Przez ostatnich kilka lat, na odcinku ulicy Dwornej od zjazdu na parking położony pomiędzy ulicami Farną i Giełczyńską do sklepu Biedronka, znajdującego się w pobliżu ul. Sienkiewicza, ruch odbywał się jednokierunkowo od ul. Giełczyńskiej w kierunku Alei Legionów. Na wniosek Łomżyńskiej Izby Przemysłowo – Handlowej, przedsiębiorców prowadzących działalność w obrębie Starego Rynku, kilku radnych oraz Komisji Bezpieczeństwa i Porządku Rady Miejskiej, od 20 sierpnia 2012 roku ruch został odwrócony i teraz odbywa się od Alei Legionów do ul. Giełczyńskiej. Pojawiły się jednak głosy, aby wrócić do poprzedniej organizacji ruchu, dlatego Prezydent zdecydował się ogłosić w tej sprawie konsultacje społeczne. Swoją opinię na temat organizacji ruchu na ulicy Dwornej drogą internetową można wyrazić --->TUTAJ<---
Analiza wariantów organizacji ruchu na ulicy Dwornej
W niniejszej uproszczonej analizie rozpatrywane są trzy warianty organizacji ruchu na ulicy Dwornej:
Ruch jednokierunkowy w kierunku od ul. Al. Legionów do ul. Giełczyńskiej, na odcinku od wjazdu do sklepu Biedronka do wjazdu na parking przy bud. nr 27. Na odcinku od Al. Legionów do wjazdu do sklepu Biedronka i na odcinku od wjazdu na parking przy bud. nr 27 do ul. Giełczyńskiej - ruch dwukierunkowy. Wariant obecnie funkcjonujący.
Ruch jednokierunkowy w kierunku od ul. Giełczyńskiej do Al. Legionów, na odcinku od ul. Sadowej do wjazdu do sklepu Biedronka. Na odcinku od Al. Legionów do wjazdu do sklepu Biedronka i na odcinku od ulicy Sadowej do ul. Giełczyńskiej - ruch dwukierunkowy. Wariant jak przed zmianą organizacji ruchu.
Ruch dwukierunkowy na całej długości ulicy.
I. Ocena wariantów - złe i dobre strrony:
Wariant 1
Opis kryterium |
Złe strony |
Dobre strony |
Uwagi |
Miejsca postojowe |
- |
1. Maksymalne możliwe wykorzystanie ulicy do parkowania. 2. Miejsca postojowe w małej odległości od ul. Krótkiej Długiej i Starego Rynku. |
Ilość miejsc postojowych na ul. Dwornej obecnie wynosi 35, w tym 3 wydzielone dla potrzeb obsługi Sądu. |
Ruch drogowy |
1. Ruch z całej ul. Dwornej, Krótkiej i Sadowej musi kierować się do wlotu ul. Dwornej do ul. Giełczyńskiej, co powoduje duże obciążenie wlotu w godzinach szczytu. 2. Blokowanie odcinka dwukierunkowego na wlocie do ul. Dwornej przez nieprawidłowo zaparkowane pojazdy. 3. Zwiększony hałas na ul. Dwornej (jazda pod górę) |
1. Łatwy wjazd do obszaru centrum z Al. Legionów 2. Większość pojazdów wyjeżdżających do ul. Dwornej skręca w prawo. 3. Mniejsze obciążenie wylotu ul. Sienkiewicza do ul. Polowej. |
Przy skrzyżowaniu z ul. Dworną dostawiono znak - powtórzono znak "zakaz zatrzymywania" po lewej stronie. |
Obsługa przyległego obszaru |
1. Koniecznośc zmiany tras przejazdu przez osoby wcześniej często przejeżdżające ulicą Dworną 2. Bardzo wydłużony dla części kierowców wyjazd z ul. Krótkiej (z odc. od Długiej do Dwornej) - wyłacznie do ul. Giełczyńskiej lub Sadowej. 3. Najmniej dogodna obsługa zabudowy mieszkaniowej w kwartale ulic Krótka, Długa, Farna i Dworna |
Najlepsza dostępność do sklepów i instytucji przy ul. Dwornej i pobliskich.
