Ostatnie lata to czas niepewności. Dlatego nie ma jednoznacznej odpowiedz na pytania dotyczące dostępności przedszkola w przypadku nowej fali zachorowań. Cały czas wnikliwie obserwujemy sytuację rozwoju koronawirusa w naszym kraju. Ze swej strony, podobnie jak w ubiegłych latach, obiecujemy pełną gotowość do bezpośredniej pracy z naszymi przedszkolakami, jeśli tylko otrzymają one zgodę na bezpośrednią pracę.
Umiejętność adaptacji dziecka do zmieniającej się rzeczywistości wydaje się być jednym z istotniejszych elementów jego rozwoju. Nabywana jest przez całe życie. Jednak kluczowe znaczenie mają pierwsze doświadczenia adaptacyjne związane najczęściej z rozpoczęciem edukacji przedszkolnej. Prawidłowe dostosowanie warunkuje również optymalny rozwój dziecka w tej placówce. Jest to szczególnie ważne w odniesieniu do dzieci z niepełnosprawnością intelektualną, które z racji na obniżony poziom funkcjonowania, mają większe problemy z procesami adaptacyjnymi. Badacze analizując ich sytuację, wskazują na potrzebę prawidłowego i profesjonalnego wsparcia tych dzieci przez przedszkole w celu podnoszenia ich kompetencji rozwojowych.
Zatem jak znaleźć odpowiednie przedszkole ? Wystarczy zapisać dziecko do Publicznego Przedszkola Specjalnego nr 3 w Łomży. Powstało ono 3 lata temu, korzystając z umiejętności, wiedzy i doświadczenia fachowej kadry Zespołu Szkół Specjalnych nr 8 w Łomży. Przedszkolne grupy liczą maksymalnie 4 osoby. Praca w tak małym gronie zapewnia komfort i bezpieczeństwo. Ponadto daje możliwość większego skoncentrowania się na każdym uczniu podczas działań edukacyjnych i rewalidacyjnych. Należy podkreślić że w każdej grupie pracuje wykwalifikowany nauczyciel oraz troskliwa pomoc nauczyciela, których cechuje indywidualne podejście do rozwoju malucha, uwzględniające jego możliwości i potrzeby. Ciepła i sprzyjająca poczuciu akceptacji atmosfera ułatwia dzieciom rozstanie z rodzicami i pozwala na aktywny udział w zajęciach.
Przedszkole oferuje edukację dzieci z niepełnosprawnością intelektualną, z autyzmem oraz z niepełnosprawnością sprzężoną od 3. do 9. roku życia. Zapewnia szeroki wachlarz bezpłatnych zajęć specjalistycznych, min. rehabilitację ruchową, integrację sensoryczną, logopedię, biofeedback, dogoterapię, terapię ręki. Dzieci korzystają również z profesjonalnie prowadzonych zajęć wczesnego wspomagania rozwoju w ramach programu „Za życiem”, nowoczesnego, specjalistycznego sprzętu, aktywnych metod pracy oraz nowatorskich pomocy edukacyjnych.
Ponadto w ubiegłym roku nasze przedszkole uczestniczyło w projekcie w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, dzięki czemu zwiększyło liczbę miejsc dla przedszkolaków. Pozyskane środki unijne umożliwiły rozbudowę i modernizację przedszkola. Powstała sala do terapii światła, 2 sale do integracji sensorycznej, sala do rehabilitacji ze Spider Suit z pionizatorami. W wyniku pozyskanych środków placówka została wyposażona w nowoczesne sprzęty wspomagające terapię naszych podopiecznych, m.in.: monitor interaktywny, interaktywną multisensoryczną ścianę, komunikatory i programy do AAC. Dzięki środkom unijnym udało się także wybudować bezpieczny plac zabaw, na którym nasi najmłodsi mogą beztrosko spędzać czas na świeżym powietrzu. Co więcej miały możliwość korzystania z dodatkowych godzin terapii z logopedii, rehabilitacji ruchowej, integracji sensorycznej, terapii widzenia oraz Tomatisa.
Rozwój naszych przedszkolaków jest dla nas najważniejszy, dlatego szukamy nowych form i metod pracy. W najbliższej przyszłości planujemy wprowadzić trening umiejętności społecznych (TUS), aby poprawić funkcjonowanie naszych uczniów wśród innych ludzi. Naszym celem jest również pobudzanie u nich chęci uczenia się nowych rzeczy poprzez doświadczanie otaczającego je świata w „laboratorium przedszkolaka”.
Przedszkole to miejsce, które staje się dla malucha drugim domem, a jednocześnie jest najważniejszym etapem w edukacji dziecka. Dlatego dokładamy wszelkich starań, aby każde dziecko czuło się w nim bezpieczne, zajęcia były ciekawe, wspierały rozwój każdego dziecka, budowały poczucie własnej wartości. Nauczyciele pracujący w naszym przedszkolu organizują różne formy aktywności ruchowej, umysłowej i plastycznej. Uczymy otwartości i wrażliwości na drugiego człowieka oraz otaczający nas świat. Organizujemy imprezy i uroczystości wewnątrzprzedszkolne, takie jak andrzejki, mikołajki, bale karnawałowe które oprócz zabawy mają na celu podtrzymanie tradycji i wierzeń ludowych. Dbamy o to, aby dzieci od najmłodszych lat obcowały z poezją i piosenką p, budując tym samym w każdym z nich tożsamość narodową. Dla każdego malucha jego urodziny, to jeden z najważniejszych dni w ciągu całego roku, dlatego staramy się, aby był on wyjątkowy, a poprzez wspólne jego celebrowanie wytwarza się przynależność społeczna do grupy rówieśniczej. To tylko niektóre przedsięwzięcia realizowane w naszym przedszkolu. Każde z nich ma na celu stwarzanie warunków do indywidualnego rozwoju każdego dziecka.
Przedszkole zapewnia 3 posiłki dziennie, które są przygotowywane na miejscu, dzięki czemu zachowują świeżość, smak i są odpowiednio zbilansowane.
Zapraszamy do kontaktu wszystkich Rodziców, którzy pragną, aby ich pociechy były pod jak najlepszą opieką. Liczba miejsc jest ograniczona. Więcej szczegółowych informacji uzyskają Państwo pod numerem telefonu 86 2165764.
tekst i foto: Monika Tułowiecka/Publiczne Przedszkole Specjalne w Łomży