Przybornik
Logo BIP Herb

BIULETYN INFORMACJI PUBLICZNEJ

BIP Urzędu Miejskiego w Łomży

Protokół nr 13/12 z dnia 27 lutego 2012 r.

Posiedzenie Komisji otworzył i obradom przewodniczył Maciej Głaz– Przewodniczący Komisji Rozwoju, Przedsiębiorczości i Zagospodarowania Przestrzennego, który po zapoznaniu się z listą obecności i stwierdzeniu quorum przedstawił porządek obrad (w załączeniu). Poprosił o uwagi do zaproponowanego porządku obrad. Radny Andrzej Grzymała zaproponował uzupełnienie porządku posiedzenia o punkt dot. projektu uchwały w sprawie zasad usytuowania miejsc sprzedaży i podawania napojów alkoholowych na terenie miasta Łomży. Uzasadniając wyjaśnił, że uchwała procedowana jest od miesiąca grudnia ubiegłego roku. Z przyczyn czasami niezależnych od radnych jest zdejmowana z porządku kolejnych sesji. Jego zdaniem Komisja powinna ponownie zająć się tematem w związku z otrzymaną opinią prawną dot. w/w projektu uchwały, sporządzoną przez niezależną kancelarię prawniczą i wnioskować do Rady Miejskiej o uzupełnienie porządku obrad najbliższej sesji o podjęcie tej uchwały. Komisja, w wyniku głosowania 6 głosami za, przy braku głosów przeciw i 2 głosach wstrzymujących, przyjęła propozycję radnego Grzymały. W dalszej części Komisja, w wyniku głosowania 8 głosami za – jednogłośnie, przyjęła następujący porządek obrad wraz z poprawką: 1. Przyjęcie protokołu nr 11/12 z dnia 19 stycznia 2012 roku. 2. Analiza lokalnego rynku pracy. Zapoznanie się z formami przeciwdziałania bezrobociu i środkami na te działania na 2012 rok – druk nr 262. 3. Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miasta Łomża - terenów położonych przy ul. Nowogrodzkiej - Obszar P10 - druk nr 249, 249A. 4. Wniosek Komisji do Rady Miejskiej o uzupełnienie porządku obrad sesji zaplanowanej na dzień 29 lutego 2012 roku, o podjęcie uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie zasad usytuowania miejsc sprzedaży i podawania napojów alkoholowych na terenie miasta Łomży. 5. Sprawy różne.

Ad. 1            

Przewodniczący Komisji poprosił o uwagi do protokołu z poprzedniego posiedzenia Komisji.            Członkowie Komisji nie wnieśli uwag i w wyniku głosowania 8 głosami za - jednogłośnie,  przyjęli protokół nr 11/12 z dnia 19 stycznia 2012 roku.            Następnie Przewodniczący Komisji,  w związku z wyjazdem służbowym do Olsztyna, przekazał prowadzenie obrad Zastępcy Przewodniczącego  Komisji radnemu Andrzejowi Grzymale.  

