W latach 2014-2018 liczba podmiotów gospodarczych w Łomży oscylowała nieco powyżej 6300. Według Danych GUS w 2019 r. wzrosła ona do 6467, w 2020 do 6599, a w 2021 do 6649 i to pomimo ograniczeń związanych z pandemią koronawirusa. W Łomży dominują mikroprzedsiębiorstwa, których udział w całości stanowi 96,35%. Razem z małymi i średnimi stanowią 99,95% wszystkich podmiotów gospodarczych w mieście. W strukturze wszystkich podmiotów gospodarczych najwięcej z nich działa w handlu (22%) oraz budownictwie (15%).
W grudniu ubiegłego roku miasto sprzedało największą miejską działkę międzynarodowej grupie świadczącej usługi magazynowe i transportowe świeżych produktów. W przyszłym roku chce ona wybudować na niej nowoczesny obiekt logistyczny, co może też przełożyć się na liczbę podmiotów świadczących usługi transportowe nie tylko w Łomży, ale i regionie. Co ciekawe, ich liczba z roku na rok w mieście także wzrasta. W 2018 były to 173 podmioty i 1090 pojazdów. W kolejnych latach liczby te kształtowały się następująco: 2019 r. – 190 i 1125, 2020 r. – 202 i 1154, 2021 r. – 223 i 1168, 2022 r. – 241 podmiotów i 1221 pojazdów. To oczywiście miało przełożenie na wpływy do budżetu miasta z tytułu podatku od środków transportowych. W 2018 roku była to kwota 1 mln 832 tys. zł, a w 2021 ponad 2 mln zł. Do połowy roku bieżącego odnotowane wpływy wyniosły już prawie 1 mln 125 tys. zł.
Władze Łomży dostrzegają potrzebę wykorzystania potencjału intelektualnego młodzieży oraz studentów uczelni łomżyńskich, którzy w poszukiwaniu dobrze płatnej pracy wyjeżdżają najczęściej do większych miast. Jednocześnie starają się wykorzystać pojawiające się szanse wynikające m.in. z budowy Via Baltica w celu pozyskania i osiedlania się przedsiębiorców, a także zachęcając do pozostania w mieście tych osób, które mogą pracować zdalnie dla dużych korporacji znajdujących się w np. w Warszawie. W zamian miasto oferuje dostęp do żłobków, przedszkoli i szkół, inwestuje w poprawę jakości powietrza, dba o poprawę bezpieczeństwa oraz infrastruktury, rozwija ofertę kulturalno – rozrywkową. Wiele działań, na pozór może niedostrzegalnych, wpływa na poprawę jakości życia mieszkańców i przekłada się na wzrost liczby przedsiębiorców odprowadzających podatki do budżetu miasta.