Przybornik
Logo BIP Herb

BIULETYN INFORMACJI PUBLICZNEJ

BIP Urzędu Miejskiego w Łomży

Na 16 posiedzeniu w dniu 16 października 2003 roku

Komisja realizowała nastepujący porządek:
1.
Przyjęcie protokołu nr 15/03 z posiedzenia Komisji z dnia 8 października br.

2.
Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie określenia procedur opracowania uchwalania budżetu miasta Łomży oraz rodzaju i szczegółowości materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu.

3.
Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie założeń polityki społeczno-gospodarczej na 2004 rok.

4.
Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie statutu samorządu mieszkańców.

5.
Sprawy różne.

Ad. 1

Przewodniczący Komisji poprosił o uwagi do protokołu nr 15/03 z posiedzenia Komisji z dnia 8 października br.

Komisja nie wniosła uwag i w wyniku głosowania 5 głosami za – jednogłośnie przyjęła protokół z poprzedniego posiedzenia Komisji.

Ad. 2

Pani Jadwiga Kozłowska – Skarbnik Miasta przedstawiając projekt uchwały w sprawie określenia procedur opracowania i uchwalania budżetu miasta stwierdziła, że proponowana uchwała powstała z uwagi na ujednolicenie zapisów, które maja miejsce w uchwale w tym zakresie oraz uwzględnienia ustawy o wyborze prezydenta, a także zmian dotyczących ustawy o samorządzie gminnym i ustawy o finansach publicznych. Terminy zawarte w projekcie uchwały są takie same jak w poprzedniej uchwale. Sytuacja tego roku jest wyjątkowa, ponieważ sejm przyjął zmianę do ustawy, że projekt budżetu miasta ma być przedłożony radzie do 15 grudnia br. z uwagi na brak podstaw prawnych odnośnie przekazania informacji przez ministra finansów odnośnie subwencji i dotacji wojewodzie, a następnie do poszczególnych powiatów i gmin. Przedstawiła następnie terminy opracowania i uchwalania projektu budżetu.

Pan Jerzy Brodziuk przypomniał, że wniosek był taki, aby jasno było określone, że projekt budżetu opracowuje prezydent i drugi wniosek dot. § 2 pkt 1 ust. 2. Cały czas mamy więc do czynienia z pierwotną wersją projektu uchwały tzn., że znów wracamy do tej samej dyskusji. Prezydent przedstawiając to przyjął uwagi Komisji Finansów.

Pan Marcin. B Sroczyński – Z-ca Prezydenta stwierdził, że Pan Prezydent zaakceptował uwagi radnych, o których mówi radny Brodziuk.

Pani Jadwiga Kozłowska – Skarbnik Miasta stwierdziła, że skoro była taka decyzja Pana Prezydenta, wpisuje te zmiany w projekcie uchwały, aby jeszcze raz do tego nie wracać. Pierwsza zmiana : projekt budżetu przygotowuje i przedstawia Prezydent Miasta Łomży i druga : projekt budżet powinien obejmować... . Następnie stwierdziła, że jest proponowany 10 – dniowy termin opinii Komisji. Poprosiła o utrzymanie tego terminu.
Innych uwag nie zgłoszono.

W związku z powyższym Przewodniczący Komisji poddał pod głosowanie projekt uchwały. Komisja, w wyniku głosowania 6 głosami za, przy braku głosów przeciw i 2 głosach wstrzymujących zaopiniowała pozytywnie projekt uchwały.

Ad. 3

Pani Grażyna Makuszewska – Naczelnik WPGiI przedstawiła założenia polityki społeczno-gospodarczej na 2004 rok. Stwierdziła, że w założeniach polityki społeczno-gospodarczej jest obowiązek przedstawienia działań w zakresie wszystkich zadań własnych i zleconych zarówno w ustawie o samorządzie gminnym jak i powiatowym. Rok 2004 będzie rokiem integracji Polski z UE stąd też w założeniach znalazły się zapisy z tego tytułu. Będzie to również rok I etapu wprowadzenia nowej reformy finansów publicznych. Głównym zamierzeniem rządu przy tych działaniach jest przede wszystkim tworzenie systemu, który da możliwość samorządom jak największej absorpcji środków unijnych. Drugim celem, który przyświeca rządowi jest to wspieranie przedsiębiorczości.

Przewodniczący komisji otworzył dyskusję.

Pan Lech Kołakowski zabierając głos stwierdził, że należy szerzej zaznaczyć zmianę systemu oświatowego. W związku z rosnącym bezrobociem i stale utrzymującym się górnym pułapem bezrobocia, koniecznym wydaje się nowe spojrzenie na oświatę szczególnie na kształcenie w zawodach.