Ad. 2            

 Z-ca Przewodniczącego Komisji tworzył dyskusję na temat lokalnego rynku pracy oraz  form przeciwdziałania bezrobociu i środków na te działania na 2012 rok (analiza PUP w załączeniu do protokołu).             Maria Gwardys – PUP Łomża – uzupełniając informację stwierdziła, że generalnie bezrobocie w całym kraju wzrasta i nie ma w tym względzie optymistycznych prognoz. W grudniu 2011 roku bezrobocie w Łomży wynosiło 16,4 %, a w powiecie łomżyńskim 12,7 %. Są gminy w powiecie takie jak Śniadowo, czy Nowogród, gdzie bezrobocie w 2011 w stosunku do roku 2010 wzrosło o ponad 40 %.             Radny Andrzej Wojtkowski poprosił o wyjaśnienie  dlaczego w styczniu 2012 roku nie podpisano żadnej umowy o udzielenie dotacji na rozpoczęcie działalności gospodarczej i z czym to było związane. Co to znaczy osoby objęte indywidualnym planem działania ?            Maria Gwardys – PUP Łomża wyjaśniła, że wniosków jest bardzo dużo, ale w styczniu PUP nie może uruchamiać wszystkich środków. Urząd posiada zalecenie, aby miesięcznie wykorzystywana była 1/12 środków na ten cel. W chwili obecnej nie mamy jeszcze środków i do dzisiaj nie przyznano żadnych dotacji na uruchomienie działalności. Odpowiadając na drugie pytanie wyjaśniła, że jest to taki rodzaj umowy, którą podpisuje bezrobotny z urzędem pracy. Osoby, które są w rejestrze bezrobotnych powyżej 6-u miesięcy musza być objęte indywidualnym planem działania.             Radna Bernadeta Krynicka poprosiła  o wyjaśnienie jakim kluczem wybiera się osoby kierowane do różnego rodzaju prac np. interwencyjnych jeśli osób bezrobotnych jest więcej niż miejsc pracy. Poprosiła również o informację jakie jest rzeczywiste bezrobocie w Łomży.             Maria Gwardys – PUP Łomża wyjaśniła, że wniosek o organizację prac interwencyjnych składa do PUP pracodawca. Kierujemy osoby do pracodawcy i to pracodawca po rozmowie z bezrobotnym,  podejmuje decyzję, z którą osobą podpisze umowę na rok czasu. Odnosząc się do wskaźników bezrobocia wyjaśniła, że statystyczne bezrobocie to 6 tysięcy osób. Gdyby zabrano kwestię ubezpieczenia zdrowotnego, być może mielibyśmy obraz rzeczywisty bezrobocia. W tej chwili trudno jest to określić.             Radna Bogumiła Olbryś poprosiła o wyjaśnienie dotyczące realizacji programu aktywizowania osób + 50.             Maria Gwardys – PUP Łomża wyjaśniła, że program ten był realizowany wiele lat temu. W chwili obecnej nie jest realizowany. Mamy obowiązek obejmować aktywizacją,  w ramach innych  projektów,  grupy osób bezrobotnych po 50 – tym roku życia.            Z-ca Przewodniczącego Komisji zamknął dyskusję i poddał pod głosowanie przedstawioną analizę, którą  Komisja przyjęła jednogłośnie 9 głosami za.   

Ad. 3            

Marek Jankowski – Architekt Miejski przedstawił wniosek i projekt uchwały w sprawie   miejscowego planu zagospodarowania      przestrzennego miasta Łomża - terenów położonych przy ul. Nowogrodzkiej - Obszar P10 (w załączeniu). Dodał, że plan posiada wszelkie niezbędne uzgodnienia. Stwierdził, że to rozwiązanie planu jest rozwiązaniem kompromisowym i w ich ocenie pozwoli na prawidłowe funkcjonowanie  osiedla.             Z-ca Przewodniczącego Komisji otworzył dyskusję.            Beniamin Dobosz – Z-ca Prezydenta Miasta  stwierdził, że rozwiązań na rzecz mieszkańców miasta jest więcej, niż na rzecz miasta. Wnioski zostały  bardzo rzetelnie rozpatrzone w większości przypadków na rzecz wnioskodawców.             Radny Janusz Nowakowski odnosząc się do planu zagospodarowania poprosił o wyjaśnienie, które z dróg przejdą na własność miasta i na jakich zasadach, a które będą drogami publicznymi.            Marek Jankowski – Architekt Miejski wyjaśnił, że wszystkie drogi są drogami publicznymi i przejdą na własność miasta, natomiast ciągi piesze i pieszo-jezdne będą własnością miasta, ale nie będą drogami publicznymi.             Innych uwag dotyczących planu zagospodarowania przestrzennego nie zgłoszono.            Komisja, w wyniku głosowania 8 głosami za – jednogłośnie zaopiniowała pozytywnie projekt uchwały zgodnie z drukiem nr 249 A.  