|
|
Bezpieczeństwo ruchu |
|
Według przewidywań jest to wariant bardziej bezpieczny niż wariant 2. Wyjazd do ul. Giełczyńskiej stwarza mniej zagrożeń niż wyjazd z ul. Sienkiewicza do ul. Polowej |
Ostateczna ocena jest możłiwa po min. rocznym funkcjonowaniu rozwiązania, na podstawie statystyk zdarzeń. |
Wariant 2
Opis kryterium |
Złe strony |
Dobre strony |
Uwagi |
Miejsca postojowe |
Likwidacja 10 miejsc postojowych w stosunku do istniejącego wariantu 1. Większe problemy z parkowaniem w rejonie Katedry. |
Miejsca postojowe w małej odległości od ul. Krótkiej Długiej i Starego Rynku. |
Ilość miejsc postojowych na ul. Dwornej wynosi 25, w tym 3 wydzielone dla potrzeb obsługi Sądu. |
Ruch drogowy |
1. Ruch z jednokierunkowego odcinka ul. Dwornej i z ul. Krótkiej musi kierować się do Al. Legionów lub do wlotu ul. Sienkiewicza do ul. Polowej, co powoduje duże obciążenie wlotu w godzinach szczytu. 2. Blokowanie wlotu ul. Sienkiewicza do Polowej, w tym wjazdu na parkng. 3. Niedogodny dojazd do "górnego" obszaru centrum z AL. Legionów (ul. Polową lub Rządową) |
1. Mniejsze obciążenie wylotu ul. Dwornej do Giełczyńskiej 2. Mniejszy hałas na ul. Dwornej 3. Dogodny dojazd na "dolny" odc. ul. Dwornej i na ul. Sienkiewicza od ul. Giełczyńskiej
|
|
Obsługa przyległego obszaru |
1. Możliwośc powrotu do "starych tras" przez osoby wcześniej często przejeżdżające ulicą Dworną 2. Gorsza niż w wariancie 1 dostępność do sklepów i instytucji przy ul. Dwornej i pobliskich. 3. Niezbyt dogodna obsługa zabudowy mieszkaniowej w kwartale ulic Krótka, Długa, Farna i Dworna |
1. Dogodny dla części kierowców wyjazd z ul. Krótkiej (z odc. od Długiej do Dwornej) - do ul. Sienkiewicza lub Al. Legionów. 2. Dogodny wyjazd z ul. Sadowej, z możliwością wyboru jazdy do ul. Giełczyńskiej lub do Al. Legionów. |
|
Bezpieczeństwo ruchu |
Według przewidywań jest to wariant najmniej bezpieczny. Wyjazd z ul. Sienkiewicza do ul. Polowej stwarza zagrożenie z uwagi na natężenie ruchu na ul. Polowej i bliskośc skrzyżowania z Al. Legionów. |
|
Ostateczna ocena jest możłiwa po min. rocznym funkcjonowaniu rozwiązania, na podstawie statystyk zdarzeń. |
Wariant 3
Opis kryterium |
Złe strony |
Dobre strony |
Uwagi |
Miejsca postojowe |
1. Likwidacja 32 miejsc postojowych w stosunku do istniejącego wariantu 1. 2. Duże problemy z parkowaniem, szczególnie w rejonie Katedry i na odc. od. ul. Krótkiej do Sienkiewicza.. 3. Zwiększenie ilości pojazdów parkowanych w miejscach przeznaczonych dla mieszkańców (poza drogami) |
- |
Miejsca wydzielone przy bud. Sądu należy pozostawić i dopuścić zatrzymanie pojazdów zaopatrzenia na czas rozładunku. |
Ruch drogowy |
