Etap pierwszy budowy terenów sportowo – rekreacyjnych nad Narwią zakłada wykonanie portu rzecznego z przystanią pasażerską, mariny o wymiarach 40x30 metrów przystosowanej do obsługi 20 małych jednostek, hangaru oraz bulwarów rzecznych z dwoma ciągami komunikacyjnymi (ścieżką pieszą i rowerową) długości ok. 0,5km, biegnącymi po koronie niewielkiego nasypu, który od strony koryta rzeki ma być umocniony narzutem kamiennym w płotkach. Inwestycja przewiduje również budowę dróg dojazdowych do bulwaru i portu od strony ul. Zjazd (z miejscami parkingowymi) i ul. Krzywe Koło. Ponadto wykonany zostanie wodociąg z 4 poidełkami, kanalizacja sanitarna z przepompownią ścieków, kanalizacja deszczowa z separatorem substancji ropopochodnych, oświetlenie terenu, w tym przystani i bulwarów (łącznie ponad 50 słupów oświetleniowych) oraz monitoring.
Na realizację pierwszego etapu nadnarwiańskich bulwarów Miasto Łomża starało się pozyskać z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego dofinansowanie w wysokości 18,6 miliona zł. Zarząd Województwa przyznał jedynie 9,2 miliona złotych, jednak - na wniosek miasta – przyjął w maju uchwałę, że m.in. środki pochodzące z rezerwy, które nie zostaną wykorzystane na odwołania oraz wszelkie oszczędności z innych inwestycji realizowanych w ramach tzw. trzeciej osi priorytetowej RPO WP trafią do Łomży, właśnie na realizację bulwarów.
Pierwsze prace związane z bulwarami rozpoczęły się w 2004 roku (zadanie ujęto w prowizorium budżetu pod koniec 2003 roku), kiedy Prezydent Jerzy Brzeziński ogłosił konkurs na opracowanie koncepcji zagospodarowania bulwarów nadnarwiańskich. Nagrodą, oprócz gratyfikacji finansowej, miało być podpisanie z miastem umowy na wykonanie projektu budowlanego bulwaru nadnarwiańskiego. W 2006 roku, po kilku próbach porozumienia się i podpisania umowy ze zwycięzcą otwartego konkursu miasto, aby nie wstrzymywać działań zmierzających do zagospodarowania brzegów Narwi, rozpoczęło prace nad przygotowaniem Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia, potrzebnej do ogłoszenia przetargu na wykonanie projektu bulwarów. W latach 2006-2007 dziesięciokrotnie były podejmowane próby wyłonienia projektanta. Jednakże ze względu na brak firm zainteresowanych realizacją tego przedsięwzięcia lub nadsyłaniem ofert znacznie przekraczających dostępne w budżecie miasta środki, nie zdołano wyłonić wykonawcy dokumentacji. Dopiero w marcu 2008 roku, po prawie półrocznych negocjacjach, udało się podpisać umowę ze Szkołą Główną Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie na wykonanie dokumentacji technicznej zadania inwestycyjnego pn.: „Tereny sportowo – rekreacyjne nad Narwią – bulwary”.
Zakres opracowania jest bardzo szeroki i znacznie wykracza poza opisany wyżej przedmiot zamówienia ujęty w przetargu. Jednym z głównych dokumentów wymaganych polskim i unijnym prawem jest raport środowiskowy i decyzja środowiskowa. Raport liczący około 70 stron opracowany został przez SGGW w przeciągu prawie roku. Czas powstawania tego opracowania uwarunkowany był m.in. okresem lęgowym ptaków oraz terminami egzystencji roślin, gdyż konieczne jest „fizyczne” sprawdzenie i policzenie wszystkich siedlisk. Decyzja środowiskowa bardzo precyzyjnie określa, iż inwestycja nie może być prowadzona od początku marca do 31 lipca każdego roku ze względu na okres lęgowy ptaków. Cała, przygotowana na zlecenie miasta, dokumentacja techniczna zawiera projekty budowlane mariny, portu, hangaru, bulwaru (ścieżki pieszej i rowerowej) o długości ponad 2 km, trzech dróg dojazdowych, ścianki wzdłuż ul. Zjazd, zagospodarowania oczka wodnego przy moście, zagospodarowania terenu przy bulwarze, odwodnienia, oświetlenia oraz plaży miejskiej. Gotowa dokumentacja wpłynęła do Urzędu Miejskiego na początku tego roku. Pozwoliło to wystąpić o stosowne pozwolenia konieczne do realizacji tej inwestycji oraz przygotować wniosek o dofinansowanie tego zadania ze środków unijnych.
W dniu dzisiejszym Prezydent Miasta Łomża ogłosił również przetarg nieograniczony na oddanie w użytkowanie wieczyste, na okres 99 lat, dwóch działek przy ul. Rybaki 19, przylegających do przyszłych bulwarów. Obie działki przeznaczone są pod budowę hotelu z restauracją, SPA, wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną. Inwestor, który nabędzie działki, w ciągu dwóch lat od daty nabycia będzie musiał rozpocząć budowę hotelu i ją zakończyć w ciągu kolejnych dwóch lat. Wybudowanie przez prywatnego inwestora hotelu przewiduje opracowany przez SGGW projekt koncepcyjny bulwarów.
Warto dodać, że łomżyńskie bulwary, jako jeden z ważniejszych punktów, wpisują się w przedsięwzięcie „Szlak żeglowny im. Stefana Batorego”, czyli szklak wodny prowadzący Wisłą, Narwią, Biebrzą, przez Kanał Augustowski do Niemna.