Ad. 4                

 Z-ca Przewodniczącego Komisji przypomniał, że Komisja Rozwoju, przedsiębiorczości i Zagospodarowania Przestrzennego zaopiniowała projekt uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie zasad usytuowania miejsc sprzedaży i podawania napojów alkoholowych na terenie miasta Łomży w miesiącu lutym br. Przypomniał również, że skierował wniosek do Prezydenta Miasta z prośbą o opinię niezależnego radcy prawnego dot. projektu tej uchwały. Taka opinia opracowana przez Kancelarię  Adwokacką Krzysztof Czeszejko – Sochacki, wpłynęła do radnych (w załączeniu do protokołu). W związku z powyższym uważa, że Komisja i Rada winna zająć się projektem uchwały na najbliższej sesji Rady Miejskiej.             Radny Witold  Chludziński zaproponował, aby Komisja bez pośpiechu przygotowała temat, a następnie skierowała go pod obrady sesji marcowej. Nie można, jego zdaniem, 5 minut przed sesją wrzucać temat pod obrady.             Rady Andrzej Wojtkowski stwierdził, że jest za tym, aby temat był dobrze przygotowany, ale wg niego procedowanie za długo  trwa.             Radny Zbigniew Lipski zaproponował, aby radni przedyskutowali temat w Komisjach tak, aby na sesji nie było dyskusji, a odbyło się głosowanie. Każdy , w drodze głosowania, wyrazi swoją wolę. Uważa, podobnie jak radny Chludziński, że temat powinien stanąć pod obrady sesji w miesiącu marcu.             Maciej Zajkowski – Prezes ŁIPH w Łomży stwierdził, że zawsze jest zwolennikiem, że jeżeli ma być coś zrobione dobrze, nawet za miesiąc, to niech będzie zrobione dobrze. Obawia się jednak, że mogą zdarzyć się inne okoliczności, które uniemożliwią podjęcie uchwały np. pan radca wrzuci coś innego. Ponadto co mamy przedyskutowywać skoro w tej sprawie przychodzi na posiedzenia już piąty raz.                         Beniamin Dobosz – Z-ca Prezydenta Miasta  zwrócił uwagę, że mamy do czynienia z jednoznacznym stanowiskiem Kancelarii Adwokackiej. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby decyzja radnych została wyrażona w każdym momencie zarówno na najbliższej sesji, jak i na sesji za miesiąc. Podzielił argument radnego Lipskiego, że można temat dodatkowo przedyskutować  w Komisjach, a na sesji skupić się tylko na głosowaniu nad projektem uchwały, która stworzy formalne  możliwości usytuowania kilku zaledwie punktów gastronomicznych.  Jeśli chodzi o stronę prawną uważa, że dyskusja powinna się zakończyć.             Z-ca Przewodniczącego Komisji poddał pod głosowanie wniosek radnego Lipskiego w sprawie skierowania projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie zasad usytuowania miejsc sprzedaży i podawania napojów alkoholowych na terenie miasta Łomży wraz z opinią Kancelarii Adwokackiej do merytorycznych Komisji celem wypracowania opinii. Komisja w wyniku głosowania 8 głosami za – jednogłośnie, przyjęła powyższy wniosek.   