Pan Jerzy Brodziuk stwierdził, że z jednej strony mamy wyszczególnienie czym się zajmują poszczególne placówki np. MOPS, a z drugiej strony brak jest konkretów w sferach czysto gospodarczych. Jest bardzo dużo ogólników i nic nie mówiących stwierdzeń i nie wie czy będzie głosował za przyjęciem tego materiału. Poprosił o wyjaśnienie na jakiej podstawie umieszczany jest zapis na str. 10 dot. lokali socjalnych. Uważa, że jest to niezgodne z prawem. Nie ma żadnych podstaw prawnych, aby spółdzielnia dała do dyspozycji Prezydenta lokal i zachowała jednocześnie własność. Następnie na str. 11 sądził że znajdzie się zapis dot. budowy centrum sportowo-rekreacyjnego na strzelnicy znajdzie się w założeniach skoro jest i projekt, i porozumienie z miastem. Na tej samej stronie jest zapis „Wspólnota Polska” i oddział stowarzyszenia. „Wspólnota Polska „ jest jedna nie widzi więc potrzeby rozdzielania tego. Na str. 12 zapis dot. sfery promocji i ochrony zdrowia ujęta jest działalność Miejskiej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych. Uważa, że komisja ta działa zgodnie z miejskim programem i jest w 1 pkt-e. Zaproponował, aby ze str. 10 w sferze społecznej /przedostatnia kropka/ wykreślić zapis od słowa „oraz” pozostawiając zapis : „przeznaczanie na lokale socjalne lokali mieszkalnych o substandardowym wyposażeniu technicznym” oraz w w pkt-e Tworzenie warunków do nauki oraz ogólnego rozwoju dzieci i młodzieży ust. 2 otrzymał brzmienie: „reorganizacje sieci szkół w tym m.in...”

Przewodniczący Komisji poddał pod głosowanie poprawki zgłoszone przez radnego Brodziuka:
• wykreślenie zapisu na str. 10 dot. lokali substandardowych od słowa „oraz” i wprowadzenie zapisu w pkt-e 2 w brzmieniu: reorganizacje sieci szkół w tym m.in. - 7 głosami za poprawka została przyjęta,

• na str. 11 dodanie pkt-u 13 o treści: rozpoczęcie budowy kompleksu sportowo-rekreacyjnego na Osiedlu Konstytucji 3 Maja - teren byłej strzelnicy – poprawka została przyjęta 7 głosami za,

• wykreślenie ze str. 12 zapisu – działalność Miejskiej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych – 7 głosami za poprawka została przyjęta,

Pan Zbigniew Szponarski poinformował, ze na Komisji Bezpieczeństwa i Porządku przyjęta została poprawka w dziale bezpieczeństwo i porządek publiczny rozszerzająca zapis : „kontynuacja konkursu wzorowa posesja o zapis „... na najbardziej ukwiecony balkon i witrynę sklepową.

Przewodniczący komisji poddał powyższą poprawkę pod głosowanie. W wyniku głosowania 7 głosami za – jednogłośnie Komisja przyjęła powyższą poprawkę. Następnie Komisja 6 głosami za przy braku głosów przeciw i 1 głosie wstrzymującym przyjęła projekt założeń polityki społeczno-gospodarczej na 2004 rok wraz z przyjętymi poprawkami.


Ad. 4

Pan Marcin B. Sroczyński – Z-ca Prezydenta Miasta przedstawiając wniosek w sprawie uchwalenia statutu samorządu mieszkańców stwierdził, że jedną z uwag do projektu statutu jest ustanowienie progu w wysokości 30 %, tym bardziej, ze żadne wybory w Polsce nie mają takiego progu.

Pan Paweł Borkowski postawił wniosek aby § 9 projektu uchwały otrzymał brzmienie: wyboru Rady Osiedla dokonuje się na Zebraniu Mieszkańców.

Pan Jerzy Brodziuk stwierdził, że uchwalenie statutu w tej postaci jeżeli chodzi o 30 % próg będzie uchylone ze względu na dwie sprawy. Po pierwsze jest to konstytucyjne ograniczanie możliwości wypowiadania się i po drugie jest to sprawa techniczna. Jako przykład podał osiedle Konstytucji 3 Maja gdzie w wyborach musiałoby wziąć udział 2.400 osób, bo tylko wtedy istniałaby możliwość wybory rady osiedla. W takiej sytuacji musiała by być określona procedura wyboru a więc lokale, komisje itd.

Przewodniczący komisji poddał pod głosowanie wniosek zgłoszony przez radnego Borkowskiego. Komisja, w wyniku głosowania 3 głosami za, przy braku głosów przeciw i 4 głosach wstrzymujących przyjęła wniosek radnego Borkowskiego. Następnie poddał pod głosowanie projekt uchwały wraz z poprawką. W wyniku głosowania 2 głosami za, przy 4 głosach przeciw i 1 głosie wstrzymującym Komisja zaopiniowała projekt uchwały negatywnie.

Ad. 5

Nie zgłoszono.


W związku z wyczerpaniem porządku obrad Przewodniczący zamknął posiedzenie Komisji.

  • Data powstania: Data powstania: poniedziałek, 17 lis 2003 08:53
  • Data opublikowania: poniedziałek, 17 lis 2003 14:29
  • Data przejścia do archiwum: wtorek, 19 gru 2006 10:34
Banner Cyfrowy Urząd Podawczy
Banner ePUAP
Banner Wojewódzki Biuletyn Informacji Publicznej
Banner Główny Biuletyn Informacji Publicznej