1. Sumaryczne natężenie ruchu na ulicy ulegnie zwiększeniu. Szacunkowo o 50 - 60%. 2. Blokowanie wlotu ul. Sienkiewicza do Polowej, w tym wjazdu na parkng. 3. Zwiększony hałas komunikacyjny na ulicy 4. Obciążenie wylotu ul. Dwornej do Giełczyńskiej na poziomie zbliżonym do wariantu 1. |
Dogodny dojazd na wszystkie odc. ul. Dwornej z obu kierunków |
|
Obsługa przyległego obszaru |
1. Możliwość powrotu do "starych tras" przez osoby wcześniej często przejeżdżające ulicą Dworną 2. Najgorsza z wszystkich wariantów dostępność do sklepów i instytucji przy ul. Dwornej i pobliskich. Mimo dobrego dojazdu - brak możliwości parkowania. |
1. Najbardziej wygodny dla kierowców wyjazd z ul. Krótkiej. 2. Dogodny wyjazd z ul. Sadowej, z możliwością wyboru jazdy do ul. Giełczyńskiej lub do Al. Legionów. 3. Najbardziej dogodna obsługa zabudowy mieszkaniowej w kwartale ulic Krótka, Długa, Farna i Dworna |
|
Bezpieczeństwo ruchu |
Wysokie prawdopodobieństwo zwiększenia zagrożenia na skrzyżowaniach ul. Dwornej z ul. Krótką, Sadową i Al. Legionów ze względu na przewidywany wzrost natężenia ruchu i zwiększenie ilości relacji kierunkowych. |
|
|
II. Ocena wariantów punktowa
Kryteria i punktację do oceny przyjęto z uwzględnieniem funkcji i położenia ulicy
Kryterium |
Maksymalna ilość punktów |
Wariant |
||
1 |
2 |
3 |
||
Dostępność do handlu, usług i instytucji (w tym możliwości parkowania) |
20 |
20 |
14 |
0 |
Obsługa przyległej zabudowy mieszkaniowej |
10 |
4 |
6 |
10 |
Obsługa powiązanych ulic |
10 |
5 |
7 |
10 |
Dogodność wjazdu i wyjazdu |
10 |
4 |
5 |
10 |
Bezpieczeństwo ruchu |
6 |
6 |
3 |
1 |
Hałas komunikacyjny |
5 |
3 |
5 |
0 |
Wygoda przejazdu "tranzytowego" |
3 |
1 |
2 |
3 |
Inne problemy - parkowanie poza drogami |
5 |
5 |
4 |
0 |
RAZEM |
69 |
48 |
46 |
34 |
III. Wnioski
1. Wynik oceny według obu metod wskazuje, że najmniej korzystny z punktu widzenia podstawowych funkcji i położenia ulicy, jest wariant III (ruch dwukierunkowy). W tym wariancie dojazd do ul. Dwornej i wyjazd jest najdogodniejszy, ale jedynie dla osób tam zamieszkałych i zatrudnionych. Dla klientów handlu i usług oraz instytucji dojazd też jest łatwy, ale niecelowy, bo nie ma możliwości parkowania. Wariant jest szczególnie niekorzystny dla placówek handlowych i usługowych, położonych przy ul. Dwornej i w jej bezpośredniej bliskości.
2. Żaden z wariantów nie otrzymał oceny nawet zbliżonej do maksymalnej. Wszystkie warianty mają wady.
3. Ocena wariantów 1 i 2 jest zbliżona, ale ze wskazaniem na wariant 1. Biorąc pod uwagę, że przyjęta metodologia oceny wariantów, z konieczności, jest przybliżona i szacunkowa, ocenia się, że warianty 1 i 2 są równoważne, a zmiana organizacji ruchu na pierwotną, w sumie, nie przyniesie istotnych korzyści.
Sporządził
Andrzej Karwowski