Stawki opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi

Strona główna » Informacje praktyczne » Gospodarka odpadami

Stawki opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi

Prezydent Miasta Łomża informuje, że od 1 października 2024 r. następuje zmiana stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Zgodnie z Uchwałą Rady Miejskiej Łomży nr 35/VI/24 z dnia 28 sierpnia 2024 r. w sprawie określenia metody ustalania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi i ustalenia wysokości tej opłaty.

Miesięczna stawka opłaty od jednego mieszkańca:

  • w zabudowie jednorodzinnej wynosi – 29,00 zł/osoba
  • w zabudowie wielorodzinnej wynosi – 21,00 zł/osoba

Zgodnie z art. 6m ust. 2a ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach właściciel nieruchomości nie jest obowiązany do złożenia nowej deklaracji i uiszcza opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi w wysokości podanej w zawiadomieniu.

 

OBOWIĄZEK SEGREGACJI:

       Od 1 czerwca 2020 roku wszedł obowiązek zbierania odpadów w sposób selektywny dla wszystkich właścicieli nieruchomości. W związku z tym w składanych deklaracjach dla celów obliczania opłaty mają zastosowanie obligatoryjne stawki dotyczące odpadów segregowanych.

Niesegregowanie odpadów wiązać się będzie z naliczeniem opłaty według  stawki podwyższonej.

 

Miesięczna stawka opłaty podwyższonej za gospodarowanie odpadami komunalnymi wynosi:

  • w zabudowie jednorodzinnej – 87,00 zł/osoba
  • w zabudowie wielorodzinnej – 63,00 zł/osoba

Zgodnie z art. 6ka ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach w przypadku niedopełnienia przez właściciela nieruchomości obowiązku selektywnego zbierania odpadów komunalnych, podmiot odbierający odpady komunalne przyjmuje je jako niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne i powiadamia o tym prezydenta miasta oraz właściciela nieruchomości. Prezydent miasta na podstawie powiadomienia określa, w drodze decyzji, wysokość opłaty podwyższonej za gospodarowanie odpadami komunalnymi.

 

ZWOLNIENIA W OPŁACIE:

Uchwała wprowadza możliwość skorzystania ze zwolnienia w części z opłaty w przypadku:

1.  kompostowania bioodpadów stanowiących odpady komunalne w kompostowniku przydomowym w zabudowie jednorodzinnej w wysokości 2,00 zł miesięcznie na jednego mieszkańca;

2.  gdy dochód nie przekracza kwoty uprawniającej do świadczeń pieniężnych z pomocy społecznej, o której mowa w art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej. Kryterium dochodowe zgodnie z rozporządzeniem wynosi: 776 zł dla osoby samotnie gospodarującej i 600 zł dla osoby w rodzinie. Zwolnienie wynosi 50% wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi; lub

3.  gdy nieruchomość zamieszkała jest przez rodzinę wielodzietną, o której mowa w ustawie z dnia 5 grudnia 2014 r. o Karcie Dużej Rodziny. Przez rodzinę wielodzietną, rozumie się rodzinę, w której rodzic (rodzice) lub małżonek rodzica mają lub mieli na utrzymaniu łącznie co najmniej troje dzieci bez względu na ich wiek. Zwolnienie wynosi 20% wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.

 

Aby skorzystać z ulgi konieczne jest dostarczenie dokumentów potwierdzających przysługujące zwolnienie np. dokumenty potwierdzające otrzymywany dochód (do wglądu).

Zwolnienia przysługujące na podstawie ustawy o pomocy społecznej i dla rodzin wielodzietnych nie łączy się ze sobą.

 

KOMPOSTOWNIK (dot. zabudowy jednorodzinnej):

Zgodnie z art. 6k ust. 4b ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, w razie stwierdzenia, że właściciel nieruchomości, który złożył informację, dotyczącą posiadania kompostownika przydomowego i kompostowania w nim bioodpadów stanowiących odpady komunalne:

1. nie posiada kompostownika przydomowego lub

2. nie kompostuje bioodpadów stanowiących odpady komunalne w kompostowniku przydomowym, lub

3. uniemożliwia dokonanie oględzin nieruchomości, w celu weryfikacji zgodności informacji, o kompostowniku, ze stanem faktycznym – stwierdza się, w drodze decyzji, utratę prawa do zwolnienia.

 

Utrata prawa do zwolnienia następuje od pierwszego dnia miesiąca, w którym stwierdzono wystąpienie co najmniej jednej z powyższych przesłanek. Ponowne skorzystanie ze zwolnienia, w związku z posiadaniem kompostownika, może nastąpić nie wcześniej niż po upływie 6 miesięcy od dnia, w którym decyzja o utracie prawa do tego zwolnienia stała się ostateczna, i wymaga złożenia nowej deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.

 

ZŁOŻENIE DEKLARACJI:

W przypadku zmiany danych będących podstawą ustalenia wysokości należnej opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w:

·         zabudowie wielorodzinnej konieczne jest poinformowanie bezpośrednio Zarządy nieruchomości o ilości osób zamieszkujących nieruchomość.

·         zabudowie jednorodzinnej właściciel nieruchomości jest obowiązany złożyć nową deklarację w terminie do 10 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiła zmiana. Opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi w zmienionej wysokości uiszcza się za miesiąc, w którym nastąpiła zmiana.

 

Deklarację o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi właściciel nieruchomości może złożyć:

1.      osobiście w Urzędzie Miejskim w Łomży,

2.      przesłać pocztą na adres Urząd Miejski w Łomży, Pl. Stary Rynek 14, 18-400 Łomża;

3.      za pośrednictwem elektronicznej platformy usług administracji publicznej (e-PUAP) opatrzone kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub podpisem osobowym albo podpisem zaufanym. Link https://epuap.gov.pl/wps/portal/strefa-klienta/katalog-spraw/profil-urzedu/v770u2leic 

 

Druk deklaracji można pobrać ze strony miasta www.lomza.pl (zakładka gospodarka odpadami - wzór nowe deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi).

 

Dodatkowe informacje można uzyskać w Urzędzie Miejskim w Łomży Pl. Stary Rynek 14

- Opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi tel. 86 215 68 80, pokój nr 11.

- Deklaracja o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi tel. 86 215 67 83, pokój nr 104.

2024-10-11 08:22 Opublikował: Lukasz Czech

Urząd Miejski w Łomży

Stary Rynek 14; 18-400 Łomża
godziny pracy Urzędu:
poniedziałek - piątek 7:30 - 15:30
tel. 86 215 67 00
faks 86 216 45 56

Straż Miejska
ul. gen. W. Sikorskiego 176A
tel. 86 215 67 56 / 57 / 58

Konto UM do uiszczania opłat skarbowych

VeloBank S.A. nr
66 1560 0013 2294 6771 7000 0007


Copyright @ 2011 Urząd Miejski w Łomży!
Projekt i wykonanie SPEED