W spotkaniu wzięli udział przedstawiciele: Stowarzyszenia Wodniaków Śródlądowych PORT, Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Białymstoku, Biebrzańskiego Parku Narodowego, Urzędu Żeglugi Śródlądowej, Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej, Nadzoru Wodnego Ostrołęka, Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podlaskiego, Portu Łomża, Starostwa Powiatowego oraz włodarze Nowogrodu, Piątnicy i gminy Łomża. Władze Łomży reprezentowała na spotkaniu Zastępca Prezydenta Miasta Łomży Mirosława Kluczek.
Naczelnik Centrum Obsługi Inwestora Jerzy Lipiński otworzył dyskusję wokół dwóch głównych tematów spotkania. Pierwszy z nich dotyczył możliwości sfinansowania i przeprowadzenia prac wodnych dla ułatwienia żeglugi po drodze wodnej rzeki Narew w obszarze Łomżyńskiego Obszaru Funkcjonalnego pomiędzy miejscowościami Nowogród i Wizna. Na szlaku występuję wodne przeszkody, m.in. rafy kamienne w Nowogrodzie i Czarnocinie. Kolejnym tematem było umożliwienie w stopniu limitowanym okresowo i ilościowo ruchu jachtów motorowych po drodze wodnej Biebrzy (Biebrzański Park Narodowy) od ujścia do Narwi, do Kanału Augustowskiego dla połączenia turystycznego Augustów – Warszawa przez Łomżę.
Kierownik Zlewni w Dębem Zenon Chęć przedstawił zebranym bieżące stany wody na Narwi w porównaniu do średniej wieloletniej jednoznacznie wskazując, iż stany wody w rzece w przedstawionym okresie wykazują tendencję spadkową. Fakt ten wpływa niekorzystnie na wszelkie możliwości żeglugi i odsłanianie naturalnych przeszkód w nurcie rzeki. Ponadto poinformował zebranych, że wśród przewidzianych prac hydrotechnicznych na kolejne lata planowane są działania polegające na udrożnieniu raf kamiennych, jednakże ich wykonanie jest uzależnione od środków finansowych.
Do dyskusji włączyli się przedstawiciele Stowarzyszenia Wodniaków Śródlądowych Port informując, że żegluga w tym stanie drogi wodnej jest niemożliwa nawet jachtami o tak małym zanurzeniu jakimi dysponują. Widzą więc tylko możliwość - przekopania wąskiego koryta o zwiększonej głębokości lub budowę ostróg rzecznych.
Członek Zarządu Województwa Podlaskiego Jacek Piorunek przypomniał o kolejnej perspektywie finansowej. Zapewniał, że przy podpisaniu stosownych porozumień pomiędzy samorządami oraz Zarządem Gospodarki Wodnej istnieje realna możliwość pozyskania dofinansowania na wspólne wodne cele. Jerzy Lipiński przypomniał, że Miasto Łomża, Nowogród, gmina Łomża i Piatnica podpisały już porozumienie w ramach powołania Łomżyńskiego Obszaru Funkcjonalnego, które może służyć za podstawę przyszłych działań. W ramach tego porozumienia powstały już wstępne projekty polegające na udrożnieniu drogi wodnej. - Można je rozwinąć i dostosować do koniecznej formy aplikacji, z wcześniejszymi uzgodnieniami środowiskowymi – podkreślał Naczelnik COI.
O ograniczeniach udostępnienia ruchu wodnego w Biebrzańskim Parku Narodowym mówiła z-ca dyrektora Parku Małgorzata Górska. Ruch po Biebrzy jest możliwy po zakończeniu okresu lęgowego i z wyłączeniem odcinka długości 40 km w basenie dolnym, wyłączonym także z wędkowania. Dyrektor Górska zaproponowała więc, by zachować wcześniejszą propozycję przewozu jachtów drogą lądową w granicach Parku. Przedstawiciel Stowarzyszenia Wodniaków Śródlądowych Port Zdzisław Kopańczyk wskazał, że w pełnym zakresie uprawnień dyrekcja Parku może limitować ilość i okres korzystania z drogi wodnej Biebrzy, co także przyniesie wymierne korzyści materialne wykorzystywane na potrzeby ochrony przyrody.
Podsumowując spotkanie w siedzibie Urzędu Miejskiego Naczelnik COI zapowiedział kolejną turę rozmów z propozycją spotkania w siedzibie Biebrzańskiego Parku Narodowego. Odnosząc się do rzeki Narew przypomniał o opracowaniu formy porozumienia pomiędzy JST, a Zarządem Gospodarki Wodnej. Następnie goście zostali zaproszeni na rejs Narwią.