Od blisko 30 lat nasze miasto jest białą plamą na kolejowej mapie Polski, ale niebawem ma to się zmienić. – Cieszymy się, że Łomża została uwzględniona w rządowych planach dotyczących budowy linii szybkiej kolei. Jest to ogromna szansa na cywilizacyjny skok całego regionu – podkreślał na spotkaniu z-ca prezydenta Andrzej Garlicki. Jednocześnie wskazywał, że proponowany tak naprawdę jeden przebieg kolei przez środek Łomży, w ocenie władz samorządowych i wielu mieszkańców nie jest właściwy. Przypomniał, że już przed ponad dwoma laty Rada Miejska uznała, że najkorzystniejszym rozwiązaniem byłoby jej umiejscowienie na zachodniej granicy administracyjnej miasta (od strony Ostrołęki), w rejonie ulicy Meblowej. Taki przebieg umożliwiłby budowę dworca kolejowego wraz hubem towarowym na obecnie niezabudowanych terenach przeznaczonych pod inwestycje. Otworzy je inwestorom i będzie ogromnym impulsem do rozwoju gospodarczego.
Zastępca prezydenta podkreślał, że ulokowanie linii po zachodniej granicy nie rodzi konfliktów społecznych takich, jakie mogą pojawić się podczas poprowadzenia jej przez środek miasta. Argumentował także, iż proponowany przez projektantów wariant przecinałby wysoką estakadą praktycznie całe miasto, nie tylko wpływając niekorzystnie na jego wygląd, ale też utrudniając życie osobom mieszkającym wzdłuż tej trasy. Zwracał też uwagę, że w przypadku ziszczenia się pomysłu likwidacji gmin obwarzankowych, takich jakimi obecnie jest gmina wiejska Łomża, to w proponowanym przez łomżyńskich samorządowców wariancie dworzec znalazłby się w nowym centrum miasta. Zauważył, że już teraz wielu mieszańców, ze względu na ceny i dostępność nieruchomości, buduje się na działkach poza granicami administracyjnymi miasta.
Dojazd do dworca w rejonie ul. Meblowej z każdej jego części zająłby nie więcej niż kilkanaście minut i nie generował korków w obecnym centrum Łomży. Zastępca prezydenta dodał, że należałoby w to miejsce poprowadzić również linię kolejową Białystok – Śniadowo – Łomża w ramach programu Kolej Plus. – Dlatego apeluję, aby już na starcie nie odrzucać proponowanego przez nas wariantu, tylko potraktować go poważnie i uwzględnić w swoich planach i przeprowadzanych konsultacjach – przekazywał ministrowi Marcinowi Horale z-ca prezydenta Andrzej Garlicki.
Konsultacje społeczne dotyczące Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego dla projektu „Budowa linii kolejowej nr 29 na odcinku Ostrołęka – Łomża – Pisz – Giżycko”, dedykowane mieszkańcom Łomży, odbędą się 2 czerwca br. o godz. 17:00 w sali bankietowej Hotelu Gromada przy ul. Rządowej 1a w Łomży. Wszelkie uzyskane podczas tego spotkania sugestie oraz informacje będą miały istotne znaczenie podczas doprecyzowywania rozwiązań projektowych w trakcie kolejnych etapów prac. Wydarzenie organizowane jest przez Egis Poland Sp. z o.o. i odbędzie się z udziałem przedstawicieli tej firmy oraz Centralnego Portu Komunikacyjnego Sp. z o.o. Szczegóły wraz z mapą przebiegu wariantów oraz ankietą dostępne są na stronie internetowej https://cpk.pl/pl/dla-mieszkancow/studium-techniczno-ekonomiczno-srodowiskowe-dla-budowy-linii-kolejowej-nr-29-odc-ostroleka-lomza-pisz-gizycko.