Zagraniczni studenci byli chętnie zapraszani do łomżyńskich placówek edukacyjnych. W ramach projektu odwiedziliśmy:
• Niepubliczne Przedszkole "Mały Artysta” oraz "Wesołe Słoneczko",
• Szkoły Podstawowe nr 2, 5,7,10,
• Publiczne Gimnazja nr 6, 8, 9 oraz Gimnazjum Katolickie,
• Licea: I, II, III, Liceum Katolickie, Liceum Plastyczne, Akademickie Liceum Ogólnokształcące,
• Zespół Szkół Drzewnych i Gimnazjalnych w Łomży,
• Zespół Szkół Ekonomicznych i Ogólnokształcących w Łomży ,
• Bursę nr 3,
• PWSIiP (na zajęciach w ramach Akademii Sześciolatka, która w tym roku akademickim była organizowana przy współpracy PWSIiP i ŁCRE).
W pierwszej edycji przedsięwzięcia, która była realizowana w pierwszym semestrze tego roku szkolnego, udział wzięło 1635 osób, a w drugiej, realizowanej w semestrze drugim - 1600. Większość zajęć w drugiej edycji prowadzona była przez pochodzącego z Hiszpanii Luisa Maria Solaun Vallhonrat, który w Łomżyńskim Centrum Rozwoju Edukacji odbywał praktyki. Do jego obowiązków należało między innymi wspieranie działań promujących firmę oraz udział w projekcie „Studenci Erasmus+ w łomżyńskiej szkole”. Spotkanie wieńczące projekt było jednocześnie pożegnaniem hiszpańskiego stażysty ŁCRE i podsumowaniem jego działalności.
„Studenci Erasmus+ w łomżyńskiej szkole” to projekt edukacyjny z zakresu doradztwa zawodowego. Miał na celu zaprezentowanie kompetencji kluczowych na rynku pracy. Jego zadaniem było uświadomienie jak ważna jest znajomość języków obcych w życiu codziennym i zawodowym oraz zachęcenie młodych ludzi do różnego typu aktywności podczas nauki w szkole i na studiach. Studenci prezentowali również swoje kierunki studiów i przyszłe zawody, a także ścieżkę edukacyjną, która wiedzie ku uzyskaniu takich kwalifikacji zawodowych.
Podczas spotkań z łomżyńskimi uczniami zagraniczni goście opowiadali o krajach, z których pochodzą (Hiszpanii, Iraku i Turcji), a także zachęcali do nauki języków obcych i brania udziału w programach wymiany uczniów i studentów w ramach projektów zagranicznych. Wszystkie lekcje odbywały się pod nadzorem doradcy zawodowego (Anny Borawskiej) lub doradcy metodycznego jęz. angielskiego (Anny Modzelewskiej).
Warto podkreślić, że udział w projekcie był dobrowolny, a zajęcia odbywały się na zasadach wolontariatu. Wystąpienia były przygotowywane, a następnie prezentowane w ramach czasu wolnego studentów. Wszystkie prezentacje odbywały się według określonego scenariusza, tak aby lekcja zawierała elementy zawodoznawcze oraz zajęć z zakresu: przedsiębiorczości, historii, geografii, WOS, WOK. Jako że spotkania prowadzone były w języku angielskim, była to doskonała okazja zweryfikowania swoich umiejętności językowych i porozmawiania w tym języku z zagranicznym gościem.
Studenci Erasmus+ mieli szansę sprawdzenia się w roli prelegentów i doskonalenia swoich kompetencji komunikacyjnych i autoprezentacji. Zaangażowali się w życie lokalnej społeczności i nawiązali znajomości z łomżyńskimi uczniami. Cieszyli się, że mogą zaprezentować im swoją kulturę i porozmawiać z nimi na różne tematy, poznając przy tym polskie obyczaje.
Z pełną satysfakcją można stwierdzić, że projekt osiągnął sukces. Zewsząd dochodzą do nas słowa uznania i podziękowania za zorganizowanie nietypowych lekcji. Warto organizować takie międzykulturowe spotkania, które na długo pozostaną w pamięci ich uczestników. Dzięki projektowi nawiązało się także wiele nowych znajomości, które będą utrzymywane w przyszłości za pośrednictwem komunikacji internetowej.
Wszyscy na pewno będą ciepło wspominać Luisa, hiszpańskiego stażystę ŁCRE oraz innych studentów Erasmus+, którzy wnieśli powiew egzotycznej świeżości do łomżyńskich placówek oświatowych.
tekst i foto: Anna Borawska - doradca zawodowy ŁCRE