Fabuła gry dotyczy wydarzeń z 23 czerwca 1944 roku w kompleksie leśnym Czerwonego Boru. Kiedy Niemcy dokonują brutalnych aresztowań, dowódcy podziemia podejmują ryzykowną decyzję: odbić więźniów z pilnie strzeżonego łomżyńskiego więzienia, aby uniknąć niepotrzebnych strat w ludziach. Zdecydowano o koncentracji oddziałów - lasy Czerwonego Boru kryją oddziały partyzanckie, które szykują się do desperackiej misji. Od strony południa do lasu wchodzi tyraliera obławy niemieckiej i rozbija obozowisko Narodowej Organizacji Wojskowej. Uratował się jeden żołnierz, który wyrusza w dramatyczną drogę przez leśną gęstwinę, aby ostrzec zgrupowanie o nadciągającym niebezpieczeństwie.
Uczestnik gry ma za zadanie wcielić się w ocalonego partyzanta i jak najszybciej dotrzeć do zgrupowania, aby przekazać informację o zbliżających się wrogich oddziałach. Musi być naprawdę szybki, bo z Ostrołęki wyruszył już w kierunku zgrupowania pociąg pełen niemieckich żołnierzy, karabinów maszynowych i moździerzy. Jeśli dotrze na miejsce pierwszy, nikt nie ocaleje…
Rozgrywkę rozpoczęli uczniowie z III LO w Łomży - współautorzy gry. Kolejną grupą graczy były panie z Dziennego Domu Senior +, a ostatnią rundę rozegrali uczniowie klasy mundurowej z Zespołu Szkół Akademickich w Łomży.
Uczestnicy rzucali wielką kostką, zbierali odpowiednie karty ruchu, wykonywali zadania, realizowali meldunki i poruszali się do przodu przesuwając swój żeton. Zadaniem graczy było dotarcie do zgrupowania zanim na miejsce dotrze pionek pociągu.
Premiera gry była okazją do dobrej zabawy i niekonwencjonalnej nauki historii. Odbyła się w atmosferze współpracy i zdrowej rywalizacji.
Wydarzenie było zorganizowane w ramach projektu „Czerwony Bór’ 44. Chwała Bohaterom!” dofinansowanego ze środków Muzeum Historii Polski w Warszawie z ogólnopolskiego Programu Patriotyzm Jutra Edycja 2024.
tekst i foto: MBP