zrobić czegoś, co będzie pomnikiem brzydoty. Chcemy żeby był to obiekt, z którego miasto będzie zadowolone.

Uzupełniając Pani Barbara Dyś wyjaśniła, ze będą to parkingi podziemne. 1,5 ha będzie stanowiła powierzchnia zabudowy po zewnętrznym obrysie, natomiast parkingi będą w kondygnacji podziemnej. Nad ziemią będzie parter i piętro.

Pan Paweł Borkowski poprosił o wyjaśnienie czy firma Rank Progress jest właścicielem terenu, na którym ma być usytuowana galeria oraz jakie uwarunkowania sprawiły, że nie przewidywana jest droga równoległa od ul. Sikorskiego do ul. Piłsudskiego, a tylko do ul. Dworcowej.

Pani Barbara Dyś wyjaśniła, że firma nigdy nie kupuje terenu. Zabezpiecza umową przedwstępną zakup takiej nieruchomości i warunkuje punkt po punkcie kiedy ten teren firma kupi. Jest umowa przedwstępna lub inna umowa o współpracy i dopiero po spełnieniu warunków związanych z umożliwieniem budowy takiego obiektu z układem transportowym, firma dokonuje zakupu.

 

Pan Andrzej Brzeziński – przedstawiciel firmy Trans Eko odpowiadając radnemu Borkowskiemu na pytanie komunikacyjne wyjaśnił, że świadomie nie został połączony ten odcinek, o którym mówi radny, ponieważ nie rozważana była w ogóle możliwość zbudowania tam pełnego skrzyżowania. W takiej sytuacji skrzyżowania byłby za blisko, a podłączenie tej ulicy do ul. Sikorskiego tuz przez skrzyżowaniem z Al. Legionów, powodowało, że duża część ruchu się przeplatała tzn. Samochody jadące na wprost mieszały się z samochodami, które próbowały jechać na pas do skrętu w lewo czy też do jazdy na wprost. Taka sytuacja powoduje ograniczenie przepustowości ul. Sikorskiego na tym wlocie, pogorszenie warunków ruchu. Uznaliśmy więc to rozwiązanie za niewłaściwe.

Pan Tadeusz Zaremba stwierdził w formie żartu, że model nie uwzględnia jednego ważnego czynnika, a mianowicie funkcjonowanie w Łomży ponadregionalnego ośrodka egzaminacyjnego ruchu drogowego i jak jedzie siedem L-ek, to żaden model tego nie wytrzyma. Następnie stwierdził, że reprezentuje tę grupę mieszkańców, którzy pozytywnie odnoszą się to inicjatyw tego rodzaju jak budowa obiektów handlowych. Łomża na przecięciu różnych szlaków komunikacyjnych jako miasto ukształtowała się jako węzeł handlowy. Na tym etapie, potraktowanie tego terenu dawnego wojskowego bez zaplecza w postaci kolei i bez alternatywnej sieci spowoduje spiętrzenie ruchu. Jest za realizacją, uważa, że to dobra inicjatywa, natomiast należy rozważyć, czy ograniczenie się do tego terenu w ogóle działaniem, który da dobry efekt.

Pan Andrzej Brzeziński uważa, że Al. Legionów to ścisłe centrum miasta i sprawa kolei i całego tego terenu jest problemem miasta i Łomża powinna coś z tym zrobić, ale trudno zakładać, że problem ten rozwiąże firma, która chce wybudować galerię. Stwierdził, że miasto nie powinno rezygnować z obiektów położonych w częściach śródmiejskich. Doświadczenia z różnych miast wskazują, że przy dobrym rozwiązaniu komunikacyjnym obszar śródmiejski w różnych porach dniach funkcjonuje, żyje.

Przewodniczący Komisji stwierdził, ze rozumie, że zaproponowane rozwiązania w żaden sposób nie ingerują w istniejący układ kolejowy. Dodał, że gdybyśmy dzisiaj mieli harmonogram rozpisany w czasie pewnych przedsięwzięć inwestycyjnych w zakresie układu komunikacyjnego, które od nas nie zależy, a więc kolei i obwodnicy, to byłoby łatwiej zastanawiać co jest ważne dla miasta i wszystkich potencjalnych inwestorów. Dobrze się stało, że nie rozstrzygamy układu komunikacyjnego w oparciu tylko o jeden obiekt, a w oparciu o trzy obiekty. Co do kwestii dalszej procedury wyjaśnił, że dzisiaj nie będzie głosowania, ponieważ dwie Komisje nie przesądzają o tym czy firma Rank Progress będzie miała gwarancję, że przedsięwzięcie będzie efektywne. Dodał, że dzisiejsze spotkanie umożliwi firmie normalna procedurę. Poprosił o zabranie głosu architekta miejskiego.

Pan Marek Jankowski – Architekt Miejski UM stwierdził, że przysłuchiwał się dyskusji i dobrze się stało, że wreszcie to się upubliczniło. Inwestorzy maja to do siebie, że chcą mieć obiecane zanim cokolwiek zrobią. W tej sytuacji, lokalizacji obiektu wielkopowierzchniowego w tym miejscu wiadomo, że nie tylko sama lokalizacja, ale i wielkość tego obiektu będzie miała wpływ na układ komunikacyjny. Dzięki opracowaniu komunikacyjnemu wiemy jakie skutki komunikacyjne ten obiekt wywoła. Wyjaśnił, że Prezydent oficjalnego stanowiska w tej kwestii nie zajął, ponieważ materiał prezentowany jest po raz pierwszy. Sądzie jednak, że jeżeli będzie taka potrzeba, to stanowisko zostanie zajęte w związku z opracowaniem studium, ponieważ tego typu obiekty ustawowo są zobowiązane do uwzględnienia w studium oraz wykonania planu zagospodarowania przestrzennego. Dodał, że sugerowaliśmy inwestorowi ten układ komunikacyjny i to zostało wykonane zgodnie z sugestią. Stwierdził, że mają świadomość, że nastąpią zmiany na terenach kolejowych i że będzie to wymagało opracowania planu. Temat został wywołany i przy współpracy można coś zrealizować w tym terenie. Powtórzył, że oficjalnego stanowiska Pana Prezydenta nie ma. Odnośnie zmiany studium wyjaśnił, że prace są poważne, na tyle poważne, że powinny być już uwzględnione w tym studium planowane inwestycje typu obwodnica jeżeli wejdzie ona w nasze granice, co nie jest jeszcze przesądzone. Uchwalenie studium planowane jest w ciągu następnego roku.

Przewodniczący Komisji zakończył dyskusję, a następnie zamknął wspólne posiedzenie Komisji.

 

 

  • Data powstania: Data powstania: poniedziałek, 8 gru 2008 09:58
  • Data opublikowania: poniedziałek, 8 gru 2008 10:02
  • Data przejścia do archiwum: wtorek, 21 gru 2010 11:17
Banner Cyfrowy Urząd Podawczy
Banner ePUAP
Banner Wojewódzki Biuletyn Informacji Publicznej
Banner Główny Biuletyn Informacji Publicznej