Pokazany cykl reportaży o zdarzeniach "imitacji wojennych" nie jest jednak gatunkowo spójny bo oto pojawia się metafizyczny obraz rozmytej sylwetki żołnierza uciekającego w mrok przed czerwonym światłem nieznanego zagrożenia. To zdjęcie jest szlachetnym dysonansem gatunku bo przedkłada formę nad wymiar funkcjonalny tracąc reporterską dosłowność. Mamy wrażenie, że wyczerpanie się funkcji dokumentalnej doprowadza autora do poszukiwania tego, co niezwykłe i przez rozmycie plam i nieostrość tworzy nowe "gdzie indziej, tutaj i gdziekolwiek... Tropem tym podąża autor pokazując kilka fotografii widmowych okien jakby zagadkowo przenikających się światów równoległych i - pomimo odbitych w szkle elementów świata realnego - nie są one materialnie wiarygodne, to raczej fantomy niż rzeczywistość.
Wśród pokazanych obrazów znalazło się też kilka prac, w których autor, wykorzystując możliwości techniczne sprzętu, stworzył bardzo efektowne i zagadkowe formy plastyczne barwnych smug światła tworzących abstrakcyjne kompozycje dające nieskończone warianty subiektywnego odbioru. Dlatego obrazy te nie są konkretem, ale stają się serią zagadek, dzięki którym odbiorca przechodzi od pożądania realności do otwarcia się na "porządek wyobraźni".
Zaprezentowany zestaw prac można by podzielić na: "świat dosłowny", świat piękny" i "świat dziwny". Mamy tu wizję egzotyki codziennej rzeczywistości, ale jest to egzotyka stawiająca pytanie o związek fotografii ze światem i "artyście- przewodniku" między rzeczywistością i jej fotograficznym obrazem. Przywołajmy więc słowa M. Proust'a, który pisze: "Tylko dzięki sztuce możemy wyjść poza siebie, dowiedzieć się, co widzą inni z tego świata, który nie jest ten sam co nasz. Dlatego mamy szansę dostrzec jak świat się pomnaża bo każdy artysta jest odrębnym światem różniącym się od innych światów krążących w nieskończoności".
Wojtek Surawski to fotografik urodzony w Łomży. Rozpoczął działalność twórczą w 1978 roku. Od 1979 r. członek Łomżyńskiego Towarzystwa Fotograficznego, pełnił wiele funkcji w Zarządzie ŁTF. W latach 1983-1998 członek Rady Polskiej Federacji Stowarzyszeń Fotograficznych. Komisarz Ogólnopolskiego Pleneru Fotograficznego "Przyroda w makrofotografii" Czerwone Bagno 1987 rok. Delegat na Kongres Fotografów Polskich w Warszawie w 1989 r. oraz komisarz wystawy "Łomża powojennego XX-lecia" 1991r. Członek założyciel Klubu Fotografii NURT.
tekst: Zbigniew Ciborowski