I. Zakres podmiotowy i przedmiotowy Programu
1. Program zapewnia usługę asystenta, mającą na celu pomoc pełnoletnim osobom niepełnosprawnym ze znacznym lub umiarkowanym stopniem niepełnosprawności w wykonywaniu codziennych czynności oraz w funkcjonowaniu w życiu społecznym, poprzez skorzystanie z usługi asystenta osobistego osoby niepełnosprawnej, zwanego dalej „asystentem”.
2. Usługi asystenta mogą świadczyć:
a) osoby posiadające dyplom potwierdzający uzyskanie kwalifikacji w zawodzie asystent osoby niepełnosprawnej;
b) osoby z wykształceniem przynajmniej średnim posiadające, co najmniej roczne, udokumentowane doświadczenie w udzielaniu bezpośredniej pomocy osobom niepełnosprawnym.
3. Na podstawie Karty zgłoszenia do Programu Asystent osobisty osoby niepełnosprawnej, której wzór stanowi załącznik nr 1 do niniejszego ogłoszenia, gmina/powiat może przyznać usługę asystenta.
4. Karta zgłoszenia do Programu Asystent osobisty osoby niepełnosprawnej powinna zawierać następujące informacje o uczestniku Programu:
imię i nazwisko, datę urodzenia, adres zamieszkania, dane kontaktowe (telefon, e-mail), w tym ewentualnie dane osoby upoważnionej do kontaktu, informacje na temat ograniczeń osoby niepełnosprawnej w zakresie komunikowania lub poruszania się. Załącznikiem do karty powinien być dokument potwierdzający niepełnosprawność.
5. Usługi asystenta w szczególności mogą polegać na pomocy asystenta w:
a) wyjściu, powrocie oraz/lub dojazdach w wybrane przez uczestnika Programu miejsce (np. dom, praca, placówki oświatowe i szkoleniowe, świątynie, placówki służby zdrowia i rehabilitacyjne, gabinety lekarskie, urzędy, znajomi, rodzina, instytucje finansowe, wydarzenia kulturalne/rozrywkowe/społeczne/ sportowe itp.);
b) wyjściu, powrocie oraz/lub dojazdach na rehabilitację i zajęcia terapeutyczne;
c) zakupach, z zastrzeżeniem aktywnego udziału uczestnika Programu przy ich realizacji;
d) załatwieniu spraw urzędowych;
e) nawiązaniu kontaktu/współpracy z różnego rodzaju organizacjami;
f) korzystaniu z dóbr kultury (tj. muzeum, teatr, kino, galerie sztuki, wystawy itp.).
6. W czasie korzystania z usług asystenta nie mogą być świadczone usługi opiekuńcze lub specjalistyczne usługi opiekuńcze, o których mowa w ustawie z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1507, z późn. zm.), a także usługi, o których mowa w Programach Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej pn. „Opieka wytchnieniowa” oraz „Usługi opiekuńcze dla osób niepełnosprawnych”.
7. Czas trwania usług asystenta:
a) usługi asystenta mogą być realizowane przez 7 dni w tygodniu, w godz. 7:00 – 22:00, w uzasadnionych przypadkach godziny wykonywania usług mogą zostać zmienione;
b) limit godzin usług asystenta przypadających na 1 uczestnika Programu wynosi nie więcej niż 30 godzin miesięcznie.
II. Grupa docelowa
W 2020 roku do programu zostanie zakwalifikowanych 20 osób.
Program skierowany jest do mieszkańców Miasta Łomża.
III. Termin naboru wniosków
Wnioski przyjmowane są od 3 marca 2020 r. do 31 marca 2020r. W przypadku wolnych miejsc przyjmowanie wniosków może zostać przedłużone.
IV. Miejsce składania wniosków
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Łomży ul. Dworna 23B, pokój nr 206, od poniedziałku do piątku w godzinach od 7.30-15.30.
V. Kontakt telefoniczny
Dział Usług Opiekuńczych 86 2164260 wew. 27 lub 59.
Karta zgłoszenia do programu dostępna jest na stronie internetowej MOPS Łomża.