Ad. 5            

Z-ca Przewodniczącego Komisji przedstawił pismo kupców i przedsiębiorców z hali targowej w sprawie zagwarantowania możliwości wynajęcia lokali, które mają powstać w nowej hali targowej przy  dworcu PKS, jako formę rekompensaty za utracone miejsca pracy (w załączeniu).             Przedstawicielka kupców zabierając głos stwierdziła, że nikt nie zapewnił kupców, że będą mieli boksy bez przetargu, nikt ich nie zapewnił, że je w ogóle będą mieli. Dodała, że jakieś pieniądze kupcy będą musieli włożyć w te lokale, podobnie jak włożyli pieniądze w lokale w hali targowej . Stwierdziła, że ich miejsca pracy są tutaj, a nie na rynku.            Beniamin Dobosz – Z-ca Prezydenta Miasta  stwierdził, że problem jest natury złożonej. Po pierwsze musimy postępować zgodnie z prawem, a prawo nakazuje stworzenie równych warunków dostępu do oferowanych lokali. W chwili obecnej trwają pracę nad opracowaniem takiego regulaminu, aby był on zgodny z prawem zarówno ogólnym jak i lokalnym, jednocześnie preferował najemców z targowiska miejskiego, hali targowej i w mniejszym stopniu z pawilonów handlowych. W chwili obecnej również trwają pracę projektowe, które znajdują się w środkowej fazie. Określą one jaka będzie ostateczna powierzchnia udostępniona kupcom i trudno jest jednoznacznie powiedzieć, czy wszyscy chętni  pracujący na targowisku miejskim i kupcy z hali targowej znajdą tam miejsce. Ilości lokali mogą być większe, ale przetarg musi być. Temat hali targowej jest już przesądzony. Hala nie będzie pełniła funkcji handlowych. Na ostatnim spotkaniu zapały ustalenia, że w momencie, kiedy będą już propozycje projektowe dojdzie do kolejnego spotkania celem ustalenia wśród preferencyjnych środowisk jak ma wyglądać przygotowanie konkursu, jak ma nabór, sam przetarg, wszystkie elementy zgodnie z prawem. Jako potencjalnych najemców nie  uwzględniamy osób, które prowadzą handel obwoźny, obnośny oraz osób z zewnątrz. Intencją miasta jest zapewnić miejsca pracy, a nie ich niszczenie, bo to byłoby samobójstwem zarówno dla kupców jak i dla miasta. Chodzi o to, aby hala, wychodząc naprzeciw postulatom przedsiębiorców, była również miejscem, które jest atrakcyjne dla mieszkańców i dla przyjeżdżających gości. Jest ambicją miasta, aby hala targowa po zrewitalizowaniu pełniła funkcje wizytówki miasta, gdzie będzie elegancka restauracja prowadzona przez prywatnego przedsiębiorcę, gdzie będzie elegancki klub, centrum informacji turystycznej, galeria sztuki, kawiarnia. Nie robimy tego, żeby niszczyć miejsca pracy, ale żeby pchnąć Starówkę na nieco inny poziom. Dodał, że miasto jest na końcowym etapie rozmów z PKP, które gwarantuje nam możliwość przejęcia swojego terenu. Nie jest to inwestycja w tym budżecie, ale gdyby zapotrzebowanie pozostałych kupców nie zostało zaspokojone, możemy rozważać budowę kolejnej hali. Naszym celem jest doprowadzenie do kompromisu i dlatego około 10 marca przedstawiciele kupców z hali targowej zostaną zaproszeni na kolejne spotkanie, w trakcie którego dojdzie już do prezentacji wybranego wariantu ilości i rozmieszenia boksów oraz będziemy mieli wstępny projekt regulaminu.             Następnie Z-ca Przewodniczącego Komisji przedstawił pisma mieszkańców Osiedla Wschód w sprawie podjęcia działań w kierunku rozpoczęcia opracowania planu zagospodarowania przestrzennego terenów  pomiędzy ul. Piaski, a Starymi Kupiskami (pisma w załączeniu). Zaproponował, aby przekazać je do Prezydenta Miasta.             Przedstawił również pismo Federacji „Gościnna Starówka” (w załączeniu). Stwierdził, że postulaty zawarte w piśmie wiążą się z działaniami  miasta dotyczącymi hali targowej i planami dotyczącymi Starówki. W związku z wyczerpaniem porządku obrad Przewodniczący zamknął posiedzenie Komisji. 

  • Data powstania: Data powstania: poniedziałek, 19 mar 2012 08:27
  • Data opublikowania: poniedziałek, 19 mar 2012 08:30
Banner Cyfrowy Urząd Podawczy
Banner ePUAP
Banner Wojewódzki Biuletyn Informacji Publicznej
Banner Główny Biuletyn Informacji Publicznej