Budynek po Urzędzie Wojewódzkim – stanowisko Prezydenta

Strona główna » Aktualności

Budynek po Urzędzie Wojewódzkim – stanowisko Prezydenta

W nawiązaniu do wypowiedzi Pani Joanny Gaweł – Rzecznika Prasowego Wojewody Podlaskiego, opublikowanej na jednym z lokalnych portali internetowych, pragnę zaznaczyć, że pierwsze rozmowy w sprawie budynku przy ul. Nowej w Łomży miały miejsce faktycznie 23 października 2012 r., jednakże odbyły się one z inicjatywy Wojewody Podlaskiego. W ich trakcie rozmawiano o przejęciu tego obiektu do zasobów mienia komunalnego miasta.

W przytaczanym przez Rzeczniczkę Wojewody Podlaskiego porozumieniu z 5 sierpnia 2013 r. w § 1 napisano: „Prezydent Miasta Łomża zobowiązuje się, iż w przypadku nabycia do zasobu mienia komunalnego nieruchomości położonej w Łomży przy ul. Nowej 2 (...) udostępni na potrzeby Urzędu (...) pomieszczenia biurowe w tym budynku, niezbędne do realizacji zadań statutowych, o łącznej powierzchni nie mniejszej niż obecnie zajmowane, tj. ok. 1400 m2.” Jak więc widać, w porozumieniu jest również mowa o nabyciu nieruchomości na rzecz Miasta Łomża. Jest w nim zapis, że udostępnienie pomieszczeń dla wymienionych instytucji „nastąpi na podstawie odrębnej umowy zawartej na czas oznaczony, nie krótszy niż 5 lat.” Zapisy porozumienia mogą być realizowane w przypadku, gdy wyżej wymieniona nieruchomość będzie stanowić własność miasta Łomża. Nie ma ono nic wspólnego z podjętą przez Ministra Skarbu deczyją o wygaśnięciu trwałego zarządu Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w stosunku do nieruchomości położonej przy ul. Nowej 2 w Łomży.
Pragnę z całą stanowczością podkreślić, że jako Prezydent Miasta nie występowałem z wnioskiem o przejęcie tego budynku do gminnego zasobu nieruchomości. Były prowadzone z inicjatywy Wojewody Podlaskiego rozmowy na temat przejęcia nieruchomości przy ul. Nowej 2 do zasobu mienia komunalnego miasta.
Podczas spotkania w łomżyńskim Ratuszu w dniu 11 lutego br. przedstawiciele Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego twierdzili, że nie mieli wiedzy o terminie wydania decyzji przez Ministra Skarbu. W uzasadnieniu tej decyzji z dnia 23 stycznia 2014 roku czytamy, że „Dyrektor Generalny Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w piśmie z dnia 31 września 2012 r. i z dnia 5 sierpnia 2013 r. zwrócił się do Ministra Skarbu Państwa z prośbą o wydanie decyzji o wygaśnięcie trwałego zarządu przysługującego Podlaskiemu Urzędowi Wojewódzkiemu w stosunku do nieruchomości, stanowiącej własność Skarbu Państwa, położonej w Łomży przy ul. Nowej 2 (…) argumentując, że koszty utrzymania nieruchomości są niewspółmierne do aktualnych potrzeb lokalowych Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego. Natomiast dalsze korzystanie z przedmiotowej nieruchomości wiąże się z koniecznością poniesienia znacznych nakładów związanych z przeprowadzeniem remontów w budynku. Wojewoda Podlaski (…), jako organ nadzorujący Podlaski Urząd Wojewódzki wyraził zgodę na wygaśnięcie trwałego zarządu w stosunku do przedmiotowej nieruchomości.”
W tym kontekście nie dziwi mnie pozostawione bez odpowiedzi moje pytanie odnośnie finansowania remontu tego budynku, ani również dlaczego Minister Skarbu, nie przekazał Podlaskiemu Urzędowi Wojewódzkiemu w trwały zarząd udziału w nieruchomości proporcjonalnie do zajmowanej powierzchni budynku.
Zastanawiające jest dla mnie również to, że w decyzji Ministra jest mowa o ustawowym trzymiesięcznym okresie wypowiedzenia umów najmu, dzierżawy lub użyczenia, tymczasem Podlaski Urząd Wojewódzki w umowach zawarł zapis, iż umowy rozwiązują się z dniem uprawomocnienia się decyzji o wygaśnięciu trwałego zarządu.
Warte przytoczenia są również dwa paragrafy z projektu protokołu zdawczo – odbiorczego nieruchomości, na którego podpisanie otrzymałem jeden dzień:
§ 4 „Minister Skarbu Państwa przekazuje Prezydentowi Miasta Łomża udział 707340/721100 w nieruchomości (…) a Prezydent Miasta Łomża przedmiot przekazania przyjmuje w dacie sporządzenia niniejszego protokołu. Od tego dnia strona przejmująca ponosi zarówno odpowiedzialność, jak i koszty utrzymania przedmiotu przekazania.”
§ 6 Bezpośrednio pomiędzy Podlaskim Urzędem Wojewódzkim, Prezydentem Miasta Łomża i Krajowym Biurem Wyborczym, nastąpi odbiór techniczny nieruchomości, tj. wydanie przedmiotu przekazania, kluczy oraz dokumentacji technicznej, ustalenie stanów liczników, rozliczenie kosztów mediów oraz dokonanie ewentualnych cesji umów na dostawy mediów, dozór mienia itp.”
Protokołu zdawczo – odbiorczego do dnia dzisiejszego nie podpisałem.
Rzeczniczka Wojewody w materiale prasowym zarzuca mi, że zmieniłem zdanie, tymczasem jak widać powyżej, o czym innym prowadzone były rozmowy, a zupełnie inne zostały podjęte decyzje. Nie kwestionuję decyzji Ministra Skarbu, bo nie mam do tego prawa. Ale kwestionuję procedurę i sposób, w jaki chciano Miastu ten budynek przekazać. Nie dano nam czasu, abyśmy mogli się do tego przygotować, natomiast próbuje się nas postawić przed faktem dokonanym. Dlatego bardzo liczę na owocną rozmowę z Wojewodą Podlaskim, szczególnie w uzyskaniu aprobaty dla trzymiesięcznego okresu wypowiedzenia umów, zgodnie z art. 46 ust. 3 ustawy o gospodarce nieruchomościami.



Mieczysław Czerniawski
Prezydent Łomży

2014-02-18 14:42 Opublikował: Lukasz Czech

Urząd Miejski w Łomży

Stary Rynek 14; 18-400 Łomża
godziny pracy Urzędu:
poniedziałek - piątek 7:30 - 15:30
tel. 86 215 67 00
faks 86 216 45 56

Straż Miejska
ul. gen. W. Sikorskiego 176A
tel. 86 215 67 56 / 57 / 58

Konto UM do uiszczania opłat skarbowych

VeloBank S.A. nr
66 1560 0013 2294 6771 7000 0007


Copyright @ 2011 Urząd Miejski w Łomży!
Projekt i wykonanie SPEED